رونمایی از مقالات زنان اندیشمند جهان با موضوع سیره فاطمی
کد خبر: 3951316
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶

رونمایی از مقالات زنان اندیشمند جهان با موضوع سیره فاطمی

مجموعه مقالات مقالات زنان اندیشمند جهان با موضوع سیره فاطمی در هم‌اندیشی «فاطمه الزهرا (س)؛ کنشگری زن مسلمان فرهیخته در جهان معاصر» رونمایی شد.

به گزارش ایکنا؛ هم‌اندیشی بین‌المللی «فاطمه الزهرا (س)؛ کنشگری زن مسلمان فرهیخته در جهان معاصر» در آستانه میلاد حضرت زهرا(س) امروز دوشنبه 13 بهمن ماه به صورت حضوری و مجازی در مجتمع آموزشی علوم اسلامی کوثر برگزار شد.
 
در این هم‌اندیشی ابتدا حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن در سخنانی به نقش تاثیرگذار حضرت زهرا (س) در ماجرای مباهله اشاره کرد و آن حضرت را الگوی زنان مسلمان در دفاع از ساحت اسلام دانست.

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن همچنین با یادآوری آیات 8 و 9 سوره انسان  (وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا * إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا. ( و به [پاس] دوستى [خدا] بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‏ دادند* ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‌‏خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‌‌خواهيم‌) به نقش حضرت زهرا (س) در اطعام مستمندان با وجود سختی زندگی خود اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیات ایشان را الگوی فداکاری و دستگیری از مستمندان معرفی می‌فرماید.
 
همچنین حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی دبیر علمی برنامه در سخنانی درباره انگیزه برگزاری این همایش گفت: انسان معاصر از فقر خویش و دیگران و رو به نابودی رفتن محیط زیست، ناهنجاری‌ها و بیماری‌های همه‌گیر در رنج است. بشر امروز دنبال راهی است که پلی بین ملک و ملکوت و پیوندی بین فرش و عرش باشد. به عبارت دیگر انسانی می‌خواهد از جنس فرشتگان که بتواند حالش را خوب نماید و رنج‌هایش را پایان دهد.

وی افزود: این دغدغه‌ها باعث شد تا در این روزهای ناخوشی بشر، زندگی بانویی را که دردش درد انسان بود و تأملاتش تألمات انسانی بود، بازخوانی کنیم. بهانه‌ای شد تا اندیشمندان جهان اسلام را گرد آوریم تا در کنار هم زیست و زمانه و آموزه‌های بلند حضرت حوراء انسیه، صدیقه کبری را بازخوانی کنیم.
 
سپس مراسم رونمایی از چکیده مقالات هم‌اندیشی برگزار شد. این اثر در 95 صفحه به همت کمیته علمی هم‌اندیشی از سوی انتشارات اسرار علم منتشر شده و حاوی چکیده مقالات ارسال شده از سوی اندیشمندان ایرانی و خارجی به این برنامه است. 
 
حضرت فاطمه (س) نمونه زن توانمند مسلمان در نقش‌آفرینی سیاسی و اجتماعی
 
در ادامه صاحب‌نظرانی از عراق، ترکیه، قبرس، روسیه و تانزانیا در سخنانی به نقش حضرت زهرا (س) به عنوان الگویی در کنشگری دینی، سیاسی و اجتماعی برای زنان مسلمان معاصر پرداختند.

گفتنی است با فراخوان مقاله برای این هم‌اندیشی، بیش از هفتاد مقاله از کشورهای مختلف به دبیرخانه ارسال شد و پس از ارزیابی داوران  چهل مقاله به مرحله نهایی و چاپ رسید. پژوهشگرانی از کشورهای ترکیه، روسیه، قبرس ،آمریکا، لبنان، تانزانیا، عراق، آلمان و... مقالات خود را ارسال کردند. در اختتامیه برنامه از صاحبان آثار برتر تقدیر به عمل آمد.
 
انتهای پیام
captcha