آموزش قرآن و رفتار اسلامی در مهدکودک تازه تأسیس قرقیزستان
کد خبر: 3951457
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲

آموزش قرآن و رفتار اسلامی در مهدکودک تازه تأسیس قرقیزستان

مهدکودک اسلامی «سندس» اخیرا در بیشکک، پایتخت قرقیزستان تأسیس شده است، در این مهدکودک سوره‌های کوتاه قرآن، احادیث نبوی و رفتار اسلامی به کودکان آموزش داده می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان، «آیسالکین کولماتوا»،  همسر چوباک حاجی جلیل‌اف، اندیشمند مشهور اسلامی در قرقیزستان اخیرا در بیشکک مهدکودکی اسلامی تأسیس و آن را به نام دخترش «سندس» نامگذاری کرده است.

هدف از تأسیس این مهدکودک، تربیت و بزرگ‌کردن نسل مسلمانان مؤمن و خوش رفتار است. کولماتوا بیش از 7 سال در مهدکودک وابسته به مدرسه اسلامی «نائمه» به عنوان معلم و مدیر کار کرده است. در آن زمان آرزو داشت زمانی مهدکودک شخصی خود را باز کند.

او در حالی‌که اشک  در چشمانش حلقه زده است، می‌گوید: «هدف از تأسیس این مهدکودک دستیابی به رضایت خدای متعال و تربیت و بزرگ کردن کودکان مؤمن است. علاوه بر برنامه درسی عمومی، سوره‌های کوتاه از قرآن مجید، ترجمه احادیث پیامبر و قواعد رفتار اسلامی را به کودکان آموزش می‌دهیم. همه معلمان این مهدکودک دارای تحصیلات عالی آموزشی، دانش اسلامی و تجربیات مربوط به کار با کودکان هستند.»

به گفته او، چوباک حاجی جلیل‌اف مدت‌ها پیش قصد داشت مهدکودکی را به منظور تربیت کودکان با اخلاق تأسیس کند. اما متأسفانه تأسیس این مهدکودک را به چشم ندید و دار فانی را وداع گفت.

تفاوت مهدکودک «سندس» با سایر مهدکودک‌ها این است که کودکان پس از آموزش در سندس می‌توانند به دلیل داشتن برنامه آموزشی خوب و معلمان حرفه‌ای به راحتی در مدرسه متوسطه اسلامی «نائمه» و سایر مدارس متوسطه معتبر شهر بیشکک قبول شوند. ترکیب آموزشی شامل مربیان حرفه‌ای، کلاس‌های گروهی با متخصص گفتار درمانی کودکان، پزشک کودکان و روانشناس است که نه تنها با کودکان بلکه با والدین نیز کار می‌‌کند.

آموزش قرآن در مهدکودک تازه تأسیس قرقیزستان

همچنین کودکان می‌توانند زبان انگلیسی و عربی یاد بگیرند. در این مهدکودک ژیمناستیک برای دختران و تکواندو برای پسران به منظور رشد جسمی آموزش داده شده و 4 بار غذا در طول روز ارائه می‌شود. مکان‌های مخصوص خواب و بازی برای دختران و پسران نیز جداست.

در هر گروه‌ از 10 تا 15 کودک در سن 2.5 تا 6 ساله تحصیل خواهند کرد. همه کودکان به چهار گروه تقسیم می‌شوند: خردسال، متوسطه، بزرگسال و مقدماتی. درس‌ها نیز به زبان روسی تدریس می‌شود.

سرو غذای حلال

خانم آیسالکین کولماتوا در مورد غذای کودکان تأکید کرد که تمام غذاها و مواد غذایی مطابق با استانداردهای شرعی و حلال سرو می‌شوند و دارای گواهینامه‌ از شرکت صنعت توسعه حلال هستند.

مدیر مهدکودک سندس همچنین گفت: غذای حلال فقط در مهدکودک کفایت‌کننده نیست، کودک باید در خانه نیز غذای حلال بخورد. به همین منظور ما تلاش می‌کنیم برای والدین اهمیت غذای حلال را توضیح بدهیم.

وی افزود: وقتی من در مهدکودک «نائمه» کار می‌کردم، میکتی‌بیک حاجی ارستان‌بیک، رئیس شرکت صنعت توسعه حلال پیوسته به این مهدکودک می‌آمد و برای والدین و کودکان اهمیت خوردن غذای حلال را بیان می‌کرد. اینک من تلاش می‌کنم رژیم غذایی کودکان خارج از مهدکودک را با والدین هر کودک در میان بگذارم، چون غذای حلال در رشد و توسعه معنوی و عقلی کودک اهمیت زیادی دارد.

به ابتکار خانم میرگل الداروا مربی مهدکودک سندس که دارای تجربه بین‌المللی است، در این مهدکودک اردوهای تابستانی و زمستانی برای کودکان در سن 6 تا 15 ساله برگزار می‌شود و در آن بر آموزش سنت‌های قرقیزی، اخلاق از طریق دین اسلام، بازی‌های سنتی، صنایع دستی و زبان قرقیزی تمرکز می‌شود.

مهدکودک سندس از نظر برنامه درسی منحصر به فرد است و کودکان در سن 2.5 تا 6 ساله را پذیرش می‌کند.

آموزش قرآن در مهدکودک تازه تأسیس قرقیزستان

انتهای پیام
captcha