شهید سلیمانی، مقاومت را به مسئله‌ای جهانی تبدیل کرد
کد خبر: 3954071
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳

شهید سلیمانی، مقاومت را به مسئله‌ای جهانی تبدیل کرد

شرکت‌کنندگان در وبینار «مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» اعلام کردند شهید سلیمانی مقاومت را از یک موضوع داخلی در ایران به پدیده‌ای جهانی در سراسر دنیا تبدیل کرد. 

به گزارش ایکنا؛ شیخ نعیم قاسم، جانشین دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی در همایش «مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» اظهار کرد: بایستی یاد شهید سلیمانی را گرامی بداریم که به عنوان یک الگوی بسیار بزرگ در جهان اسلام نمودار گردید و طرح‌هایی در زمینه مقاومت ارائه داد که به واسطه آنها توانست زیربنای مرحله جدیدی را پی‌ریزی نماید. این مرحله تا اندازه زیادی در بردارنده معنی و مفهوم مواضع و سخنان وی خواهد بود. 

وی تصریح کرد: به نظرم رسید در این همایش، گرامیداشت این فرمانده شهید و در همین راستا در این کنفرانس از نقش شهید سلیمانی در شکل‌گیری رویکرد مقاومت سخن به میان آورم، زیرا وی گام‌های تأثیرگذاری را بنیان گذاشت که به نظرم در استمرار خط مشی سلیمانی در محور مقاومت و مقابله با دشمنان خدا و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی سرنوشت‌ساز خواهد بود. 

نعیم قاسم ضمن بیان شش گام مهم سردار سلیمانی در شکل‌گیری و تقویت روحیه مقاومت، افزود: اولا مقاومت از نظر شهید سلیمانی به معنای حرکت و ایمان و آگاهی فرهنگی و سیاسی است؛ یعنی به عبارت دیگر یک مجموعه کامل و یکپارچه نظری و عملی به شمار می‌رود که به طور مستقیم در عملکرد مجاهدین انعکاس می‌یابد و همچنین به طور مستقیم در دستاوردهای امت مسلمان جهت مقابله با دشمنانش انعکاس می‌یابد. شهید سلیمانی در جمع گروهی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب سخن به میان آورده و بر اهمیت و نقش سپاه پاسداران انقلاب به عنوان یک جریان و خط مشی و رویکرد تکامل یافته تأکید کرد‌. 

جانشین دبیر کل حزب‌الله در ادامه تصریح کرد: شهید سلیمانی مقاومت را از حالت یک اقدام داخلی ملی در ایران به حالت یک اقدام جهانی در سراسر جهان تبدیل کرد، بدون آنکه در ویژگی‌های خاص کشورها و رویکرد و عملکرد گروه‌های مختلف در درون کشورهایشان تأثیر بگذارد. 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، شهید سلیمانی توانست به طور مستقیم در رهبری مقاومت و پشتیبانی از آن در فلسطین مشارکت کند و در نتیجه تمامی امکانات موجود فراهم شده به شیوه‌های گوناگون و تمامی جانفشانی‌های شکل گرفته به نفع نیروی مقاومت در غزه و فلسطین باعث تحقق یافتن پیروزی‌های واقعی برای مقاومت شد.
 
آیت‌الله رضا رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) یکشنبه شب در کنفرانس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی، با بیان اینکه محبت الهی در ظاهر و باطن سردار سلیمانی هویدا بود، اظهار کرد: درباره شهید سلیمانی نکات بسیار زیادی گفته شده و البته باید بیشتر در مورد ایشان بیشتر مطالعه شود. سردار سلیمانی با راه و روش خودش ایدئولوژی خلق کرده که مبتنی بر نگاهی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه است. این ایدئولوژی از لحاظ اخلاقی پایبند به اصول اخلاقی است و از لحاظ عملی هم متکی به بایدهایی است که باعث می‌شود انسان به مقصد و هدف خود برسد.

وی در ادامه ضمن تأکید بر لزوم دستیابی به نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم در مسیر تمدن‌سازی اسلامی تأکید کرد: نرم‌افزارهای مربوط به تمدن نوین اسلامی عقلانیت، علم و تحولات علمی، عدالت و مقاومت است. همچنین از دیگر نرم‌افزارهایی که باید در تمدن نوین اسلامی به دقت مورد توجه و بررسی قرار بگیرد، اخلاق و معنویت است؛ در واقع توجه به خصوصیات اخلاقی و معنوی راه‌گشاست.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اخلاق و معنویت سردار دل‌ها افزود: شهید سلیمانی با وجود اینکه فرمانده سپاه بود، ولی این فرماندهی، ایشان را از مدیریت نفس و سلوک اخلاقی و سلوک الهی و توجه به حق غافل نکرده بود. زمانی که شما نوع رفتار این فرمانده را می‌بینید، متوجه می‌شوید که او در حقیقت دست‌آموز راه و ایدئولوژی اهل بیت علیه السلام است.

در ادامه ابوذر ابراهیمی ترکمان با تشریح ابعاد وجودی و شخصیتی سردار دلها، اظهار کرد: تمدن نوین اسلامی تمدنی است که در یک جامعه نوین هم به ابعاد مادی و هم به ابعاد معنوی انسان توجه می‌کند. سردار سلیمانی شخصیتی بود که به هر دو بعد تمدن نوین اسلامی توجه فراوانی می‌کرد.

وی با بیان اینکه توجه شهید سلیمانی هرگز معطوف به یک جغرافیا یا یک نقطه خاص نبود، گفت: ایشان همان‌طور که از مسلمانان حمایت می‌کرد، مسیحیان و ایزدی‌ها و پیروان سایر ادیان را نیز مورد حمایت قرار می‌داد. مهم‌ترین نکته در ذهن مبارک ایشان این بود که تمدن گسترده‌ترین ساخت هویت فرهنگی است و تمدن اسلامی هم یکی از همین تمدن‌هاست.

ابراهیمی ترکمان افزود: ما برای این که تمدن نوین اسلامی را به منصه ظهور برسانیم، نیاز داریم بر ابعاد مادی و معنوی در کنار هم تأکید کنیم. در آیین اسلام توجه فردگرایانه نکوهش شده و نگاه باید جامع‌نگر و اجتماعی باشد.

وی ایمان به اسلام، توحید و روش‌های عقلی و نقلی، مجاهدت و عزتمندی را جزو ارکان تمدن نوین اسلامی خواند و گفت: در مکتب شهید سلیمانی، تمام این ارکان وجود دارد. ایشان به ارزش‌های اسلامی و توحید پایبند بود و ایمان قوی خودش به اسلام را نشان داد. به بحث عقل توجه ویژه‌ای داشت و پیرو کتاب و سنت بود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: شهید سلیمانی مشحون از مجاهدت بود و ملت منطقه و ملت دنیا مدیون مجاهدت‌ها و نگاه‌های دقیق شهید سلیمانی به تمدن نوین اسلامی هستند.

یادآور می‌شود، وبینار بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی به همت انجمن رهپویان فرهنگی ایرانیان با حضور جمعی از اندیشمندان و نخبگان ایران و جهان، از ۲۶ تا ۲۹ بهمن‌ماه ۹۹ از ساعت ۱۸ در چهار پنل به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

در این وبینار که نخبگان از ۶۲ کشور جهان حضور به هم رساندند، بیش از ۱۳۰ دیدگاه و مقاله ارائه شد. از آن میان، ۴۲ دیدگاه در قالب ۴ نشست موضوعی در چهار روز متوالی در دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام
captcha