اعتکاف عبادتی چندبعدی و سفر به درون خویشتن است
کد خبر: 3956339
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
آیت‌الله جوادی آملی:

اعتکاف عبادتی چندبعدی و سفر به درون خویشتن است

مفسر قرآن کریم در پیامی تصویری به مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی اعتکاف با بیان اینکه این عبادت سفر به درون خویشتن برای کسب معرفت و رسیدن به «عند ملیک مقتدر» است، گفت: بخش وسیعی از اعمال حج و احرام عمره و آثار آن در اعتکاف وجود دارد و آثار ولایت مشهود در اعتکاف است.

یبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی، مفسر قرآن کریم و از مراجع تقلید، شامگاه پنجشنبه، هفتم اسفندماه، در پیامی تصویری به مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی اعتکاف، گفت: اعتکاف و دعا و عبادت سهم تعیین‌کننده در شست‌وشو و تخلیه دل دارد؛ اگر زنگارها برطرف شود انسان به مقدار توان خود خدا را خواهد شناخت و وقتی شناخت، راحت است؛ مرحوم صدوق از امام صادق(ع) نقل کرده که انسان می‌تواند به بارگاه الهی راه یابد.

وی افزود: ابوبصیر به حضرت عرض کرد که آیا خدا را در قیامت می‌توان دید؟ امام(ع) پس از قدری درنگ به ابوبصیر کور فرمود که مگر خدا را الان نمی‌بینی؟ اگر عنایت صادقی باشد قلب انسان باز شده و انسان به قدر توان خدا را می‌شناسد؛ اعتکاف باعث شست‌وشوی غبارها و زنگارهاست؛ وقتی شست‌وشو شد خالق خود را می‌شناسد به مقداری که درون ما برایش مقدور است.

مفسر قرآن کریم بیان کرد: اعتکاف فرصتی با مجموعه چند عبادت است؛ یک نماز داریم که ستون دین است؛ نماز در مسئله اعتکاف وجود دارد؛ روزه که سفر آتش است با همه جلال و شکوه شرط اعتکاف است؛ این اعتکاف چه قدرتی است که تازه روزه گرفتن شرط اوست؟ اینکه گفته شد «بنی الاسلام علی خمس»؛ بخش وسیعی از این مبانی چندگانه در اعتکاف وجود دارد؛ روزه که از مبادی خمسه اسلام است، شرط اعتکاف است؛ بخش وسیعی از اعمال حج و احرام عمره و آثار آن در اعتکاف وجود دارد و آثار ولایت مشهود در اعتکاف است.

وی تصریح کرد: این مجموعه به علاوه جمع‌بندی مشعر و منا را می‌بینید، در مشعر برنامه روزانه نداریم و در عرفات برنامه شبانه نیست، در بیتوته شب بیتوته است، ولی در اعتکاف وحدت مرکب پیچیده شبانه‌روزی داریم و این طور نیست که انسان روز فارغ از عبادت باشد و یا مانند رمضان در شب فارغ شود و افطار کند، همه محرمات اعتکاف در شب و روز حرام است. این سه شبانه‌روز انسان مهمان کسی است که فرمود اگر می‌خواهید به من نزدیک شوید به فرشتگان نزدیک شوید، چنین عبادتی را کجا می‌توان سراغ گرفت.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: اعتکاف برای آن است که انسان به درون خود سفر کند در این صورت نه بی‌راهه می‌رود و نه راه کسی را می‌بندد، روشن است که ما مسافر درون هستیم و نه بیرون «معکم این ما کنتم»؛ یعنی این طور نیست که ما برزخ را طی کنیم و در قیامت معاذلله خدا را بخواهیم ببینیم، اگر «معنا اینما کنا» هست باید درون خود را بشکافیم و موانع را برطرف کنیم؛ چه کنیم درون را بشکافیم و خدا را به قدر توان بشناسیم، فرمود سحرها را دریابید، معتکفان به لطف الهی سحر دارند؛ به بیان نورانی امام یازدهم ما یک زاد و یک راحله نیاز داریم؛ اگر بخواهیم بی‌زاد برویم سخت است و با زاد بی‌راحله هم دشوار است.

وی افزود: زاد را خدا در سوره بقره مشخص کرد و فرمود: «فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ»؛ راحله هم همان عدل قرآن است؛ امام عسکری(ع) فرمودند: مگر کادح الی الله و مسافر لقاءالله نیستید، پیاده رفتن در این مسیر بسیار سخت است و باید مرکب راهوار داشته باشید و نماز شب مرکب راهوار تو هست. بدون مَرکب نمی‌توان این سفر طولانی و سخت را طی کرد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: دعاهای نورانی ماه رجب و شعبان مقصد را نشان می‌دهند؛ البته ما همیشه به فکر زاد و راحله نباشیم، هر قدر بر زاد و راحله بیفزاییم ممکن است «جنات تجری من تحتها الانهار» را صد برابر و هزار برابر بدهند، ولی رسیدن به «عند ملیک مقتدر» با درک و معرفت حاصل می‌شود؛ آن چیز دیگری است و کاری به نماز و روزه ما ندارد و وقتی می‌توانیم به این مقام برسیم چرا نکنیم؛ این در اعتکاف حاصل می‌شود؛ مخصوصاً نسل جوان که آماده پذیرش معارف اهل بیت(ع) است.

ایشان در خاتمه ابراز امیدواری کرد که خداوند به همه توفیق و نیت خالص عطا کند که این کار را خالصانه انجام دهیم و جوایز خود را از خداوند بگیریم. 

انتهای پیام
captcha