فوق‌برنامه‌های قرآنی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید بدون تغییر است + صوت
کد خبر: 4009782
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
میکائیل باقری:

فوق‌برنامه‌های قرآنی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید بدون تغییر است + صوت

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه فعلاً در سال تحصیلی پیش‌رو، قصدی برای تغییر عناوین فوق‌برنامه‌های قرآنی نداریم، گفت: ولی باید از منظر دانش‌آموزان به این اهداف، برنامه‌ها و آسیب‌های احتمالی آن توجه کرده و براساس نیازهای موجود برنامه‌ریزی کنیم، بنابر این در آینده‌ای نزدیک فراخوانی برای دریافت نظرات کارشناسان اعلام می‌شود.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورشمیکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تشکر از زحمات چندین ساله محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل سابق قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه گفت: مسیر خوبی طی این سال‌ها سپری شده است، به طوری که کارهای ماندگار و اثربخشی انجام شده است، گرچه باید به مقابل نیز نگاه کنیم، فعالیت‌های انجام نشده‌ زیادی هست.

وی ادامه داد: تقریباً بیش از یک ماه و نیم از آغاز سال تحصیلی سپری شده است و اغلب استان‌ها و مناطق و مدارس برنامه‌های سال تحصیلی پیش‌روی خود را تنظیم کرده‌اند و تغییر آن جایز نیست. از طرفی نیز در فروردین‌ماه امسال مجموعه فعالیت‌های وزارت‌خانه توسط وزیر وقت ابلاغ شد. فعلاً در سال تحصیلی جدید، قصدی برای تغییر عناوین فعالیت‌ها نداریم، گرچه در نحوه اجرا، تحول و خلاقیت‌هایی را اعمال خواهیم کرد.

باقری اضافه کرد: از آنجایی که مجموعه فعالیت‌های انجام شده در سطح استان‌ها و مناطق کشور طی یک برنامه پنج‌ساله بوده است. این طرح پنج ساله در سال 1400 به پایان می‌رسد و سپس این اجازه را خواهیم داشت که مجموعه فعالیت‌ها را احصا و تمدید کنیم یا تجدید نظر کنیم، قطعاً تجدید نظر را انتخاب خواهیم کرد و در آن نیز از نگاه دانش‌آموزان و تمامی ذی‌‌نفعان تعلیم و تربیت توجه خواهیم داشت.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آینده نزدیک فراخوانی در این زمینه صادر می‌شود، افزود: طی این فراخوان که از طریق بستر شاد یا سایر پیام‌رسان‌ها اعلام می‌شود، در نظر داریم از نظرات دانش‌آموزان یا فارغ‌التحصیلان از مدرسه و فرهنگیان سراسر کشور بهره‌مند شویم، به گونه‌ای که مجموعه فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز را با اهداف جدید بازنگری کنند.

ضرورت بازنگری فعالیت‌ها

باقری با اشاره به اینکه بازنگری فوق دارای چند خروجی است، بیان کرد: به طور مثال مسابقات قرآن و عترت و نماز اگر چهل سال قبل بنیانگذاری شده است، اما امروز به دلیل فضای رقابتی و ایجاد انگیزه در میان برنامه‌های رقابتی و رفاقتی، این مسابقات ضرورت دارد، اما در روش‌های آن باید اعمال نظر کرد. همچنین یکی از رویکردهای سند تحول بنیادین چرخش از رقابت‌های فردی تنش‌زا به رقابت‌های گروهی است باید ساز و کاری بچینیم که برخی از مسابقات را گروهی کنیم یا به طور مثال فعالیتی خوب است، اما در نحوه اجرای آن باید تغییر و تحولی ایجاد شود.

وی افزود: 10 آبان‌ماه نیز جلسه‌ای با دبیران اجرایی قرارگاه مجازی 17 گانه داشتیم تا به آنها مأموریت دهیم با رابطان فعالیت‌ها در هر استان به نقد و بررسی این فعالیت‌ها بپردازند و در این نقد و بررسی، قطعاً نظرات دانش‌آموزان و مربیان مدارس اثرگذار و راهگشا خواهد بود.

کد

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره فعالیت‌های پیش رو، اظهار کرد: مرحله آموزشگاهی و مدرسه‌ای چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان آبان‌ و آذرماه در هفته قرآن، عترت و نماز اجرا می‌شود و در کنار آن نیز برگزاری مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه‌سرایی قرآن‌آموزان مراکز دارالقرآن‌ها را به صورت غیر حضوری و به میزبانی آذربایجان شرقی شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: همچنین مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام را شاهد خواهیم بود که مقدمات آن از ماه‌ها پیش فراهم شده است و در حال دریافت آثار شرکت‌کنندگان سایر کشورها هستیم تا بحث داوری آن را آغاز کنیم و در اسفندماه نیز شاهد برگزاری مرحله نهایی این دوره از مسابقات هستیم.

باقری درباره نماینده دانش‌آموزان جمهوری اسلامی ایران در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام(دوسالانه در ایران برگزار می‌شود)، گفت: مسابقات انتخابی تیم جمهوری اسلامی ایران انجام شد، اما فرایند داوری آثار به منظور انتخاب نماینده کشورمان طی هفته‌های آینده انجام خواهد شد.

تشکیل محافل قرآنی خانگی

وی به برگزاری محافل خانگی قرآن در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: این برنامه با هدف خلق جلسات قرآن در منازل با حضور دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان است، اما چون در این زمینه تجربه کاری نیست و اولیا و دانش‌آموزان کم‌تجربه هستند، نیازمند تولید محتواییم.

باقری اضافه کرد: هدف از برگزاری این جلسات و محافل قرآنی، صرف تلاوت قرآن نیست، بلکه ارائه مباحث معارفی، دانشی و تربیتی است. همچنین در نظر داریم تا با بهره‌گیری از ظرفیت مؤسسات قرآنی همسو در ارتقای کمی و کیفیت این جلسات بیفزاییم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش به ارتقای تولید محتوا در فضای مجازی از سوی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: دوره آموزشی سواد رسانه‌ای نیز ویژه همکاران برگزار شد. این دوره در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برپا شد و اینک همکاران از لحاظ سواد رسانه‌ای و تولید محتوای الکترونیکی چنان پیشرفت کرده‌اند که نیازمند نیرو در این زمینه نیستیم.

وی در پایان نیز اشاره‌ای اجمالی به چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی اشاره کرد و ادامه داد: از 15 مهرماه ثبت‌نام این دوره به صورت غیر حضوری و حضوری آغاز شده است. مرحله مقدماتی و آموزشگاهی به صورت حضوری یا غیر حضوری طی هفته قرآن و عترت برگزار می‌شود و در بهمن‌ و اسفندماه، مرحله منطقه‌ای مسابقات را شاهد خواهیم بود و فروردین و اردیبهشت‌ماه مرحله استانی مسابقات برپا می‌شود. مرحله کشوری مسابقات دانش‌آموزی نیز در دو بخش آوایی به میزبانی آذربایجان شرقی و در بخش پژوهشی طی تابستان سال 1401 به میزبانی مشهد مقدس است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha