مسجد بگلتی؛ مرکز آموزش منطقه‌ای در گرجستان + عکس
کد خبر: 3956631
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
نگاهی به مساجد سرزمین صخره و سنگ/ 5

مسجد بگلتی؛ مرکز آموزش منطقه‌ای در گرجستان + عکس

بگلتی(Beghleti)، مسجدی کوچک و نمونه‌ای از مساجد اواخر قرن نوزدهم در گرجستان است، این مسجد در گذشته نقش و جایگاه یک مرکز آموزشی منطقه‌ای را دارا بود.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، حکاکی‌های هنرمندان و دکوراسیون داخلی مربوط به زمان بازسازی مسجد در سال 1926 یعنی پنج سال پس از ورود ارتش سرخ شوروی به گرجستان است. اگرچه مقامات بلشویکی(یکی از دو شاخه اصلی حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه) در سال 1921 بی‌خدایی دولتی را ایجاد کردند، اما جوامع مسلمان آجارای علیا با اقدامات سکولاریزاسیون مانند بستن مدارس و ممنوعیت حجاب زنان تا اواخر سال 1929 مبارزه کردند.

محراب‌های مسجد به رنگ سبز تیره با یک دسته گل طلایی رنگ در داخل طاقچه نقاشی شده است و نقاشی‌های متمایزی در مسجد یافت می‌شود. «عمر اوستا» و «اوستا بن احمد» از استادان قوم لاز در تزئین‌های داخلی مسجد نقش داشته‌اند.

برخلاف مساجد دیگر که با گنبد ساخته شده‌اند، بگلتی گنبد ندارد و دارای یک سقف معمولی با نقوش برجسته است. ستون‌هایی با قلاب‌های سنتی و کنده‌کاری‌های هندسی در طبقه همکف تحت تأثیر معماری اروپا است. نوارهای طبقه‌بندی شده از تزئینات منبت‌کاری شده، قرنیزی را تشکیل می‌دهند که بخشی از آن به وسیله محراب جدید مخفی شده است.

انتهای پیام
captcha