برنامه‌های کارگروه قرآن بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی تشریح شد
کد خبر: 3951636
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹

برنامه‌های کارگروه قرآن بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی تشریح شد

مسئول كارگروه قرآن بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، ضمن تشریح برنامه‌های این کارگروه گفت: این برنامه‌ها به صورت ملی و استانی همزمان در سراسر کشور و به همت تمامی دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و مسئول كارگروه قرآن بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، ضمن تشریح برنامه‌های کارگروه قرآن بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، با بیان اینکه در تلاش هستیم که تبیین مبانی قرآن را همراه با بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار قرار دهیم و بر همین اساس برنامه‌ها به صورت ملی و استانی برگزار می‌شود، گفت: اولین برنامه‌ ملی کارگروه قرآنی شامل تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام(ره) بود که در تاریخ ۷ بهمن‌ماه سال جاری با حضور جامعه قرآنی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با همکاری دستگاه‌های قرآنی، محفل انس با قرآن کریم برگزار شد.
 
وی افزود: کاروان قرآنی انقلاب به تقارن دهه فجر با اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، برنامه‌های خود را آغاز کرد که بخشی از این برنامه‌ها با پخش زنده از شبکه قرآن و معارف سیما و شبکه‌های استانی انجام شده است و بخشی دیگر در حال برنامه‌ریزی و اجراست. اولین برنامه با محفل انس با قرآن کریم با حضور خانواده‌های معزز شهدای مدافع حرم ارتش جمهوری اسلامی ایران، رزمندگان مدافع حرم ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان عالی رتبه نظامی – انتظامی در مرکز آموزش جوادالائمه (لشگرک) برگزار شد و برنامه بعدی کاروان ۲۵ دی‌ماه در حسینیه بیت الزهرا(س) کرمان و منزل پدری شهید سلیمانی همراه بود.

مسئول كارگروه قرآن بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی و ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۹، کاروان برنامه خود را در استان هرمزگان آغاز کرد و  ویژه‌برنامه قرآنی لحظه ورود حضرت امام خمینی‌(ره) با حضور خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم استان، فرماندهان عالی رتبه نیرو‌های مسلح و مدیران ارشد ملی و استانی بر روی عرشه ناو جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس برگزار شد.

حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ با بیان اینکه کاروان قرآنی انقلاب روز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه، محفل انس با قرآن کریم را در بیت و زادگاه حضرت امام خمینی(ره) در شهرستان خمین به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و حضرت امام خمینی(ره) برگزار خواهد کرد، گفت:  دوشنبه ۲۰ بهمن نیز محفل انس با قرآن کریم همزمان با روز خدمت مؤمنانه و مدافعان سلامت، در بیمارستان بقیةالله اعظم(عج) تهران با حضور مدافعان سلامت و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت برگزار می‌شود. کاروان در نهایت شنبه ۲۵ بهمن‌ماه به استان مازندران خواهد رفت و  محفل انس با قرآن کریم با حضور خانواده‌های شهدای مدافع حرم استان و فرماندهان عالی‌رتبه و نیرو‌های مسلح در مجتمع کوثر بابلسر برگزار خواهد شد.
 
وی به برگزاری همایش سراسری سیره فاطمی، مکتب قرآنی و منزلت زن در انقلاب اسلامی در این ایام اشاره کرد و گفت: روز چهارشنبه مورخ ۱۵ بهمن‌ماه، مصادف با میلاد با سعادت حضرت زهرا(س)، همایش سراسری سیره فاطمی، مکتب قرآنی و منزلت زن در انقلاب اسلامی در سراسر کشور از سوی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و با همکاری ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها و اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(ع) برگزار می‌شود که همایش ملی آن در همان روز در شهرستان خمین و در بیت قدیمی امام خمینی برگزار خواهد شد.
 
مسئول كارگروه قرآن بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی به برگزاری جشنواره مجازی عطر قرآن در فجر انقلاب اشاره کرد و گفت: جشنواره مجازی عطر قرآن در فجر انقلاب به عنوان ویژه‌برنامه کارگروه قرآنی بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و به همت سازمان دارالقرآن الکریم و همکاری ادارات کل تبلیغات اسلامی گلستان، آذربایجان شرقی، خوزستان، کرمان و کرمانشاه برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ به آماده‌سازی مجموعه نمایشگاهی عکس با موضوع «قرآن، امام، امت و انقلاب اسلامی» اشاره کرد و اظهار کرد: این نمایشگاه شامل ۴۲ تابلو است که به‌مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تهیه شده و در هر پوستر یک رویداد مهم در ۴ دهه اخیر محور بوده و مستند قرآنی آن به همراه توضیح مختصری از آن رویداد ذکر شده است. همچنین محتوای هر تابلو به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است. هم‌اکنون این پوستر‌ها در فضای مجازی و گروه‌های قرآنی در حال انتشار است.
 
وی در ادامه به گنجاندن نام قرآن در نام‌گذاری ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی اشاره و تأکید کرد: بنا به درخواست جامعه قرآنی کشور و با همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اسلامی، روز جمعه مورخ ۱۷ بهمن‌ماه به نام انقلاب اسلامی، قرآن و معنویت، وحدت اسلامی، آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(عج) نام‌گذاری شد.

مسئول كارگروه قرآن بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی از اعزام قاری و گروه تواشیح به برنامه‌های دهه مبارک فجر  خبر داد و گفت: با‌ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی جهت اعزام قاریان بین‌المللی قرآن کریم و گروه‌های تواشیح برای برگزاری هر چه با شکوهتر مراسم‌ پیش‌بینی شده در روز‌های ۱۲ بهمن، ۲۲ بهمن همکاری شده است.

حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ در ادامه به برنامه‌‌های شورای‌عالی قرآن اشاره کرد و گفت: پانزدهمین نشست تخصصی سالانه شورای عالی قرآن به صورت نیمه‌حضوری و مجازی در نیمه بهمن‌ماه برگزار می‌شود که در این نشست علمی، جریان قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران در بیش از چهار دهه گذشته، آسیب‌شناسی می‌شود و چشم‌انداز این هنر مقدس در گام دوم انقلاب تبیین می‌شود.
 
وی به رونمایی از چند دوره ترتیل کل قرآن کریم اشاره کرد و گفت: رونمایی از آلبوم تولیدات صوتی و تصویری آوایی قرآنی در موضوعات مرتبط با سردار سلیمانی یکی دیگر از این برنامه‌هاست. همچنین اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش محافل انس با قرآن کریم در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع)، حضرت امام حسین(ع) و حضرت علی(ع) و پخش از طریق کانال شبکه‌های ملی شاد را خواهد داشت. همچنین مرحله پایانی چهارمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه‌سرایی مراکز دارالقرآن الکریم وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور(یادواره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی) به صورت مجازی برگزار می‌شود که دبیرخانه مرکزی این مسابقه در استان سمنان است. در ادامه این برنامه‌ها بزرگترین گردهمایی مدیران قرآنی کشور (دوره ۲ سالانه) به‌منظور توانمندسازی مدیران دارالقرآن الکریم وزارت آموزش و پرورش به تعداد ۹۰۰ نفر برگزار خواهد شد.
 
مسئول كارگروه قرآن بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی به برنامه‌‌های شبکه قرآن و معارف سیما اشاره کرد و گفت: ویژه‌برنامه آیه‌های انقلاب با موضوع آیات قرآنی از سوی امام خمینی(ره) که از ابتدای نهضت انقلاب اسلامی در بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها بیان کرده‌اند و همکاری و مشارکت در طرح کاروان قرآنی انقلاب؛ همچنین پخش سخنرانی با موضوع انقلاب اسلامی هر روز از ساعت ۱۳:۳۰ و پخش مستند شخصیت‌های انقلابی ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و ویژه‌برنامه قرار قرآنیان با حضور میهمانان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ۲۲ بهمن‌ماه و در نهایت پخش برنامه مصباح در خصوص دستاورد‌های نهاد‌های قرآنی و رویداد‌های مهم قرآنی به صورت زنده و به صورت روزانه، از جمله مهمترین برنامه‌‌های شبکه قرآن و معارف سیما در این ایام است.

حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ ادامه داد:‌ شبکه رادیویی قرآن نیز با برگزاری ۴۰ محفل قرآنی از روز سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی تا روز ۲۲ بهمن ماه در سراسر کشور به استقبال این ایام رفته است که هر شب یک برنامه از طریق این شبکه پخش می‌شود.
 
وی به برنامه ادارات امور قرآنی نیرو‌های مسلح در این ایام اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقه حفظ سوره مبارکه لقمان، برگزاری مسابقه حفظ دعای هفتم صحیفه سجادیه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برخواندن این دعای شریف در شرایط کرونایی، اجرای برنامه ختم قرآن کریم و محفل انس با قرآن کریم به صورت مجازی در راستای ارج نهادن به مقام شهدای انقلاب اسلامی و شهدای مدافع حرم و همچنین مسابقه بزرگ تفسیر سوره مبارک لقمان به‌صورت غیر حضوری و در بستر مجازی و محافل انس با قرآن کریم با رویکرد تدبر در آیات قرآن کریم از جمله این برنامه‌‌ها است. چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم سراسری نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این ایام برگزار خواهد شد و برگزاری مسابقات حدیث با محوریت حکمت‌های نهج‌البلاغه به صورت غیر‌حضوری نیز در این ایام پیش‌بینی شده است.
 
مسئول كارگروه قرآن بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی به برنامه‌های اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: برگزاری محفل انس با قرآن کریم، گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی با مشارکت شبکه قرآن و معارف سیما و مراکز استانی به صورت همزمان و در قالب یک محفل دوساعته در ۳۱ استان و تکریم بانوان مدیر فعال قرآنی همزمان با ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) از جمله این برنامه‌‌ها است.
 
حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ در ادامه به برنامه‌های استانی کارگروه قرآنی اشاره کرد و گفت: برگزاری محافل انس با قرآن کریم در سراسر کشور به صورت مجازی (در صورت فراهم بودن شرایط استانی به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی)، فضاسازی و نصب پرچم ایران از سوی موسسات و تشکل‌های قرآنی و همچنین نهاد‌های قرآنی بنا بر تأکید مقام معظم رهبری، برگزاری رزمایش مومنانه مواسات و کمک مومنانه به نیازمندان، فراخوان مسابقه حفظ سوره مبارکه فجر، غبار‌روبی مزار شهدا و دیدار با خانواده‌های معظم شهدا،‌ برگزاری پویش ختم قرآن کریم به نیت هدیه به ارواح پاک و مطهر شهدا و امام راحل(ره)، برپایی نمایشگاه‌های قرآنی با موضوع ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و اجرای بیش از ۲۵۰۰ برنامه با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه قرآن در سراسر کشور، از جمله این برنامه‌ها است.
انتهای پیام
captcha