آغاز اجرای طرح توانمندسازی قرآنی آموزگاران ابتدایی و رونمایی از چندین طرح آموزشی و پژوهشی
کد خبر: 3956314
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

آغاز اجرای طرح توانمندسازی قرآنی آموزگاران ابتدایی و رونمایی از چندین طرح آموزشی و پژوهشی

اعلام اسامی برگزیدگان پویش «تلاوت به وقت فجر»، برگزاری جلسات کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی و کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن، برپایی نهمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات، نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها در سازمان دارالقرآن ازجمله مهمترین رویدادهای این هفته بود.

ایکنابه گزارش ایکنا، در این هفته، شاهد برگزاری چند جلسه، نشست و رویداد مهم قرآنی در کشور بودیم. اعلام اسامی برگزیدگان پویش «تلاوت به وقت فجر»، ثبت‌‌نام ۱۲ هزار نفر در مسابقات مدهامتان، برگزاری پنجاه‌وهشتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن کریم، آغاز ثبت‌نام شانزدهمین آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، برگزاری پنجاه و ششمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، اعلام نتایج جشنواره ملی قرآن دانشجویان، برپایی نهمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، برگزاری سی‌ودومین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های سراسر کشور و رونمایی از سامانه آموزش مجازی قرآن و عترت و ۲۷ اثر پژوهشی قرآنی ازجمله مهمترین رویدادهای این هفته بود.

چهار کمیسیون ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی فعالیت دارند که هر چند وقت، جلسات آن برگزار می‌شود و انتظار همیشگی از این جلسات این است که تصمیمات مهمی اخذ شده و منتشر شود، چرا که متولی هر یک از این کمیسیون‌ها، یکی از وزرای دولت است. از جمله در اواسط این هفته، شاهد برگزاری جلسات کمیسیون آموزش عمومی قرآن با حضور وزیر آموزش و پرورش و کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم. در ادامه علاوه بر پرداختن به جلسات مهم این دو کمیسیون طی این هفته، خبرهای دیگری از امور قرآنی کشور را خواهید خواند.

اجرای آزمایشی طرح توانمندسازی قرآنی آموزگاران ابتدایی

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در پنجاه‌وششمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، با تأکید بر اینکه دِین ما نسبت به قرآن، غیر قابل تردید است، گفت: مأموریت اصلی در نظام تعلیم و تربیت، پرورش انسان‌ها است و یکی از ویژگی‌های قرآن این است که کتاب تعلیم و تربیت است. بنابر این پیوند نظام تعلیم و تربیت با قرآن، پیوند عمیق و مهمی است و لزوماً در مقام قرائت، حفظ و تدبر نیست، بلکه اهداف این نظام باید از اهداف اسلام گرفته شود، چنانکه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر این اساس تدوین شده است.

اما در حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، طرح توانمندسازی قرآنی آموزگاران مقطع ابتدایی و مراکز پیش دبستانی، مورد بررسی قرار گرفت و وزیر تأکید کرد برای رفع عیوب احتمالی این طرح، پیش از اجرای سراسری و گسترده آن، حتما به صورت آزمایشی صرفا در منطقه ای محدود به اجرا گذاشته شود. وی تصریح کرد: آنچه تهیه شده برای نقطه شروع خوب است و هدف این است که قادر باشیم، معلم را به سطوحی برسانیم که بتواند دانش‌آموزان را به عرصه قرآنی جذب کند.

همچنین در این نشست، حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه برخی از معلمان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان فاقد توانمندی قرآنی هستند، اظهار کرد: تقریباً در ۱۰ سال گذشته، قریب ۵۰ درصد نیروهایی که وارد آموزش و پرورش شده‌اند از فرایندهای غیر رقابتی بوده است. این افراد یا با سنی بالا یا عدم هماهنگی رشته با فعالیت و عدم توانایی لازم مشغول به کار شدند، اما طی گزارشی که خدمت مقام معظم رهبری رسید و رهنمودی که ایشان صادر فرمودند و شورای عالی انقلاب فرهنگی را متوجه این موضوع کردند، موجب شد تا این مسیر غلط را مسدود کنیم، یعنی جریان ورود نیرو به آموزش و پرورش قاعده‌مند شود.

تأکید وزیر ارشاد بر سرعت‌ دادن به اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام قرآنی

اما در کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن چه گذشت؟ از یک سند و دو مجموعه محتوای قرآنی با حضور صالحی، وزیر ارشاد، رونمایی شد، سندی که سازمان اوقاف، و مجموعه هایی که، سازمان دارالقرآن الکریم و جهاددانشگاهی به کمیسیون آورده بودند.سند رونمایی شده، «سند ملی توسعه وقف قرآنی»، تدوین شده در سازمان اوقاف بود که اجرای آن تأثیر فراوانی بر گسترش امور قرآنی خواهد داشت.سازمان دارالقرآن، «محتوای آموزشی ارتقای دانش و مهارت تخصصی کارکنان حوزه تبلیغ و ترویج قرآن کریم» را به کمیسیون آورد و در ادامه نیز از مجموعه مطالعات و دوره‌های تخصصی طراحی شده توسعه نظام تبلیغ و ترویج قرآن کریم که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی تدوین شده بود، رونمایی شد. یکی از کتب این مجموعه مخصوص خبرنگاران و افرادی تدوین شده است که قصد دارند در حوزه رسانه قرآنی فعالیت کنند. این افراد طبیعتاً باید اشراف اطلاعاتی ویژه‌ای نسبت به مجموعه فعالیت‌های قرآنی کشور داشته باشند. سرفصل‌های این مجموعه در قالب دروس رسمی، تنظیم شده و در آینده با دستور ‌وزیر ارشاد در فهرست دوره‌های آموزشی معاونت قرآن و عترت قرار خواهد گرفت و خلل موجودی که در بحث منبع در حوزه خبرنگاری معارفی وجود داشت، برطرف می‌کند.

واگذاری مشروط اجرایی‌سازی سند قرآن و فضای مجازی به اتحادیه موسسات

در پنجاه‌وهشتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن کریم، اجرایی‌سازی برنامه جامع قرآن و فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا اتحادیه موسسات قرآنی در اولویت اجرایی‌سازی این سند باشد. بر همین اساس، مقرر شد این اتحادیه طی دو هفته آینده برنامه‌هایی که در این سند ذکر شده و توان اجرای آنها را دارد، به کارگروهی که برای همین کار تشکیل شده، ارائه دهد.

اسامی برگزیدگان پویش «تلاوت به وقت فجر» اعلام شد

در هفته‌ای که گذشت، به‌مناسبت گرامیداشت چهل‌ودومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خبرگزاری قرآن با همکاری محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان، پویش «تلاوت به وقت فجر» را برگزار کرد. در این پویش، مخاطبان فرصت داشتند تا طی بازه زمانی ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه تلاوت‌های خود از پنج آیه ابتدایی سوره مبارکه فجر را به ادمین صفحات اجتماعی ایکنا در فضای مجازی ارسال و در این پویش شرکت کنند.

این پویش در دو بخش زیر ۱۶ سال سن و بالای ۱۶ سال برگزار شد. کار داوری آثار بر عهده محمدرضا پورزرگری و محسن قاسمی، قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان بود. در نهایت و پس از داوری، در هر بخش پنج نفر به عنوان برگزیده معرفی شدند.

ثبت‌‌نام ۱۲ هزار نفر در مسابقات مدهامتان

چهاردهمین جشنواره مدهامتان، امسال به سبک و سیاق جدیدی در بستر فضای مجازی در حال برگزاری است. برای اطلاع از نحوه برگزاری و آخرین وضعیت مدهامتان در شرایط کرونایی، ایکنا گفت‌وگویی را با سعید سعادتی، معاون فرهنگی ستاد کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور داشت.

سعادتی در این گفت‌وگو با اشاره به جزئیات جشنواره چهاردهم گفت: مدهامتان این دوره و با توجه به شیوع کرونا به صورت غیر حضوری و از طریق بارگذاری اثر در سامانه بچه‌های مسجد bachehayemasjed.ir ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود و نفر برتر هر استان در هر رشته به مرحله کشوری راه می‌یابد.

معاون فرهنگی ستاد کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور با اشاره به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان این دوره و اثر کرونا در کیفیت و حضور شرکت‌کنندگان گفت: تاکنون حدود ۱۲ هزار نفر در این مسابقات ثبت نام کرده‌اند؛ اما با توجه به اینکه اولین دوره است که مسابقات در فضای مجازی و از طریق بارگذاری آثار انجام می‌شود، قطعاً به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم مانند عدم دسترسی یا ضعف اینترنت و کم اطلاعی علاقه‌مندان از شیوه جدید شاهد کاهش آمار بوده‌ایم، ولی این آمار موجود برای شروع روشی نو در اجرای مسابقات می‌تواند قابل توجه باشد.

معرفی فینالیست‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان

مرحله مقدماتی سی‌وپنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و دعا و مناجات‌خوانی اواخر بهمن‌ماه به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد و راه‌یافتگان به فینال این رشته‌ها که تنها رشته‌های دارای فینال جشنوراه سی‌وپنجم نیز بودند، معرفی شدند. برای مشاهده لیست فینالیست‌ها بر روی لینک اصلی خبر کلیک کنید.

آخرین خبرها از سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

مرحله نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از ۱۶ تا ۲۱ اسفندماه، برای نخستین‌بار در تاریخچه مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

مرحله نیمه‌نهایی، اوایل بهمن‌ماه سال جاری به ‌صورت ارتباط آنلاین با ۱۲۰ شرکت‌کننده از ۷۰ کشور و با حضور فیزیکی و مجازی داوران ایرانی و خارجی برپا شد و در نهایت حدود ۴۰ شرکت‌کننده به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

بر اساس اعلام مسئولان قرآنی سازمان اوقاف، ضبط تلاوت شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف طی روزهای گذشته انجام شده است و نکته قابل توجه در این بخش، ضبط اجرای شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل قرآن است، در صورتی که پیش‌بینی می‌شد در رشته حفظ کل قرآن، مسابقات به صورت وبیناری و ارتباط زنده گروه داوری با شرکت‌کننده در روز پخش تلویزیونی مسابقات باشد، اما برنامه‌ریزی به این صورت نبوده و شرکت‌کنندگان این رشته نیز همچون رشته تلاوت، قبل از آغاز مسابقات به سؤالات هادی حفاظ پاسخ داده و فایل ضبط شده اجرای آنها برای گروه اجرایی مسابقات در تهران ارسال شده است.

همچنین اجرای نمایندگان ایرانی حاضر در این مسابقات نیز ۲۶ بهمن‌ماه ضبط شده است. این شرکت‌کنندگان در اماکنی که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان‌های خراسان رضوی و قم مشخص کرده بودند، حضور یافته و اجرای آنها ضبط شده است. در این هفته پوستر سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران منتشر و در آن ۱۶ اسفندماه، اولین روز آغاز مسابقات اعلام شده است.

نهمین جلسه اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن و عترت برگزار شد

نهمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، نیز در هفته‌ای که گذشت، ۳ اسفندماه، با حضور مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به میزبانی شورای عالی قرآن به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.مهمترین مصوبات مطرح شده در این نشست شامل تشکیل کارگروه حقوقی در اتحادیه به منظور بررسی و پیگیری مسائل و امور حقوقی و تعیین ساختمان مجامع واقع در خیابان سمیه تهران به عنوان محل اتحادیه کشوری بود.

همچنین مقرر شد جلسات هیئت مدیره، آخرین سه‌شنبه هر ماه، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار شود. همچنین پیگیری انتخابات مجامع استانی، در برنامه‌های اتحادیه کشوری، قرار گیرد. در این نشست مقرر شد تا اتحادیه کشوری به منظور اجرای برنامه‌های قرآنی، نسبت به تنظیم تفاهم‌نامه با دستگاه‌های قرآنی وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی اقدام کنند و مصوب شد تمهیدات لازم قبل از برگزاری انتخابات استان‌ها، با توجه به شرایط هر استان اندیشیده و عملیاتی شود.

ثبت‌نام شانزدهمین آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن آغاز شد

محمد رمضانی‌فرد، مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به آغاز ثبت‌نام شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم گفت: ثبت‌نام دوره شانزدهم از روز شنبه، ۲ اسفند‌ماه آغاز و تا ۲۷ اسفندماه سال جاری از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی telavat.com ادامه خواهد داشت. این بازه زمانی قابل تمدید نیست.
وی افزود: امسال برای رفاه حال حافظان محترم و جلوگیری از مراجعات ایشان به مراکز استان‌ها جهت حضور در آزمون‌ها، حدود ۸۸ حوزه آزمونی جهت برگزاری آزمون اعطای مدرک در سراسر کشور پیش‌بینی شده است.

مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: این آزمون با استناد به مصوبه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در رشته‌های حفظ ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم با مدارک اعطایی هم‌تراز دیپلم تا دکترا برگزار می‌شود.

سی‌ودومین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات برگزار شد

سی‌ودومین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های سراسر کشور طی هفته‌ای که گذشت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو گروه از یکشنبه، سوم تا ششم اسفندماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. در این نشست، سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی سازمان دارالقرآن در سال جدید تشریح می‌‍‌شود. همچنین بررسی وضعیت برنامه‌ها، اعتبارات و گزارش‌های سال جاری و سرفصل‌های برنامه‌های کلان قرآنی در سال ۱۴۰۰ مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

همچنین بررسی و رونمایی از پیشخوان مجازی، سامانه خدمات مجازی و سامانه‌های آموزش مجازی سازمان دارالقرآن و همچنین با توجه به رویکرد سازمان دارالقرآن الکریم در گام دوم انقلاب در راه‌اندازی نهضت تربیت قرآنی و طرح «نورالثقلین»، روند این طرح و در مورد نحوه اجرای طرح در استان‌ها بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها، شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، مسابقات استعدادهای قرآنی و دوره‌های تربیت کادر تخصصی و آزمون‌های عمومی حفظ قرآن و همچنین رصد وضعیت و پایش خوداظهاری مؤسسات قرآن و عترت سراسر کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. موضوع بعدی بررسی تفاهم‌نامه چهارجانبه با وزارت کشور در استان‌ها و نکته آخر تبیین فعالیت هیئت‌ اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و گروه‌های جهادی قرآنی و... مطرح شد. ضمناً در این جلسه از چند اثر پژوهشی رونمایی و قرعه‌کشی طرح تفسیر با حضور حجت‌الاسلام قرائتی برگزار شد.

سامانه آموزش مجازی قرآن و عترت و ۲۷ اثر پژوهشی رونمایی شد

همچنین طی این نشست مراسم رونمایی از چند اثر پژوهشی، سامانه آموزش مجازی و اختتامیه طرح تفسیر در محل سازمان دارالقرآن الکریم با حضور حجج اسلام قرائتی؛ رئیس ستاد اقامه نماز، محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حمید محمدی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی اخوان‌صباغ؛ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سیدجعفر صادقی؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و حسین تقی‌پور، مدیرکل پژوهش و تولید محتوای سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

مهمترین فعالیت تربیتی سازمان دارالقرآن الکریم در سال جدید

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در افتتاحیه مراسم سی و دومین نشست روسای ادارات امور قرآنی به مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و خواستار برنامه‌ریزی دقیق، هدفمند، هوشمند و کاربردی فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در فضای جامعه شد.

بخش دیگر این نشست، اختتامیه طرح توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم بود که حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در این خصوص گفت: سه ماه پیش که به محضر حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی رسیدیم، برنامه تفسیر قرآن را آغاز کردیم که در این برنامه نزدیک به ۷ هزار نفر در فضای قرآنیان سازمان تبلیغات اسلامی، کارکنان، امامان محله، ائمه جماعت، شبکه هیئات مذهبی و ظرفیت‌هایی که خود سازمان تبلیغات اسلامی دارد، در این برنامه شرکت کردند. در این طرح، ۵ سوره لقمان، فتح، حجرات، نور و محمد(ص) با استفاده از ظرفیت کتاب‌های حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، مطالعاتش انجام و برگزاری مسابقات آن با هماهنگی نهاد اداری و مالی سازمان و معاونت آموزش سازمان تبلیغات اسلامی اجرا شد. در این طرح ۷۲ ساعت ضمن خدمت برای کارکنان نیز محاسبه شد. بعد از برگزاری آزمون حدود ۲۰۰ نفر به عنوان برگزیدگان مشخص شدند.

نتایج آزمون پانزدهمین دوره مدرک تخصصی حفظ اعلام شد

آزمون مرحله سوم پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم جهت مشخص شدن نتیجه داوطلبان دریافت مدرک درجه دو با همترازی فوق لیسانس، روز جمعه، اول اسفندماه، در محل سازمان دارالقرآن کریم با حضور ۵۵ متسابق برگزار شد.

در این دوره از حدود ۸ هزار و ۷۰۰ نفری که در آزمون‌های پانزدهمین دوره شرکت کردند، تا به اینجا تعداد ۶۰۰ نفر حائز دریافت مدارک ۱۰ جز، ۲۰ جز و حفظ کل با درجات ۳، ۴ و ۵ با همترازی دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس شده‌اند.

محمد رمضانی‌فرد، مدیر کل آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به جزئیات برگزاری و اعلان نتایج این آزمون گفت: پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم هفته گذشته برگزار شد، که در نتیجه از مجموع ۶۵ نفری که مجاز به شرکت کنند در این آزمون بودند، در مجموع حدود ۵۵ نفر در آزمون حاضر شدند. از تعداد حاضرین در آزمون، ۱۸ نفر حائز دریافت مدرک درجه دو شدند، که این مدرک همتراز فوق‌لیسانس است و از مزایای همترازی درجات هنری برخوردار خواهد بود. از تعداد ۱۸ نفری هم که حائز دریافت مدرک درجه دو شدند، تعداد ۹ نفر با توجه به اینکه حدنصاب ۱۵۰ و بالاتر را کسب کردند، توانستند با آزمون مرحله چهارم راه پیدا بکنند.

انتهای پیام
captcha