دین؛ مهم‌ترین مؤلفه‌ هویت از نظر جوانان عرب
کد خبر: 4088011
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱

دین؛ مهم‌ترین مؤلفه‌ هویت از نظر جوانان عرب

نتایج یک نظرسنجی در کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا نشان داد، از نظر جوانان عرب، دین مهم‌ترین مؤلفه‌ هویت و ثبات و امنیت مهم‌تر از دموکراسی است.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی21، داده‌های یک نظرسنجی که توسط BCW در مورد عقاید جوانان عرب انجام شد، نتایج منحصر به فردی را از زنان و مردان جوان عربی نشان داد که شاهد تحولات منطقه از زمان وقوع بهار عربی در سال 2010 تاکنون بوده‌اند.

این نظرسنجی درباره چندین موضوع اصلی از جمله هویت، معیشت، نگرش‌ها، شهروندی، سبک زندگی و آرزوهای آینده انجام شده است.

این نظرسنجی نشان داد که جوانان در حال حاضر از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند و نسبت به آینده خوش‌بین هستند و برای تقویت اطمینان آنها به اینکه در مسیر درست هستند نیاز به حمایت و راهنمایی دارند.

این نظرسنجی به شکل انجام سه هزار و چهارصد مصاحبه در 50 شهر از 17 کشور عربی و از بین شرکت‌کنندگانی در رده سنی 18 تا 24 سال گرفته شده است که شامل تعداد برابر از دختران و پسران از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، شرق دریای مدیترانه و شمال آفریقا بوده است.

دین، عنصر مهم بیان هویت جوانان عرب

در رابطه با هویت، پاسخ‌دهندگان، دین را در مقایسه با دیگر مسائلی نظیر زبان، جنسیت و خانواده مهم‌ترین عنصر برای بیان هویت خود دانسته‌اند و بیشترین درصد آنها مربوط به شرکت‌کنندگانی از کشورهای شمال آفریقا و پس از آن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در نهایت کشورهای شرق مدیترانه بوده است.

در همین حال سه چهارم پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که نهادهای دینی در کشورهایشان نیاز به اصلاح دارند و از نظر 65 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی حفظ هویت دینی و فرهنگی آنها مهمتر از ساختن جامعه‌ای جهانی‌تر  است.

در همین حال قریب به 50 درصد معتقد بودند که قوانین در کشورهایشان باید بر اساس قوانین اسلامی باشد.

راه‌های معیشت

جوانان عرب در مورد معیشت می‌گویند که کیفیت آموزش، کمبود شغل و بدهی‌های شخصی آنها را نگران کرده و باعث شده آنها به جای انتظار برای شغل دولتی یا بخش خصوصی، به کارآفرینی روی بیاورند.

جوانان در این نظرسنجی هزینه بالای زندگی و بیکاری را از بزرگترین موانع پیش روی منطقه دانستند و از هر چهار نفر یک نفر یا 76 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که بدهی شخصی دارند و کشورهای مدیترانه شرقی در این زمینه بیش‌ترین آمار را به خود اختصاص دادند.

ثبات و امنیت مهم‌تر از دموکراسی

در مورد آرا و گرایش‌ها هم، اکثریت قریب به اتفاق جوانان عرب، یا 83 درصد از پاسخ‌دهندگان، ثبات و امنیت را مهمتر از دموکراسی می‌دانستند و بیشترین تعداد از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آمده است.

این جوانان از افزایش نقش دولت در زندگی روزمره خود ابراز نگرانی کردند، اما کمتر از نیمی از آنها گفتند که دولت‌ها به استثنای کشورهای حاشیه خلیج فارس، سیاست‌های مناسبی برای حل مشکلات خود ندارند.

انتهای پیام
captcha