اصالت در فعالیت‌های دانشگاهی با بخش فرهنگی است
کد خبر: 3956150
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

اصالت در فعالیت‌های دانشگاهی با بخش فرهنگی است

غلامی گفت: در دانشگاه‌ها، معاونت‌های فرهنگی را یکی از معاونت‌های مهم می‌دانیم و باید به آن توجه جدی داشته باشیم که اگر معاونت فرهنگی و دانشجویی هم ادغام شده‌اند، قطعاً اصالت کار با بخش فرهنگی است، چراکه بخش‌های فرهنگی، مجموعه‌ای اثرگذار و مهم در ساختار دانشگاه‌ها خواهند بود و ان‌شاء‌الله روز به روز شاهد فعالیت‌های گسترده و استفاده از تجربیات این بخش باشیم.

منصور غلامی وزیر علوم

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه جشنواره «زندگی دست یاری‌گر توست» ظهر امروز چهارشنبه 6 بهمن‌ماه با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، معاونان و جمعی از رؤسای دانشگاه‌های کشور، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
 
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) اظهار کرد: جای تشکر دارد که مجموعه‌ معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور، زحمات زیادی را طی یکسال گذشته و به ویژه با توجه به شرایط کرونا تحمل کردند، چراکه کشور ما نیز همانند دنیا گرفتار این بیماری ویژه قرن شد. رؤسای محترم دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه‌هایی که مسئولیت بخش‌هایی از این جشنواره را بر عهده داشتند، عموماً از آن حمایت کرد، لذا از همه آنها تقدیر و تشکر می‌کنم.
 
وی افزود: این شرایط سخت، هم اضطراب و نگرانی و هم محدودیت‌هایی ایجاد کرده و البته راهکارهای جدیدی را هم می‌طلبد و نگاه‌های جدیدی را از زوایای مختلف ایجاد می‌کند. البته جمع‌های اینچنینی می‌تواند به تاب‌آوری و اشتراک گذاشتن نگاه‌های مختلف کمک ‌کند، لذا باید آن را در کنار آنچه برای ما نامطلوب و نگران‌کننده بوده، اتفاقی خوب تلقی کنیم که مدیریت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را به سمت تحمل و تاب‌آوری بیشتری می‌برد که بسیار ارزشمند است.
 
غلامی یادآور شد: در مقایسه با زمانی که حضور دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی را شاهد بودیم، این جشنواره‌ها مشارکت خیل بیشتری از دانشجویان را به همراه داشته است و این نشان می‌دهد ظرفیت ما بسیار بیشتر از حد تصور بوده است، لذا در کنار دستاوردهای آموزش و پژوهشی باید به این موضوع هم توجه داشت. نکته دیگر اینکه در دانشگاه‌ها، معاونت‌های فرهنگی را به عنوان یکی از معاونت‌های مهم می‌دانیم و باید به آن توجه جدی داشته باشیم و اگر معاونت فرهنگی و دانشجویی هم ادغام شده‌اند، قطعاً اصالت کار با بخش فرهنگی است.
 
وی تصریح کرد: قطعاً بخش‌های فرهنگی، مجموعه‌ای اثرگذار و مهم در ساختار دانشگاه‌ها خواهند بود و ان‌شاء‌الله روز به روز شاهد فعالیت‌های گسترده از این دست و استفاده از تجربیات این بخش باشیم. فعالیت‌های فرهنگی در محیط‌های دانشجویی نشانه بارزی از فعالیت‌های دانشجویی و نشانه حمایت از توانمندی و استعداد دانشجویان است، لذا این نوع جشنواره‌ها و همایش‌ها را باید به عنوان زمینه و بستری برای کمک به شکوفایی استعدادها، عرضه علاقه‌مندی‌ها و معرفی دانشجویان در نظر گرفت و چه بسا برای خانواده دانشجویان نیز از طریق عرضه علاقه‌مندی آنها مؤثر باشد.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امروز روز بسیار خوبی است و ان‌شاء‌الله به میمنت عیدی که پیش رو داریم، نتایج این نشست برای تک تک دانشجویان، اساتید، کارکنان و مجموعه حاضر در علم و فناوری موفقیت‌آمیز باشد و  برای همه شما نیز آرزوی توفیقات بیشتر و سلامتی دارم.
 

ترویج گفتمان همبستگی ملی

 
غلامحسین خواجه، رئیس دانشگاه چمران نیز در این نشست ضمن تبریک میلاد مبارک حضرت علی(ع) اظهار کرد: بیش از یکسال است که بیماری کووید 19 تمام عرصه‌های گیتی را درگیر کرده است. نهاد آموزش عالی از روزهای اولیه هوشیارانه با تدابیر وزارت علوم، به مدیریت شرایط پیش آمده پرداختند. دانشگاه شهید چمران نیز که پیش‌تر اقدام به زیرساخت‌های آموزش الکترونیک و مجازی کرده بود، در راستای حفظ سلامت دانشجویان، برای عمل به مسئولیت اجتماعی دانشگاه و حضور فعال در اجتماع و ترویج گفتمان همبستگی ملی تدابیری در پیش گرفت.
 
وی افزود: از همان ابتدا با تشکیل ستاد مقابله با کرونا، به معاونت فرهنگی و دیگر بخش‌‌های مرتبط مأموریت داده شد که با راه‌اندازی پویش‌های فرهنگی و اجتماعی، زمینه حضور جامعه دانشگاهی در مقابله با کرونا را فراهم کنند. در نیمه دوم اسفندماه سال گذشته، به منظور برنامه‌ریزی همه‌جانبه جهت برجسته‌سازی مسئولیت‌پذیری در میان جامعه دانشگاهی، سه حلقه فکری با حضور اعضای هیئت علمی در گروه‌های آموزشی مرتبط و سایر استادان علاقه‌مند تشکیل شد.
 
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: با سعی همکاران عضو این هسته‌ها، اقدامات ارزنده‌ای به منظور کمک به افزایش ایمنی جسمی و روانی جامعه، تقویت اعتماد به دست اندرکاران، افزایش تاب‌آوری در شرایط این بیماری و راه‌کارهای مدیریت آن در بسترهای گوناگون، صورت گرفت و در دسترس عموم قرار گرفت. همچنین در این هسته‌ها با همت دانشجویان علاقه‌مند، بیش از سی کلیپ آموزشی و سرگرمی برای مقابله با کرونا و پیامدهای آن از جمله آگاه‌سازی و مهارت پیشگیری و مقابله با این بیماری انجام شد.
 
وی یادآور شد: همکاران و دانشجویان این دانشگاه با راه‌اندازی پویش‌هایی در طول سال گذشته در چندین نوبت به تولید و تهیه بسته‌های بهداشتی و توزیع بین ساکنان مناطق کم برخوردار اقدام کرده‌اند که جا دارد در این فرصت از این اقدامات جهادی دانشجویان تشکر و به آنها درود بفرستم. افزون بر این با تلاش همکارانم در معاونت فرهنگی و اجتماعی، چراغ فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویان و نشریات و تشکل‌های دانشجویی روشن و در بستر فضای مجازی پیگیری شد و هم‌اکنون نیز رخدادهای گوناگون دانشجویی در درون دانشگاه در حال اجرا است.
 
رئیس دانشگاه شهید چمران گفت: در پایان از اهتمام معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همکاران ایشان در حمایت از پویش‌های فرهنگی به منظور هم‌افزایی برنامه‌ها و حضور چشمگیر نهاد آموزش عالی در کاهش اثرات ناشی از بیماری کوید 19 سپاسگزاری و به برگزیدگان این جشنواره تبریک عرض می‌‌کنم.
 

انجمن‌های دانشجویی تعمیق یافته

 
محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دبیرخانه ایده و خلاقیت این جشنواره سخنران بعدی این مراسم بود که اظهار کرد: بسیار خوشحالم که با تمام محدودیت‌هایی که برای وزارت علوم به وجود آمد، اما با تلاش بخش‌های مختلف به ویژه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نهادهای علمی و آموزشی در این شرایط جدید توانستند به فعالیت خود ادامه دهند. وقتی به کارنامه این دوره نگاه می‌کنیم، واقعاً فعالیت‌های داوطلبانه تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی تعمیق یافته و از این جهت باید سپاسگزار بود.
 
وی افزود: یکسال اخیر سال بسیار سختی بود، اما وقتی به جشنواره‌ها و پویش‌های مختلف دقت می‌‌کنیم افتخار می‌کنیم به اینکه دانشگاه‌ها واقعاً در حال حرکت به سمت دانشگاه تأثیرگذار، پاسخگو و نقش‌آفرین هستند و این را باید مدیون تک تک عزیزان در ستاد و در دانشگاه‌ها دانست، لذا لازم است از همه کسانی که در این شرایط سخت جشنواره‌های ملی را هدایت کردند، تقدیر و تشکر کنم.
 
کافی اظهار کرد: ما در حوزه ایده‌پردازی و خلاقیت مأموریت داشتیم و تلاش‌ها بر این بود که هرچه فراگیرتر برگزار شود. فراخوان ملی نیز داده شد و در محورهای کرونا و مسئولیت شهروندی، کرونا و تغییر سبک زندگی، کرونا و همدلی و مهربانی شهروندان و تلاش ایثارگرانه در حوزه درمان و مباحث مرتبط اعلام شد. همچنین کارگاه‌هایی برگزار شد تا دست اندرکاران به میزان بیشتری با حوزه‌های مختلف در فضای مجازی آشنا شد. 
 
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: کارهای تیمی نیز انجام شد و بعد از این مرحله 35 ایده از یازده استان دریافت کردیم و 13 ایده انتخاب شد و بعد از اینکه صاحبان این 13 ایده از خود دفاع کردند؛ سه مورد از آنها مشمول جایزه شدند، لذا خوشبختانه شاهد جشنواره‌ای هستیم که از تمام دانشگاه‌های کشور در آن شرکت داشته‌اند.
 

دریافت دویست اثر

 
سعید کریمی، رئیس دانشگاه شهر کرد سخنران بعدی این نشست بود که اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها از همان روزهای اول شروع شد و ما هم در ابعاد مختلف از طریق بنیاد خیرین دانشگاه شهرکرد تجهیزاتی را برای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، فراهم کردیم. پویشی که راه افتاد، مراحل مختلفی داشت و با توجه به منویات مقام معظم رهبری ما هم در کنار چند دانشگاه دیگر پا به عرصه ثبت فعالیت‌ها گذاشتیم. دانشگاه شهرکرد در بخش هنرهای تجسمی فعالیت کرد و دویست اثر به دبیرخانه ارسال و بعد از داوری، برگزیده‌ها شخص و نتیجه نهایی تقدیم معاونت فرهنگی وزارت علوم شد. 
 
وی افزود: باید از همه بزرگوارانی که ما را همراهی کردند به ویژه وزیر و معاون فرهنگی و مدیرکل فرهنگی وزارت علوم تقدیر و تشکر کنم و امیدوارم این فعالیت‌ها ادامه داشته و تأثیرگذاری مراکز آموزش عالی در سطح جامعه را هرچه بیشتر شاهد باشیم.
 
کوروش نظری، رئیس دانشگاه مازندران، در ادامه این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه وزارت علوم و مجموعه دانشگاه‌ها در مقابله با کووید 19 چه در بحث پژوهشی و چه فراهم کردن زیرساخت‌ها سربلند بوده‌اند. خوشبختانه دانشگاه مازندران هم در کنار دانشگاه‌های دیگر با تأسی از ابلاغات وزارت علوم، اقداماتی از قبیل تهیه ماسک و ضد عفونی، تهیه الکل، مواسات و کمک‌های مؤمنانه، همگرایی در ایجاد نظم برای کارهای خیرخواهانه و توجه به ارتباط با دانشجویان و خانواده‌های انجام داد.
 
وی افزود: بنده شخصاً با حدود هفتصد نفر از دانشجویان به صورت تلفنی صحبت کرده و درد دل‌های آنها را شنیدم و در مواردی که لازم بود، کمک‌های مالی به آنها صورت گرفته است. دانشگاه مازندران در بخش ادبی، شعر و داستان، با تشکیل کمیته‌ای علمی، کارآمد در این جشنواره به ایفای نقش پرداخت و در حدود 195 اثر به دبیرخانه ارسال شد که با بحث‌های کارشناسانه دقیق توانستیم در این سه گروه ادبی، 18 نفر برگزیده را انتخاب و به وزارت علوم اعلام کنیم.
 

مسئولیت وزارت علوم درباره پیامدهای کرونا

 
رحمت صادقی، رئیس دانشگاه کردستان، در ادامه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بیماری کووید 19 علاوه بر جنبه پزشکی، جنبه‌های دیگری نیز دارد که به صورت مستقیم به ما دانشگاهیان مربوط می‌شود. بحث فاصله‌گذاری اجتماعی، مسئولیت‌پذیری آحاد جامعه، مسائل معیشتی که به دلیل تعطیلی مشاغل پیش آمده، تهیه مواد ضدعفونی و بهداشتی و حتی دستگاه‌های تنفس مصنوعی از مسائلی هستند که وزارت علوم و دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند و ما هم در حد توان خود به ایفای نقش پرداخته‌ایم.
 
وی ادامه داد: در دانشگاه کردستان از حدود یکسال قبل کمپین کردستان علیه کرونا را راه‌اندازی و سعی کردیم که مردم را به ماندن در خانه تشویق کنیم. در این راستا از افراد مشهور، کلیپ‌هایی تهیه و در فضای مجازی پخش و مستقیم از سایت سازمان جهانی بهداشت اطلاعات لازم را دریافت و ترجمه و منتشر می‌کردیم. 
 
رئیس دانشگاه کردستان گفت: اقدام دیگر تهیه مواد ضدعفونی‌کننده از سوی گروه شیمی ما بود. در گام بعدی همزمان با تأکید مقام معظم رهبری بر کمک‌های مؤمنانه، در دانشگاه شروع به جمع‌آوری این کمک‌ها کردیم. در این جشنواره بخش هنرهای آوایی بر عهده دانشگاه کردستان بود، چراکه کردستانی‌ها در زمینه هنری بسیار خلاق هستند و واگذاری این بخش به ما بسیار بجا بود، لذا از همکاران خود در وزارت علوم از این بابت تشکر می‌کنم. ما فراخوان دادیم که 22 اثر به دبیرخانه ارسال شد و 10 اثر را نیز به وزارت اعلام کردیم تا مورد تقدیر قرار گیرند.
 
گزارش از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام
captcha