کد خبر: 3955965
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
مدیر نشر نفیر در گفت‌وگو با ایکنا:
مدیر انتشارات نفیر گفت: شبکه پخش نابسامان مانع مهمی بر سر راه نشر است که آن را تحت تأثیر خود قرار داده است.

خانم موحدی/ جمعه/ رزاقی: کاغذ اصلی‌ترین مشکل تولید است/ اغلب ناشران ویراستار ندارندسمانه رزاقی، مدیر نشر نفیر در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت کیفیت در تولید کتاب گفت: ما در زمینه چاپ بیشترین وقت و انرژی را بر چاپ کیفی اثر صرف کرده و با چاپخانه‌هایی فعالیت می‌کنیم که از نظر کیفی دقت لازم را داشته و نظارت می‌کنند. همچنین از کاغذ‌های با کیفیت بالا، نظیر کاغذ‌های بالکی استفاده می‌کنیم که نسبت به کاغذ‌های تحریر از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند.

وی افزود: محتوای خوب و قوی نیز از مصادیق دیگر تولید کیفی کتاب است و ما دقت لازم را در این زمینه داریم تا آثار ضعیف را چاپ نکنیم. همچنین در ویرایش و آماده‌سازی آن نیز دقت داریم، زیرا اثری که به دست مخاطب می‌رسد، قابل احترام است.

رزاقی در ادامه به آگاهی مخاطبان نسبت به کیفیت کتاب اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته، مخاطبان اطلاعات اندکی در رابطه با کاغذ بالکی داشتند و برخی نیز آن را به اشتباه کاغذ کاهی می‌نامیدند. اما اکنون آگاهی نسبت به آن بیشتر شده است و به مزایای آن در سبک بودن کتاب، آسیب نزدن به چشم و ... پی برده‌اند.

وی ادامه داد: گاهی کتاب‌هایی را می‌بینم که کیفیت چاپ آن‌ها اصلاً خوب نبوده و با چند بار باز کردن و ورق زدن، برگه‌های آن از شیرازه جدا می‌شود، توجه به کیفیت چاپ جزء مؤلفه‌های اولیه یک اثر است و بی‌توجهی به آن باعث سرخورده شدن مخاطب از ادامه خواندن کتاب خواهد شد.

این ناشر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نشر کشورمان از نظر توجه به تولید کیفی کتاب چه اندازه حرفه‌ای است، بیان کرد: در حال حاضر ناشران شناخته شده و حرفه‌ای در کشورمان هستند که به مخاطب خود احترام گذاشته و آثار با کیفیت بالا را عرضه می‌کنند. تعدادی از ناشران نیز به این مسئله توجهی ندارند و به نوعی از این مسئله غافل هستند، در حالی که در نهایت آثار توجه به این مسئله نصیب ناشر خواهد شد، زیرا یک امر رقابتی است.

وی در ادامه موانع تولید کیفی کتاب را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: یکی از موانع مهم در تولید کتاب تهیه کاغذ است، زیرا تهیه کاغذ به سختی انجام می‌شود. اگر بخواهیم کاغذ با کیفیت بالا را از اتحادیه تهیه کنیم، باید ماه‌ها منتظر بمانیم و کاغذ به صورت قطره‌چکانی به دستمان برسد. از این رو مجبور می‌شویم گاهی از بازار آزاد تهیه کنیم که قیمت آن بالاست و قیمت تمام شده کتاب را نیز افزایش می‌دهد.

رزاقی ادامه داد: شبکه پخش نابسامان مانع دیگری بر سر راه نشر است که آن را تحت تأثیر خود قرار داده است. در این راستا با وجود اینکه در تهران تعداد کتابفروشی‌ها تا حدی قابل قبول است، اما در شهرستان‌ها ناکافی است و در زمینه فروش برای ناشری که کمتر شناخته شده یا عناوین کمتر برای عرضه دارد، کار را سخت می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه توجه به کیفیت اثر وظیفه ارشاد یا ناشر است، تصریح کرد: وزارت ارشاد مجوز کتاب را براساس یکسری معیار‌های مشخص صادر می‌کند، بنابراین تفاوتی نمی‌کند که محتوا ضعیف یا قوی باشد پس ناشران باید به این مسئله توجه کنند و آثار مناسبی را چاپ کنند. زیرا انتخاب کتاب خوب و محتوایی در تقویت فرهنگ کشور مؤثر خواهد بود. از طرفی هم اغلب ناشران توجهی به محتوا ندارند، زیرا وضعیت مالی خود را در نظر می‌گیرند و در این میان کتاب‌های تألیفی و شعر جزء آثاری است که مخاطب حاضر است برای چاپ آن‌ها هزینه کند، از این رو، چون این کتاب‌ها قرار است با هزینه مؤلف چاپ شود، بنابراین آن را بدون توجه به کیفیت چاپ می‌کنند؛ بنابراین بر تعداد عناوین چاپ شده افزوده می‌شود، در حالی که شاید بسیاری از عناوین کتابسازی و محتوای ضعیف داشته باشند.

وی با اشاره به راهکار‌های کیفی شدن آثار منتشر شده گفت: بهره‌گیری از یک ویراستار خوب می‌تواند یکی از راهکار‌های مهم در تولید کیفی کتاب باشد، در حالی که اغلب ناشران از ویراستار استفاده نمی‌کنند. در واقع گاهی نوشته‌ها بد نیستند، اما از لحاظ ویرایشی دچار مشکلند. نویسنده‌ها فقط می‌نویسند، کار آن‌ها ویرایش و آرایش متن نیست و ناشر باید به این مسئله مهم توجه کند.

رزاقی یادآور شد: گاهی آثار به حدی ضعیف هستند که ناشر باید به مؤلف پیشنهاد دهد در کلاس‌های نویسندگی شرکت کنند، زیرا همه نویسندگان حرفه‌ای نیستند، اما دست به قلم می‌شوند و تصور می‌کنند باید کتابشان بدون، چون و چرا منتشر شود. در حالی که برخی نویسندگان حرفه‌ای برای نوشتن حتی یک جمله تحقیق و مطالعه بسیاری می‌کنند تا بتوانند اثر خوبی را خلق کنند.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: