لزوم همکاری دولت‌های منطقه برای مقابله با افراط‌گرایی و خشونت‌های فرقه‌ا‌‌ی
کد خبر: 3951906
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
استاد پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی مطرح کرد: 

لزوم همکاری دولت‌های منطقه برای مقابله با افراط‌گرایی و خشونت‌های فرقه‌ا‌‌ی

سید صدرالدین موسوی، استادیار پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی با بیان اینکه برخی حکومت‌های منطقه که فاقد مشروعیت مردمی هستند با کمک دولت‌های خارجی، گروه‌های افراطی را در منطقه پایه‌گذاری کردند،‌ افزود: تنها راه از بین بردن این گروه‌ها، همکاری دولت‌ها به جای رقابت‌های فرقه‌ای و سیاسی است.

 به گزارش ایکنا، دكتر سیدصدرالدین موسوی، استادیار پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید» که به همت پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و با همکاری خبرگزاری ایکنا و دانشگاه بین‌المللی اهل‌ بیت(ع)، امروز، ۱۵ بهمن‌‌ماه برگزار شد، طی سخنانی گفت: هر چند هویت دینی یکی از متغیرهای مؤثر بر نه تنها پیروان ادیان مختلف بوده بلکه حتی پیروان فرقه‌های مذهبی در درون یک دین نیز از زمان پیدایش ادیان روی زمین تحت تأثیر آن قرار داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به اینکه هویت‌سازی دینی یکی از نتایج اسلام سیاسی است اما در عین حال در یک تعامل دیالکتیک از اسلام سیاسی تأثیر پذیرفته و بر آن اثر گذاشته است، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی تغییری اساسی در ماهیت اسلام سیاسی به وجود آورد و آن را به مرکز عرصه سیاست رساند. امروزه سیاست در جهان اسلام شدیداً از اسلام سیاسی و هویت مذهبی متأثر است.
 
این اندیشمند ادامه داد: من این مسئله نوپدید را به دو بخش تقسیم می‌کنم: ریشه‌ها و نتایج.
وی در مورد ریشه‌های هویت دینی و دموکراسی گفت: معدود کشورهایی در خاورمیانه هستند که مبتبنی بر دموکراسی هستند. در عین حال، در بیشتر این کشورها شکاف اقتصادی بین حاکمان آنها که عمدتاً سال‌های طولانی قدرت را در دست دارند و از سوی دیگر گروه‌هایی از مردم فقیر زندگی می‌کنند. این گروه‌ها امید خود را به حاکمان از دست داده و به دنبال هویت سیاسی خود در اسلام سیاسی یا اسلام سیاسی شده، هستند.
 
موسوی با بیان اینکه متأسفانه قرائتی از اسلام که آنها به آن پناه می‌‌برند، اسلام معتدل نیست بلکه اسلام بنیادگرا است، گفت: این جریان به سادگی به سمت خشونت گرایش پیدا می‌کند و جوانان سرخورده و بیکار به راحتی از سوی گروه‌های بنیادگرا به خدمت گرفته می‌شوند.


رقابت سیاسی دینی در خاورمیانه

 
موسوی گفت: برخی دولت‌هایی که در داخل کشور خود مشروعیت مردمی ندارند، با  تقویت فرقه‌گرایی و صدور نارضایتی و ناراضیان به کشورهای رقیب خود، از هویت‌سازی فرقه‌ای برای بی‌ثبات کردن رقبای سیاسی دینی خود بهره می‌برند.

وی افزود: دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای این وضعیت را بدتر کرده است. برخی از گروه‌های خشن اسلامی در اصل از سوی قدرت‌های منطقه‌ای با همکاری دولت‌های ثروتمند منطقه‌ای تشکیل شده‌اند.


هویت دینی و مشروعیت
 

استادیار پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تصریح کرد: همین گروه‌های منزوی شده مشروعیت حکومت‌ها را زیر سؤال می‌برند اما هویت خود را در بنیادگرایی و تروریسم جستجو می‌کنند. در نتیجه جایگزینی که آنها معرفی می‌کنند چنان ترسناک است که در بسیاری از این کشورها مردم آنها را طرد می‌کنند.
 

صادرات بنیادگرایی و تروریسم

 
موسوی گفت: این واقعیت که مرزهای کشورها در خاورمیانه کاملاً قابل کنترل نیست، این منطقه را در معرض صادرات بنیادگرایی، تروریسم و قاچاق اسلحه و انسان قرار داده است. فرقه‌گرایی و نژادپرستی به عنوان دو متغیر هویت‌بخشی در خاورمیانه امروز هستند.
 
وی تصریح کرد: گروه‌هایی همچون القاعده، طالبان، داعش، جبهه فتح الشام، جبهه النصره، بوکوحرام و بسیاری از گروه‌های کوچکتر نتیجه هویت فرقه‌گرایانه، حمایت ایدئولوژیک و مالی کشورهای منطقه و رقابت بین کشورهای منطقه و فرامنطقه و حمایت لوجستیک و سیاسی آنها هستند.
 
موسوی در پایان این سخنرانی پیشنهاد کرد دولت‌های اسلامی منطقه به جای تقابل، دست در دست هم دهند و با همکاری در جهت مصالح مردم منطقه و جهان گام بردارند.
 
گفتنی است،‌ آئین افتتاحیه وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید»، با سخنرانی آیت‌الله رضا رمضانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) آغاز شد و در ادامه برخی چهره‌های برجسته دانشگاهی داخلی، و نیز پژوهشگرانی از کشورهای لبنان، انگلستان، مالزی، پاکستان و عراق به ایراد سخن پرداختند.

پنل نخست این وبینار از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و پنل دوم، از ساعت ۱۳ تا ۱۵ امروز، ۱۵ بهمن ماه برگزار شد. بر این اساس و با عنایت به لزوم رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، این رویداد صرفاً با حضور تعداد محدودی از حضار برگزار شد و سایر علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه به لینک پخش زنده این گفت‌وگوها به آدرس  http://webinar.ri-khomeini.ac.ir/ch/his مراجعه کردند.

انتهای پیام
captcha