کد خبر: 3955580
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
حاجی‌‌میرزایی خبر داد:
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تدوین «طرح توانمندسازی قرآنی آموزگاران دوره ابتدایی و مربیان مراکز پیش‌دبستانی» گفت: آنچه در این طرح در نظر گرفته شده برای نقطه آغاز خوب است. افرادی که درگیر تهیه آن بودند، دارای تجربیات چند دهه فعالیت قرآنی هستند، اما تأکید دارم به جای اجرای یکباره و گسترده، در یک منطقه به صورت آزمایشی اجرا و پس از ارزیابی و رفع نواقص به عنوان طرحی سراسری معرفی شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش امروز، چهارم اسفندماه در پنجاه‌وششمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، با تأکید بر اینکه دِین ما نسبت به قرآن، غیر قابل تردید است، گفت: مأموریت اصلی در نظام تعلیم و تربیت، پرورش انسان‌ها است و یکی از ویژگی‌های قرآن این است که کتاب تعلیم و تربیت است. بنابر این پیوند نظام تعلیم و تربیت با قرآن، پیوند عمیق و مهمی است و لزوماً در مقام قرائت، حفظ و تدبر نیست، بلکه اهداف این نظام باید از اهداف اسلام گرفته شود، چنانکه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر این اساس تدوین شده است.

رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن بیان کرد: یکی از چالش‌های جدی در نظام تعلیم و تربیت، چگونگی تبدیل دانش به شایستگی، مهارت، باور و ارزش است. این جزو پیچیده‌ترین فرایندها در نظام تعلیم و تربیت است. رویکرد سند تحول این است که به سمتی برویم تا به جای صحبت کردن از دانش‌افزایی، تربیت انسان‌ها و آماده‌ کردن آنها برای بروز و ظهور فضیلت‌ها، شایستگی‌ها و صلاحیت‌ها را داشته باشیم.

مدافع نسل نو در کشاکش دگرگونی‌ها باشیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالش تغییر سریع جامعه گفت: جامعه جدید برای استمرار ارزش‌های گذشته با چالش‌های بزرگی روبرو است و مخاطرات در برابر این تغییرات مهم است. بنابر این پیدا کردن راهی که بتوانیم در کشاکش این دگرگونی‌ها و تحولات، مدافع نسل نو باشیم و آنها را با باورهای دینی و ارزش‌های قرآنی آشنا کنیم، کار مهمی است. مهمترین دوره نیز مقطع ابتدایی و حتی پیش از آن است، چون بیشترین، سریع‌ترین و عمیق‌ترین تأثیرپذیری در این سنین است.

اجرای آزمایشی طرح توانمندسازی قرآنی آموزگاران ابتدایی / ورود نیرو به آموزش و پرورش قاعده‌مند شد

وی ادامه داد: اینکه تجربه گذشته با کاستی‌های بسیار توأم است، حرف درستی است. این موضوع در انتقال مفاهیم قرآنی منحصر نمی‌شود، بلکه در انتقال بسیاری از مفاهیم دیگر با کاستی‌هایی روبرو هستیم. حتی بعضاً در درک مطالب فارسی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و آن به نقیصه‌ای باز می‌گردد که سند تحول بنیادین به آن توجه کرده است و رویکردهای جدید به سمتی می‌رود که هدف‌ها را به صورت مؤثرتر تحقق دهد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به طرح توانمندسازی قرآنی آموزگاران دوره ابتدایی و مربیان مراکز پیش‌دبستانی که از سوی کارگروه مربوطه آن در کمیسیون تهیه شده است، اضافه کرد: آنچه تهیه شده برای نقطه شروع خوب است. به هر حال افرادی که درگیر تهیه آن بودند، دارای تجربیات چند دهه فعالیت قرآنی بوده و با این مسئله مأنوس هستند. ما هم به جای اجرای یکباره در سطح کشور به صورت محدود و آزمایشی پیش خواهیم رفت. هدف این است که قادر باشیم، معلم را به سطوحی برسانیم که بتواند دانش‌آموزان را به این عرصه جذب کند. بنابر این هم سنجش مربیان و هم دانش‌آموز دارای اهمیت است.

طرح توانمندسازی قرآنی آموزگاران دوره ابتدایی به دنبال چیست؟

وی ادامه داد: اصولاً سنجشی شایسته است که هدایتگر فرایندهای قبلی خودش می‌شود. هنگامی که سنجش، سنجیده و کارآمد باشد، هدایت می‌کند، اگر این سنجش‌ها بدون تأمل و توجه باشد، می‌تواند در فرایند آموزش نیز تأثیرگذار باشد. در این طرح هدف این نیست که معلمی با توانایی و تراز بالای قرآنی را داشته باشیم، بلکه هدف این است که با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کند، شوق قرآن را در دل آنها وارد و سپس مهارت‌ها و توانایی‌ها را در او ایجاد کند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تأکید می‌کنم که این طرح به صورت پایلوت در منطقه‌ای مورد اجرا و ارزیابی قرار گیرد و اگر در دستیابی به اهداف با کاستی‌هایی روبرو بود، حتماً آنها را رفع کنیم و در جهت تکمیل آن گام برداریم. این کار نیازمند حمایت و مشارکت جمع اعضا و دستگاه‌هاست.

اجرای آزمایشی طرح توانمندسازی قرآنی آموزگاران ابتدایی / ورود نیرو به آموزش و پرورش قاعده‌مند شد

حاجی‌میرزایی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای مشخص شدن ساختار سنجش و تعیین منطقه‌ای برای آزمایش تصریح کرد: این کارگروه متشکل از آقای مهدی نوید‌ادهم، حجت‌الاسلام حمید محمدی و خانم رضوان حکیم‌زاده و سایر اعضای داوطلب یا فردی که اعضای کمیسیون به حضورش در این کارگروه تأکید دارند، باشد.

دانش قرآنی در صلاحیت معلمی لحاظ شده است

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه برخی از معلمان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان فاقد توانمندی قرآنی هستند، اظهار کرد: جریان نیروی انسانی در آموزش و پرورش آسیب‌ دیده است. تقریباً در 10 سال گذشته، قریب 50 درصد نیروهایی که وارد آموزش و پرورش شده‌اند از فرایندهای غیر رقابتی بوده است. این افراد یا با سنی بالا یا عدم هماهنگی رشته با فعالیت و عدم توانایی لازم مشغول به کار شدند، اما طی گزارشی که خدمت مقام معظم رهبری رسید و رهنمودی که ایشان صادر فرمودند و شورای عالی انقلاب فرهنگی را متوجه این موضوع کردند، موجب شد تا این مسیر غلط را مسدود کنیم، یعنی جریان ورود نیرو به آموزش و پرورش قاعده‌مند شد و می‌توان اطمینان داشت که نیروهای جدید باکیفیت‌تر هستند. در دانشگاه فرهنگیان به طور قطع این توجه است. معلم باید در ابتدای امر واجد صلاحیت‌های لازم باشد. عنوانی را با عنوان «صلاحیت معلمی» تعریف کردیم، یعنی فردی می‌تواند تدریس کند که الزاماً صلاحیت معلمی‌اش احراز شده باشد و در آن صلاحیت، توجه به دانش قرآنی پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: