نگرانی تجار مسلمان هندی از قانون جدید شهرداری دهلی
کد خبر: 3953921
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

نگرانی تجار مسلمان هندی از قانون جدید شهرداری دهلی

شهرداری دهلی با اعلام قانون جدیدی از رستوران‌های این شهر خواسته است اعلام کنند گوشت‌های مورد استفاده آنها به روش اسلامی ذبح شده یا جهاتکا(شیوه هندوها با یک ضربه)؛ این دستور، نگرانی تجار مسلمان گوشت را برانگیخته است.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، مقامات شرکت شهری جنوب دهلی (South Delhi Municipal Corporation ) روز شنبه اعلام کردند اگر رستوران‌های این منطقه، روش ذبح گوشت مورد استفاده خود را اعلام نکنند، مجوز کسب آنها باطل می‌شود. طبق قانون جدید، هنگامی که رستورا‌ن‌ها مجوز کسب دریافت می‌کنند باید بنویسند چه نوع گوشتی (حلال یا جهاتکا) را می‌فروشند.
 
راجدوت گاهلوت، از مقامات این شرکت گفت: ما مجوز رستوران‌هایی را که برچسب نوع گوشت مصرفی خود را نداشته باشند، لغو خواهیم کرد.
 
این حکم به دنبال دستورالعملی صادر شده از سوی حزب حاکم بهاراتیا جاناتا(BJP) است که در ژانویه امسال از رستوران‌ها خواست روش ذبح خود را اعلام کنند. در روش ذبح هندوها(جهاتکا) حیوان پس از قطع شدن سرش در یک ضربه، فوراً می‌میرد.
 
گاهلوت گفت: افرادی كه به دنبال گوشت حلال هستند، به مراكز فروش گوشت جهاتکا مراجعه نخواهند كرد و به این ترتیب از ازدحام در رستوران‌ها جلوگیری می‌شود.
 
آگوست سال گذشته، شرکت شهرداری دهلی شرقی(EDMC) تحت کنترل حزب حاکم هند نیز قانون مشابهی را تصویب کرده بود.
 
بیش از 2000 غذاخوری در منطقه جنوب دهلی وجود دارد که به حدود 3 میلیون نفر خدمات می‌دهند. بیش از 80 درصد غذاخوری‌ها گوشت حلال می‌فروشند زیرا بیشتر کسانی که در تجارت گوشت فعال هستند، مسلمان هستند.
 
با این حال برخی صاحبان رستوران‌های دهلی نو اعلام کردند که این اقدام SDMC باعث بروز مشکلاتی برای آنها می‌شود، خصوصاً اینکه برای غیرمسلمانان مهم نیست که آیا آنها گوشت حلال یا جهاتکا می‌خورند.
 
راجیف کاپور از رستوران‌های معروف جنوب دهلی گفت: مشتریان به ندرت از من می‌پرسند گوشتی که می‌فروشم حلال است یا جهاتکا؛ نگرانی اصلی بیشتر مشتریان بهداشت و تازگی گوشت است.
 
از طرف دیگر، بازرگانان مسلمان گوشت اعلام کردند که نسبت به این اقدام نگران هستند. فهیم انصاری، تاجر مسلمان گوشت می‌گوید: چه نیازی به چنین دستوری است؟ مشتریان به ندرت در مورد برچسب گوشت سؤال می‌کنند. امیدوارم این مسئله به دلیل دیگری برای ایجاد شکاف در جامعه تبدیل نشود.
 
از زمان به قدرت رسیدن BJP در دهلی در سال 2014، این حزب ممنوعیت گوشت گاو را وضع کرده است. ذبح گاو که برای اکثر هندوها مقدس است، ممنوع بوده و مصرف گوشت گاو در اکثر ایالت‌های هند ممنوع شده است.
 
در سال‌های اخیر، ده‌ها نفر که بیشتر آنها مسلمان بودند، پس از متهم شدن به خوردن گوشت گاو یا ذبح گاو، کشته شده‌اند. 
 
روزنامه انگلیسی‌زبان هندی اکسپرس نیز انگیزه BJP را در تصویب چنین حکمی زیر سؤال برده و آن را تفرقه‌انگیز خوانده است.
 
به نظر می‌رسد، انگیزه این قانون است که افرادی را که در تجارت گوشت فعال هستند، در برابر یکدیگر قرار دهند. با برچسب زدن بر روی مواد غذايی كه مطابق با آداب و رسوم تهيه‌كنندگان ارائه می‌شود، حزب حاکم هند در تلاش است غذای مردم را به عامل تفکیک جوامع این کشور تبدیل کند.
 
ظفرالاسلام خان، رئیس پیشین کمیسیون اقلیت‌های دهلی می‌گوید: این حرکت سلاحی علیه مسلمانان است و دولت قصد دارد آنها را به حاشیه براند. این اقدام به این معناست که بسیاری از هندوها و سیک‌ها با مسلمانان معامله نخواهند کرد و این ضربه بزرگی به تجار مسلمان گوشت است که به طور سنتی بخش عمده بازار را در دست دارند. 
انتهای پیام
captcha