امام خمینی(ره) نگاه ضداستعماری دین را احیا کرد
کد خبر: 3951782
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی انقلاب اسلامی:

امام خمینی(ره) نگاه ضداستعماری دین را احیا کرد

آیت‌الله رمضانی با اشاره به این که اقدام امام خمینی(ره) در تقویت مشارکت دین در عرضه سیاسی و اجتماعی را می‌توان معجزه قرن نامید، گفت: امام راحل نگاه ضداستعماری دین را احیا کرد.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت‌(ع)، صبح امروز، 15 بهمن‌ماه در بینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید» با بیان این مطلب گفت: انقلاب اسلامی ایران نشان داد که دین می‌تواند در نظام سیاسی و حتی در زمان مدرنیته حضور داشته باشد و حتی نقش حاکمیتی نیز داشته باشد و رهبران دینی هم در آن حضور پیدا کنند.

وی در ادامه با اشاره به این که بیشتر انقلاب‌های که در دنیا وجود دارند یا لائیک بوده و یا سکولار هستند، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران، فقه سیاسی با یک رویکرد جدید را وارد عرصه سیاست و اجتماع کرد.
 

 
آیت‌الله رمضانی گفت: در طول تاریخ اسلام، زمان‌های را داریم که حاکمیت دینی، حاکمیت مستبدانه بوده است، به‌طوری که در زمان بنی امیه و بنی عباس دین استبدادی بوده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) در ادامه بیان کرد: در گذشته شخصیت‌ها و دانشمندان مسلمان ضد استعماری همچون اسد آبادی و اقبال لاهوری و محمد عبده داشتیم که نمونه حضور رهبران دینی در عرصه سیاست هستند.

وی با اشاره به این که عده‌ای بر این باور بودند که در زمان علم، دیگر جایی برای دین وجود ندارد، گفت: امام خمینی(ره)  کار بزرگی را انجام داد و این نقش بی‌بدیل را ایفا کرد که دین در عرضه سیاسی و اجتماعی حضور پیدا بکند که از آن می‌توان به عنوان معجزه قرن نام برد.
امام خمینی(ره) نگاه ضداستعماری دین را احیا کرد

آیت‌الله رمضانی با اشاره به این که نگاه امام(ره) به دین، نگاه حداقلی نبود، گفت: امام راحل جریان مقابله با استعمار و خودکامگی و نگاه ضد استعماری دین را احیا کرد، این در حالی است که بسیاری در صدد از بین بردن این جریان بودند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: در ابتدای انقلاب دو بلوک شرق و غرب دنیا را تحت سیطره خود داشتند که بلوک شرق از بین رفت، امروزه تنها قدرتی که در برابر جریان خودکامگی و استکبار قرار گرفته، اسلام است.

وی اضافه کرد: اسلام با نگاه سیاسی و اصلاحی خود، درصدد تحقق عدالت به معنای واقعی در جامعه بشری است، بنابراین مقاومت در برابر خودکامگی و استعمار به واسطه امام راحل احیا شد.

آیت‌الله رمضانی گفت: دشمنان انقلاب درصدد این هستند که دین و حاکمیت را از بین ببرند و اسلامی که به سمت تحقق دولت، جامعه و مقدمه تمدن اسلامی باشد را محو کنند، چون منافع آن‌ها را به خطر انداخته است و دشمنان در این 40 ساله طرح براندازی نظام را داشته‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به این که دشمنان درصدد مأیوس کردن مردم و نادیده‌گرفتن دستاوردهای نظام و جدایی مردم از مسئولان هستند، گفت: انقلاب اسلامی ایران در بخش‌های علمی دستاوردهای عظیمی داشته است و ایران در برخی از رشته‌های علمی جزو پنجمین کشور دنیاست و در حوزه پزشکی نقش محوری را دارد.

آیت‌الله رمضانی در ادامه بر ضرورت حفظ نظام و دستاوردهای آن تأکید کرد و گفت: البته  ما در برخی‌ زمینه‌ها هنوز در حوزه عدالت به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به این که ایران از اول انقلاب با تحریم و تهدید مواجه بوده است، گفت: ما این تحریم‌‌ها را تبدیل به فرصت کردیم که همین مسئله سبب ارتقا و پیشرفت در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های علمی، نظامی، آموزشی و پژوهشی شد.

رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ در ادامه گفت: ما امروزه با مسائل نوپدید مواجه هستیم و امروز یک بحث جدی مطرح است که آن تقابل دوگانه جدید اسلام و استکبار است و از پدیده‌های برجسته جهان معاصر است، بنابراین لازم است که این ادبیات تقویت شود و مورد توجه قرار بگیرد که جریان اسلام و فقه سیاسی اسلام و بخشی که به امور اجتماعی می‌پردازد،  در برابر نظام سلطه و خودکامگی می‌ایستد و و در کنار عقلانیت و معنویتی که تأکید می‌کند، عدالت را نیز محور قرار می‌دهد.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به این که اسلام تأکید بسیار دقیقی نیز در حوزه محیط زیست دارد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم که سبک زندگی اسلامی با رویکردهای دقیق و عمیق و براساس معیارهای الهی و آموزه‌های دینی محقق شود.

وی تأکید کرد: اگر جامعه می‌‌خواهد به تمدن اسلامی و مدنیت براساس آموزه‌های اسلامی برسد، باید سبک زندگی اسلامی را مورد توجه قرار دهیم و آن را باید مطالعه کنیم و در همه بخش‌ها مورد بحث قرار دهیم، چرا که در سبک زندگی اسلامی مقصود فقط لذت مادی نیست و اسلام نگاه انسان حسی ندارد، بلکه اسلام نگاه عقلی و شهودی دارد، بنابراین رویکرد انسان باید الهی باشد و ترقی، تعالی و تکامل روحی و معنوی باید در وجود انسان نهادینه شود و بستر جامعه نیز باید این فضا را فراهم کند.

رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ گفت: سبک زندگی اسلامی، انسان حسی، عقلی و شهودی و حسی را رشد می‌دهد و همه ساحت‌ها و نیازهای انسان را به صورت جدی مورد توجه قرار می‌دهد.

آیت‌الله رمضانی در پایان با تشکر از اندیشمندان و پژوهشگران حاضر در این وبینار و نهادهای برگزارکننده آن گفت: کرامت انسان بدون رشد عقلانی و معنوی و تحقق عدالت در حوزه اجتماعی بدون مقابله با جریان کفر تحقق‌پذیر نخواهد بود.

گفتنی است،‌ آئین افتتاحیه وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید»، با سخنرانی آیت‌الله رضا رمضانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) آغاز شد و در ادامه برخی چهره‌های برجسته دانشگاهی داخلی، و نیز پژوهشگرانی از کشورهای لبنان، انگلستان، مالزی، پاکستان و عراق به ایراد سخن می‌پردازند.

پنل نخست این وبینار از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و پنل دوم، از ساعت ۱۳ تا ۱۵ امروز، ۱۵ بهمن ماه برگزار می‌شود. بر این اساس و با عنایت به لزوم رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، این رویداد صرفاً با حضور تعداد محدودی از حضار برگزار می‌شود و سایر علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به لینک پخش زنده این گفت‌وگوها به آدرس  http://webinar.ri-khomeini.ac.ir/ch/his مراجعه کنند.

فیلم سخنرانی آیت‌الله رمضانی را در زیر مشاهده کنید:

انتهای پیام
captcha