ریشه بروز ناامنی در جامعه از نظر امام هادی(ع)
کد خبر: 3954077
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹

ریشه بروز ناامنی در جامعه از نظر امام هادی(ع)

در جامعه‌ای که شخصیت انسان‌ها در زیر فشارهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی آسیب می‌بیند و کرامت انسانی سقوط می‌کند، هر جنایتی می‌تواند اتفاق بیفتد. امام هادی(ع) فرمودند: هر کسی که از کرامت برخوردار نباشد و احساس شخصیت نکند دست به هر رفتار زشتی می‌زند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی یادداشت کوتاهی در تبیین یکی از روایات امام هادی(ع) به رشته تحریر درآورده که متن آن از نظر می‌گذرد؛

«تا ندانیم گرفتاری از کجاست راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. این حوادث تلخ که در حکومت و یا در جامعه رخ می‌دهد از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ اگر گفته شود که رنج‌ها و سختی‌ها از سوی افراد بی دین بر ما تحمیل می‌شود، پاسخ این است که مگر خوارج بی‌دین بودند که از هیچ جنایتی چشم‌پوشی نمی‌کردند؟ اگر بگویند مرارت‌ها از سوی کافران است، پاسخ این است که در میان کافران نیز انسان‌های وارسته فراوانند و قرآن بسیاری از آنان را می‌ستاید.

مشکل ما در بی‌رحمی‌هایی که اتفاق می‌افتد اعتقادی یا سیاسی نیست. مشکل ما تربیتی است. در جامعه‌ای که شخصیت انسان‌ها در زیر فشارهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی آسیب می‌بیند و کرامت انسانی سقوط می‌کند، هر جنایتی می‌تواند اتفاق بیفتد. سخن امام هادی(ع) چنین است: هر کسی که از کرامت برخوردار نباشد و احساس شخصیت نکند دست به هر رفتار زشتی می‌زند. «مَن هانت علیه نَفسُه فلا تامَن شرّه».

بفرموده حضرت، شر از سوی افراد پَست گریبان انسان‌ها را می‌گیرد و اشرار را نه در میان بی ‌دینان، بلکه در میان افراد فاقد شخصیت باید جستجو کرد و ناامنی در جامعه از آثار این بی‌حرمتی‌هاست. وقتی شهروندان از کرامت برخوردار می‌شوند و احساس شخصیت می‌کنند با یکدیگر با احترام برخورد می‌کنند و همه از امنیت برخوردار می‌شوند و وقتی حاکمان روح هتاکی در جامعه می‌دمند و مردم را به تکدی و چاپلوسی سوق می‌دهند، انتظار هر شری می‌رود: «من هانت علیه نفسه، فلا تامن شره»(تحف العقول).»

انتهای پیام
captcha