سال ۱۳۹۹ سال پیروزی ملت مقاوم ایران در جنگ ۳ ساله اقتصادی است
کد خبر: 3953335
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
رئیس‌جمهور در سخنرانی 22 بهمن:

سال ۱۳۹۹ سال پیروزی ملت مقاوم ایران در جنگ ۳ ساله اقتصادی است

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در سخنرانی ویدئوکنفرانسی یوم‌الله 22 بهمن گفت: امسال را در حالی جشن می‌گیریم که ملت ما در 1399 در یک جنگ بزرگ اقنصادی پس از 3 سال مقاومت در حال پیروزی است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشور، در سخنرانی ویدئوکنفرانسی به مناسبت 22 بهمن‌ماه با بیان اینکه چهل و سومین سال انقلاب اسلامی با رنگ‌وبوی جدیدی روزهای خود را آغاز کرده، گفت: در این دوران مردم عاشق امام و انقلاب به خاطر پروتکل‌های بهداشتی نتوانستند به خیابان‌ها بیایند و احساسات پاک خود را نشان دهند.

وی افزود: امسال مردم به شکل دیگری به خیابان‌ها آمدند و جشن انقلاب امسال بسیار متفاوت است. چون در آستانه تحول قرن هستیم بهتر است نگاهی به صد سال گذشته کنیم. امسال سال 1399 شمسی است و انقلاب ما هم در 1399 قمری به پیروزی رسید.

روحانی اظهار کرد: 100 سال پیش در 1299 شمسی مردم ما هم رنج و مشکلات جنگ جهانی اول را پیش رو داشتند، مانند قحطی، به‌هم‌ریختکی و اختلافات و از سوی دیگر قلدری به نام رضاخان در همان سال با کودتای خود امور کشور را در دست گرفت. سال 1299 با این شکل تأسف‌انگیز برای مردم با سلطه یک مستبد بر مردم همراه بود.

رئیس جمهور بیان کرد: اما امسال را در حالی جشن می‌گیریم که ملت ما در 1399 در یک جنگ بزرگ اقتصادی پس از 3 سال مقاومت در حال پیروزی است. البته در این صد سال اتفاقات مهمی در جریان بود. آغاز آن قرن بعد از پیروزی مردم در انقلاب مشروطه بود و در این قرن انقلابی بزرگتر و مهمتر از مشروطه، یعنی انقلاب اسلامی، را مردم ما شاهد و گواه بودند. در آن صد سال مردم ما 2 کودتای رضاخانی را در 1299 و کودتای محمدرضا خانی را در 28 مرداد 1332 دیدند. یکی را انگلیس و دیگری را آمریکایی‌ها بر مردم مسلط کردند.

روحانی اظهار کرد: در طول این صد سال شاهد دو جنگ جهانی بودیم؛ یکی قبل از آغاز قرن 14 شمسی و یک جنگ هم در سال 1320 که ویرانی‌ها و مشکلات زیادی برای همه جهان پیش آورد و میلیون‌ها انسان از بین رفتند و خانه‌های فراوان ویران شد و آرزوهای فراوانی بر باد رفت.

رئیس‌جمهور یادآور شد: همچنین مردم ما در طول این قرن دو جنگ را شاهد بودند؛ جنگ تحمیلی هشت ساله که مردم ما به تنهایی با اتکا به خدای بزرگ و متجاوزان با اتکا به همه قدرت‌های بزرگ شرق و غرب به نبرد آمدند. در این سال‌ها نیز جنگ تحمیلی اقتصادی از 1397 تا امروز که 3 سال به طول انجامید. در آن جنگ به پیروزی بزرگ دست یافتیم و در این جنگ هم به حول و قوه الهی به پیروزی می‌رسیم. پایان شب ظلمانی و طلوع فجر صادق برای همه آگاهان مشهود است.

وی تصریح کرد: همه مردم جهان در این روزها یک بدهکاری بزرگ به ملت ایران دارند. ملت ایران اگر در برابر این مستبد کاخ سفید نایستاده بود و اگر با صبر و مقاومتش او را به شکست نکشانده بود و اگر تدبیر دولت منتخب مردم نبود و بعد از خروج ترامپ از برجام، ما هم از برجام خارج می‌شدیم؛ یعنی پیروزی بدون زحمت و بدون هزینه برای ترامپ.

روحانی اظهار کرد: اگر ما بلافاصله از برجام خارج شده بودیم همه تحریم‌ها برمی‌گشت و توطئه بزرگ اسرائیل و آمریکا در صفحه تاریخ به ظهور و بروز خود رسیده بود، اما مقاومت مردم و تدبیر دولت باعث شد که در این سه سال آقای ترامپ نمدمال شد؛ یکبار در شورای امنیت با حضور خودش در سال 1397 و چند بار در سال 1399.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: شکست آمریکا و انزوای آنها در سازمان ملل در برابر ایران در تاریخ آمریکا و جهان بی‌نظیر بود. از آن سو در چند نوبت در دادگاه بین‌المللی لاهه ملت ایران و حقوقدانان این کشور در برابر آمریکا پیروز شد که یکی از آنها در همین روزهای اخیر بود. این دادگاه بین‌المللی لاهه بود که با حکم موقت علیه تحریم ترامپ رأی داد.

روحانی با بیان اینکه خدا ترامپ را سرنگون کرد، گفت: آن کس که به ظاهر ترامپ را سرنگون کرد ملت آگاه آمریکا بود، اما نقش ملت و دولت ایران برای سرنگونی این مستبد بدون تردید تأثیرگذار بود و امروز دنیا، امنیتش، احساس قانونگرایی‌اش و احساس ثبات با رفتن ترامپ دینی هم به ملت بزرگ ایران دارد.

وی افزود: این ملت بزرگ ایران دو انتخابات بزرگ 92 و 96 را به صورت حماسه‌ای بزرگ به وجود آورد که در اولی حدود 73 درصد و در دوم بیش از 73 درصد حضور داشتند. برای تاریخ بسیار مهم است که حدود 73 درصد مردم واجد شرایط پای صندوق آرا آمدند. مردم از منتخب خودشان می‌خواستند که تعامل سازنده با جهان را با عزت ادامه دهد. مردم از منتخب خود می‌خواستند پیمان‌هایی که ملت ایران در برابر دنیا متعهد شده است، پاس بدارد، مردم از منتخب خود در انتخاب اول می‌خواستند که با تعامل سازنده سایه جنگ و تحریم را از سرشان دور کند. منتخب مردم به مردم وعده داده بود که هم اقتصاد شرایط بهتری خواهد داشت و هم قدرت هسته‌ای؛ با این بیان که سانتریفیوژ بهتر خواهد چرخید و اقتصاد به حرکت خود بهتر ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز در برابر ملت ایران سرافرازیم که به تعامل سازنده و اعتدال و به وعده‌هایی که به مردم دادیم در 4.5 سال اول به خوبی عمل کردیم. 8 سال دولت تدبیر و امبد را به سه بخش تقسیم می‌کنم؛ دوران ثبات، رشد و پیشرفت از سال‌های 92 تا 96، دوران جنگ تحمیلی از 97 تا 99 و شش ماهه پایان دولت نیز دوران بازآفرینی است.

روحانی با بیان اینکه مردم به خوبی با آمار و ارقام آشنا هستند، گفت: تنها دولتی که بعد از جنگ هشت ساله کار خود را با رکود تورمی آغاز کرد دولت تدبیر و امید در سال 1392 بود؛ هم تورم در حدود 40 درصد و هم رشد اقتصادی منفی 7.6 درصد. دولت در طول سال‌های تلاشش در کنار مردم متوسط تورم در 4.5 سال اول را به 10.2 رساند که در تاریخ کشورمان پس از انقلاب کمتر سراغ داریم. در حدود دو سال نیز تورم در سال‌های 95، 96 و ماه‌های اولیه سال 97 تک‌رقمی بود.

وی بیان کرد: رشد اقتصادی کشور در بعضی سال‌ها دو رقمی بود؛ سال 95 رشد اقتصادی ما به بالای 14 درصد رسید که بالاترین رشد اقتصادی در جهان بود. این یکی از افتخارات بی‌نظیر این دولت بعد از انقلاب است که کشور را به اولین رشد اقتصادی جهان در سال 95 رساند و همین بود که رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه را به لرزه درآورد و در کنار ترامپ قرار گرفتند تا ایران را در حصر و محاصره کامل قرار دهد.

روحانی تصریح کرد: اما در 4.5 سال اول رشد اقتصادی کشور به طور متوسط 4.7 درصد بود و از سال 1393 تا 1396 در هر فصل نسبت به فصل مشابه در سال قبل 700 هزار اشتغال خالص در کشور داشتیم. چگونه این کار امکان پذیر شد؟ من به مردم عزیز ایران می گویم هر کجا که همه با هم بودیم، دست به دست هم دادیم، در کنار هم تلاش کردیم، خداوند هم پیروزی را نصیب ما ساخت.

وی افزود: ما دولت را با مذاکره آغاز نکردیم که البته من به مذاکره هم افتخار می کنم. مذاکره یک امر منفی نیست. مذاکره جزو لوازم یک دولت و حکمرانی مدرن امروز و نه امروز، که ارث پیامبر بزرگ اسلام(ص) است. پیامبر(ص) در مقاطع مختلف با دشمنان خود حرف زد و مذاکره کرد و پیمان بست و صلح کرد که نمونه بارز آن صلح حدیبیه است. ما به مذکره و پیمان با دشمنانمان به عنوان راهی که پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی(ع) به ما آموخت افتخار می کنیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: اما آغاز راه ما از مذاکره نبود. اولین روز دولت و اولین مصوبه دولت احیای دریاچه ارومیه بود؛ یعنی از محیط زیست، سلامت مردم و زندگی بیست میلیون نفر از مردم در غرب کشور آغاز کردیم. دومین مصوبه دولت رفع موانع تولید بود و لایحه ای با دو فوریت تنظیم کردیم م برای مجلس فرستادیم که ماهها به طول انجامید و به سال بعد کشید اما ما مصوبات دولت را اجرا کردیم و عمل کردیم.

روحانی اظهار کرد: دولت در کنار بخش خصوصی قرار گرفتیم. خصوصی سازی که امروز برخی به عنوان یک نقطه منفی تلقی می کنند به عنوان افتخار این دولت است که آن را دنبال کرد و مقام معظم رهبری خصوصی سازی و سیاست های اصل 44 قانون اساسی را انقلاب اقتصادی نامید. ما به همه بخش های دولتی مداوم توصیه کردیم که سهام خود را بفروشید، دست از تصدی گری بردارید و اقتصاد را به مردم واگذار کنید. این بخش خصوصی بود که در این مدت این تحول بزرگ را در کشور به وجود آورد و این دولت منتخب مردم بود که با راهنمایی مقام معظم رهبری توانست اقتصاد مقاومتی را در مسیری صحیح و درست قرار دهد.

وی بیان کرد: درست است که ما در پی تعامل سازنده با جهان و مذاکره بودیم اما قبل از مذاکره در پی مبارزه با فساد بودیم. تنها این دولت بود که تمام بخش های بانک ها و مؤسسات اعتباری غیرمجاز را منحل کرد و البته بهای سنگینی هم برای آن پرداخت کرد؛ هم بهای حیثیتی و آبرویی که همچنان عده ای عصبانی هستند و می گویند و میشنوند و می نالند و هم 30 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی صرف شد تا بتوانیم بدهی های مردم را از این مؤسسات اعتباری غیر مجاز پرداخت کنیم. بانک های نیروهای مسلح را که برای همه نشدنی بود ادغام کردیم و این یکی از قدمهای مهم دولت برای اصلاح نظام بانکی بود.

روحانی بیان کرد: طرح های زیربنایی را که پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی است به حرکت درآوردیم. دیروز در مراسم افتتاح های معمول هفتگی به مناسبت دهه فجر پنجاهمین سد ساخته شده در این دولت را افتتاح کردیم. کل سدهای کشور تا زمان پیروزی انقلاب 19 سد بوده است و دیروز سدهای کشور به 194 رسید و تا پابان این دولت 201 سد مخزنی ملی در کشور فعال خواهد بود. همچنین چهل و چهارمین تصفیه خانه آب و هفتاد و هشتمین تصفیه خانه فاضلاب را دیروز افتتاح کردیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: آنها که می پرسند چرا به دولت رأی دادیم و رأی ما چه تأثیری داشت، می گویم اساس کار انتخاب است. هر کجا مردم انتخاب خوب داشتند ثمره آن را در سال های بعد دیدند. از ماست که بر ماست. اگر خوب انتخاب کنیم آینده خوب داریم و اگر بد انتخاب کنیم آینده بد داریم. در سایه این انتخاب بود که مردم باید بدانند در کشور ایران قبل از سال 92 کمتر از یک میلیون روستایی از اب آشامیدنی سالم استفاده می کرد و امروز این رقم به حدود 9 میلیون نفر رسیده و تا پایان دولت به ده میلیون نفر می رسد. لذا دولت آب آشامیدنی سالم برای روستاییان را ده برابر کرده است. اینکه می گویند دولت چه کار کرده دولت در طول این مدت هر سال 2.5 هزار مگاوات بر برق کشور افزوده است.

وی ابراز کرد: دولت برای روستاییان کاری انجام داده که کمتر نظیر آن را می بینیم؛ در آب، برق، گاز، راه و مدرسه و بهداشت و ارتباطات. تا آغاز این دولت فقط 14 هزار روستا دارای گاز و لوله کشی گاز بودند و امروز به 32 هزار روستا رسیده است. در این دولت در کشاورزی و امنیت غذایی 26 میلیون تن بر محصولات غذایی در این 7.5 سال اضافه شده و این یک تحول بزرگ در کشور است. 8 هزار هکتار گلخانه با افتتاح این هفته به حدود 15 هزار هکتار رسید و احتمالا تا روزهای پایانی دولت به 24 هزار هکتار خواهیم رسید.

روحانی اظهار کرد: در این دولت برای کانال کشی آب و زه کشی برای زمینهای کشاورزی، در مجموع 520 هزار هکتار زمین احیا شد که فقط 295 هزار هکتار در خوزستان و ایلام و 78 هزار هکتار در گلستان و 77 هزار هکتار در غرب کشور و 46 هزار هکتار در دشت سیستان بوده است. اکر مردم در کنار منتخبان خود ایستادند از کشاورز، مهندس، جوان و روستایی و شهری، ما به نقطه مثبت در زندگی اجتماعی خود خواهیم رسید.

وی ادامه داد: در این 4.5 سال اول شاهد یک انقلاب در بخش سلامت بودیم. در حالی که در آغاز انقلاب 56 هزار تخت داشتیم و در آغاز دولت 111 هزار تخت، امروز بیش از 150 هزار تخت داریم. در بخش تخت های ویژه این رقم سه برابر شده و از 5 هزار به 15 هزار رسیده است. من در حوزه سلامت و محیط زیست از انقلاب تعبیر می کنم. همچنین در حوزه ارتباطات شاهد یک انقلاب بزرگ بودیم. امروز جوانان ما در سایه پهنای باندی که ایجاد شده می توانند دارای شغل های مختلف بوده و در مسیراقتصاد دیجیتالی حرکت کنند. پهنای باند در این دولت 35 برابر شده و کسانی که در فضای مجازی شاغلند به 500 هزار نفر رسیده اند و شرکت های دانش بنیان از 55 شرکت به 5 هزار و 700 رسیده اند. بگذریم از اینکه در جاده ها، ریل، بنادر و ترانزیت چه کار عظیمی انجام گرفته و این دوره اول را با افتخار و توسع و پیشرفت و از بین بردن رکود و تورم گذراندیم.

رئیس جمهور بیان کرد: من از همه رسانه ها می خواهم به تاریخ و به مردم، خدای ناکرده خیانت نکنیم و واقعیت ها را بگوییم. ما از سال 1397 وارد یک جنگ شدیم. دیگر مقایسه این سه سال با گذشته نادرست است. مردم عزیز ما بدانند صادرات نفتی ما در سال 1389 ،90 میلیارد دلار بوده و این صادرات در سال 1390 حدود 120 میلیارد دلار بوده است. اما در این دولت در سال 1394 کل درآمد نفتی کشور 31 میلیارد دلار بود. در بدترین شرایط دولت قبل درآمد نفتی 68 میلیارد دلار در سال 1391 بوده و در بهترین شرایط این دولت در سال 1396، این درآمد 65 میلیاد دلار بوده است.

وی افزود: اما در عین حال ما یک افتخار بزرگ 60 ساله داریم. 60 سال پیش و در دوران دولت دکتر مصدق صادرات غیر نفتی بر واردات پیشی گرفت و در این دولت تکرار شد و البته امسال هم با همه سختی ها و مشکلات، باز هم تا امروز حدود 30 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم که البته به خاطر شرایط خاص از سال های پیش کمتر است.

روحانی ابراز کرد: اما درباره این سال های جنگ می خواهم به نکته مهمی اشاره کنم و آن اینکه در این یکسال آخر فشارهای بی سابقه و مضاعف بر روی دو مردم بزرگ ایران قرار گرفت. در کنار تحریم سخت و جنگ اقتصادی، سال گذشته در همین ماه بهمن، با یک پاندمی و ویروس عالم گیر مواجه شدیم و ما هم مانند همه دنیا دچار مشکلات شدیم. مردم عزیز ما بدانند در ماههای اولیه کرونا صادرات غیر نفتی ما تقریبا متوقف شد چون مرزها بسته شد و صادرات نفتی هم که کم بود کمتر شد. به خاطر اینکه در دنیا اساسا فروش و قیمت نفت یک مرتبه کاهش پیدا کرد.

رئیس جمهور افزود: در شرایط شیوع ویروس کرونا مردم ایران روی پای خود ایستادند و همه نیازها اعم از مواد غذایی، تجهیزات بیمارستانی و تولیدی توسط شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور تولید شد. در ایران مردم برای مواد غذایی صف نبستند و برای تهیه مواد بهداشتی با مشکل مواجه نشدند، هیچ بیماری در حیاط بیمارستان‌ها و یا داخل آمبولانس معطل نشد و این کار بزرگی بود که توسط ملت ایران انجام شد.

روحانی در ادامه از تحریم، کرونا، فشار روانی و جنگ روانی و تهدیدهای نظامی به عنوان چهار عاملی که در یک سال گذشته مردم ایران را تهدید کرده است، گفت: مردم ایران مقاوم ایستادند و امروز بحمدالله در شرایط بهتری نسبت به سال گذشته قرار داریم.

رئیس جمهور سپس به آغاز طرح واکسیناسیون کرونا در کشور از روز گذشته اشاره کرد و گفت: مسئول عالی‌رتبه بهداشت و درمان کشور فرزند خود را برای دریافت اولین واکسن معرفی کرد تا به مردم اعتماد دهد حرفهای ناروا را بشکند و ثابت کنیم که اگر مذاکره‌ای می‌شود و پیمانی بسته می‌شود همه در چارچوب مصالح ملی است و تصور دیگری در ذهن کسی نباشد.م اد ر جنگ کرونا پیروز نهایی خواهیم بود و سال آینده نیز واکسن داخلی کرونا در دسترس مردم قرار خواهد گرفت و بسیار امیدوارم پایان این دولت با مهار کامل این ویروس همراه باشد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دوران تحریم حداکثری و جنگ اقتصادی تمام شده است، گفت: امروز همه فهمیده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده است. اما ب ای رسیدن به پیروزی نهایی هنوز نیاز به صبر و مقاومت است. من در مقابل ملت بزرگ ایران به خاطر صبرشان در برابر رنج سه ساله، مقاومت‌شان و ذهن آگاه‌شان در مقابل رسانه‌های مخرب بیگانه سر فرود می‌آورم.

رئیس جمهور بیان کرد: سه سال است که می خواهند ترامپ را تطهیر کنند و توطئه و جنایت ترامپ به عنوان ناکارآمدی دولت نام ببرند و چگونه در جهان رسوا شدند و رسواتر خواهند شد. این دولت با بزرگترین طرحها در این روزهای  کار خود را در مرداد 1400 به پایان می رساند.

وی ادامه داد: دولت به حول و قوه الهی با همه توان در تلاش است تا یک انتخابات شکوهمند را در خرداد سال آینده شاهد باشیم. مردم بزرگ ایران یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی توسط امام رحل تأسیس جمهوریت در این کشور در کنار اسلامیت نظام بود. امام جمهوریت را تأسیس کرد و به ما یاد داد باید پای صندق برویم و 47 روز بعد از انقلاب به ما یاد داد رأی بدهیم. امام به ما یاد داد  در هر مسئله مهمی با انتخاب خود سرنشت خود را تعیین کنیم. او تأسیس گر بود و ادامه دهنده این راه هم مقام معظم رهبری است.  

روحانی افزود: رهبر معظم انقلاب همیشه تاکید کرده‌اند که انتخاب فرد مهم است اما «اهم» مشارکت در انتخابات است. انتخاب درست مهم و مشارکت اهم است و همه ما باید به فکر مشارکت حداکثری باشیم و انتخاباتی شکوهمند، سالم و رقابتی برگزار شود که همه احساس کنند هستند و حضور دارند و باز هم شاهد مشارکت 73 درصدی و بالاتر در انتخابات پیش رو باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نخستین گام برای احیای شرق کشور در این دولت با انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به قلب کویر، تا سیرجان و گل گهر با 16 هزار و 300 میلیارد تومان هزینه برداشته شده است، گفت: این طرح باید در دولت بعدی از سیرجان به سمت مس سرچشمه و اردکان ادامه یابد.

روحانی با بیان اینکه در این دولت برای ادامه توسعه کشور در دولت های بعدی ریل گذاری شده است، افزود: در این دولت مطالعات و اقدامات اولیه انتقال آب از جنوب به اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی و مشهدالرضا انجام شده است، گفت: این طرح بزرگ در دولت بعدی پیگیری و اجرا می شود.

رئیس جمهور همچنین از طرح احیای دریاچه ارومیه که در ماه های آینده در همین دولت به بهره برداری خواهد رسید، خط لوله انتقال نفت از بوشهر تا هرمزگان ( گوره تا جاسک)به طول یک هزار کیلومتر، افزایش استحصال گاز از 600 میلیون متر مکعب به یک میلیارد متر مکعب، افزایش تولید بنزین از 56 میلیون لیتر به 107 میلیون لیتر، توسعه ریلی و افزایش خط ریلی کشور از 10 هزار کیلومتر به 14 هزارکیلومتر و همچنین افزایش راه های روستای از 99 هزار به 115 هزار کیلومتر، افزایش تولیدات پتروشیمی از 56 میلیون تن به 100 میلیون تن و افزایش صادرات این محصول از 11 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار را از دیگر اقدامات توسعه ای و زیر ساختی در این دولت عنوان و از همه تلاشگران در این حوزه ها قدردانی کرد و گفت: اگر در این 7.5 سال در بخش هایی از اداره کشور، نتوانستیم آن چنان که شایسته این ملت بوده ، عمل کنیم، از مردم عزیز طلب بخشش و عفو می کنم.

رئیس جمهور بیان کرد: مردم عزیز بدانند اگر توطئه های خارجی و دشمنی صهیونیست ها، تندروهای آمریکا و ارتجاع منطقه نبود و جنگ تحمیلی اقتصادی علیه مردم ایران اعمال نمی شد، امروز در شرایط خیلی بهتری قرار داشتیم و به همه آرزوهای خود دست می یافتیم.

روحانی اظهار کرد: راهی جز روزآمدی و کارآمدی برای ما وجود ندارد. انقلابی گری را باید روزآمد و تلاش و حکمرانی را باید کارآمد کنیم و در اینصورت است که می توانیم موفق شویم و تردید ندارم که سالهای پیش رو، سال های بهتری برای مردم ما خواهد بود.

رئیس جمهور  با بیان اینکه انقلاب ما را در مسیر صلح و پیروزی قرار داد و می تواند ما را به اوج جایگاهی که مورد نظر ما است، برساند، گفت: امام در سایه سرمایه اجتماعی و معنوی انقلاب را به پیروزی رساند، رژیم گذشته به قدرتهای خارجی متکی بود اما تکیه امام به مردم بود و سرمایه اصلی را اعتماد مردم می دانست.

روحانی با بیان اینکه اعتماد مردم به عنوان بزرگترین سرمایه می تواند موجب موفقیت و پیروزی ما شود، گفت: همه طراحی دشمنان این است که با دروغ و تهمت ما را از این سرمایه مهم دور کند، اما با در سایه ایمان، اخلاق و فرهنگ پیروز خواهیم شد.

رئیس جمهور با اشاره به توانمندی ها و قدرت نظامی امروز ایران ، تصریح کرد: ما امروز بزرگترین قدرت نظامی، پدافندی و موشکی هستیم اما همه این قدرت ها باید در سایه قدرت اصلی، یعنی سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگ و معنوی، باشند و بدانیم امام با این دو سرمایه بزرگ ما را پیروز کرد. تا زمانی که این دو سرمایه را داریم، ملت ما شکست نخواهد خورد و به پیروزی نهایی دست می یابد.

روحانی در پایان اظهار کرد: همانطور که دیروز اشاره کردم آماده ایم که به تعهدات مان در برجام عمل کنیم، اما در آن روزی که شاهد باشیم 1+5 به تعهدات خود عمل کرده اند و راه دیگری برای دنیا و منطقه وجود ندارد. حتما مسیر، مسیر سیاسی و مسیر، راه توافق دنیا با ایران است و حتما در این مسیر موفق خواهیم بود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام
captcha