توضیحات مقامات عراقی درباره نصب ماکت کعبه در بین‌الحرمین
کد خبر: 3955286
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳

توضیحات مقامات عراقی درباره نصب ماکت کعبه در بین‌الحرمین

انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی درباره نصب ماکت کعبه در بین‌الحرمین واکنش‌هایی درپی داشته است که مقامات عراقی درباره آن توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از رسانه عراقی ارم نیوز، برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی نصب ماکت کعبه در بین‌الحرمین را اهانت به دین اسلام و مقدسات مسلمانان دانسته و از آن انتقاد کردند.
 
در همین راستا، علی شبّر، مدیر رسانه و ارتباطات آستان مقدس حسینی در سخنانی تأکید کرد: آستان مقدس حسینی در جریان نصب این ماکت در بین‌الحرمین نبوده است و این ماکت از سوی مسئول یکی از موکب‌ها در آنجا نصب شده است و طرحی نمادین از کعبه را نشان می‌دهد.
 
وی تأکید کرد: این ماکت پس از گذشت دو روز از نصب آن، از بین‌الحرمین جمع‌آوری شد.
 
از سوی دیگر، عباس الموسوی، یکی از موکب‌داران کربلا در این باره گفت: ماکت کعبه که در بین‌الحرمین قرار داده شده، میراث قدیمی مردم کربلا است که هر سال در سالروز ولادت امام علی‌بن ابیطالب(ع) ساخته می‌شود و مردم کربلا از زمان گذشته این ماکت را در میدان البلوش نصب می‌کردند.
 
وی افزود: تنها ماکت کعبه از آداب و رسوم مردم کربلا نیست بلکه ماکت مرقد مطهر ائمه بقیع نیز که هرساله در باب قبله حرم حضرت عباس(ع) نصب می‌شود و از ساخته‌های مرحوم عبدالرحمان معمار کربلایی است نیز از دیگر رسوم مردم کربلا است اما همه این رسومات در زمان صدام متوقف شده بود و اکنون بازیابی شده است.
 
مسلمانان کعبه را که در مکه مکرمه واقع است، مقدس‌ترین مکان روی زمین و قبله خود می‌دانند و نمازها را به سوی آن برپا و در مراسم حج نیز به دور آن طواف می‌کنند.
انتهای پیام
captcha