تبیین رویکرد انتخاباتی جهاد دانشگاهی / فعالیت‌های فرهنگی ناظر بر انتخاب درست موضوع و کیفیت باشد
کد خبر: 3957102
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
از سوی طیبی انجام شد؛

تبیین رویکرد انتخاباتی جهاد دانشگاهی / فعالیت‌های فرهنگی ناظر بر انتخاب درست موضوع و کیفیت باشد

سیدحمیدرضا طیبی در گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی، ضمن تبیین رویکرد انتخاباتی این نهاد انقلابی به ویژه در حوزه رسانه‌ای تصریح کرد: در بحث انتخابات باید مثل دوره‌‌های قبل، استقلال جهاد حفظ شده و به هیچ وجه وارد مسائل سیاسی نشویم. شعار ما تبعیت از رهبری و حمایت از دولت‌های منتخب مردم است.

سید حمیدرضا طیبی

به گزارش خبرنگار ایکنا، هشتاد و ششمین گردهمایی(پنجمین گردهمایی غیرحضوری) معاونان فرهنگی و رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور، صبح امروز 12 اسفندماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس این نهاد انقلابی برگزار شد.

در ابتدای این نشست رئیس جهاد دانشگاهی در سخنانی گفت: هر فعالیتی که در جهاد دانشگاهی اجرا می‌شود باید معطوف به حل یک مشکل یا ارتقای وضع موجود به وضع مطلوب باشد. این موضوع می‌تواند در هر حوزه‌ای اعم از فرهنگ، پژوهش و آموزش و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد.

وی افزود: گاهی کار در ایسپا به صورت مستقیم بر حوزه مدیریت و اصلاح آن اثر دارد و گاهی هم کار در حوزه مناظرات دانشجویی چنین اثری را به صورت مستقیم در تربیت نیروهای آینده مدیریتی کشور دارد.

طیبی با تأکید بر اینکه باید برای فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم معیار و شاخص داشته باشیم تا بتوانیم اثرگذاری‌ها را بسنجیم، افزود: با توجه به اهمیت حوزه فرهنگی به عنوان یک زیرساخت مهم در کشور و با توجه به اینکه جهاد را یک نهاد الگوساز در این عرصه می‌دانیم، باید در انتخاب درست موضوع فعالیت و کیفیت اجرای خوب آن دقت کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: برای رسیدن به این شاخص‌ها یکی از مهم‌ترین ابزاری که نیاز داریم نیروی انسانی خوب و باکیفیت است لذا در این مسیر هم باید وضعیت نیروی انسانی را ارتقا دهیم و هم در جذب نیروهای جدید و توانمند تلاش کنیم. شاید لازم باشد از کمیت برخی فعالیت‌ها بکاهیم و به ارتقا بپردازیم.

وی بیان کرد: از معاون محترم فرهنگی جهاد دانشگاهی تقاضا می‌کنم در مورد جذب نیروی جدید و حفظ نیروهای توانمند فعلی حتماً اقدام و برنامه داشته باشند تا اقدامات خوبی را از لحاظ فرهنگی از سال 1400 به بعد انجام دهیم.

کمیت؛ آسیب جدی امور فرهنگی

طیبی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های امور فرهنگی کمیت کار است، گفت: در حوزه فنی و مهندسی، کشاورزی و پزشکی اگر شاخص هم وجود نداشته باشد، نتیجه و محصول مشخص می‌شود اما در حوزه فرهنگی چون شاخص‌پذیری سخت است لذا گاهی احساس می‌شود همین نداشتن شاخص باعث می‌شود به تعدد فعالیت‌ها و کمیت توجه کنیم. باید ضمن انتخاب درست موضوع، تمام توان را بر کیفیت اجرای خوب بگذاریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: گاهی با وجود فرصت بسیار کم در فینال مناظرات دانشجویی حضور پیدا می‌کنم و می‌بینم چه دانشجویان توانمندی حضور دارند و چقدر هم خوب فعالیت می‌کنند. در مقابل این گاهی هم دیده می‌شود برنامه‌هایی وجود دارد که با ترفندهای بسیار باید دانشجو را جمع کنیم تا به عنوان حضار در جلسه حضور داشته باشند. این نشان می‌دهد اگر کار خوب طراحی و اجرا شود حتماً دانشجوهای توانمند دانشگاه‌ها جذب می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد هم مسیر ورود دانشجو به جهاد خوب می‌شود و هم مسئله جذب نیرو در معاونت فرهنگی تا حدود زیادی برطرف می‌شود. با این اقدامات، نگرانی که همیشه در جهاد درباره جانشین‌پروری و داشتن نیروهای توانمند داشته‌ایم، برطرف می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه به بحث برندسازی فعالیت‌های جهاد نیز اشاره و اظهار کرد: کار اخیری که در جهاد اتفاق افتاد و شاهد ادغام مرکز امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی با مرکز گردشگری در سازمان دانشجویان بودیم، در راستای همین هدف بوده است؛ ما باید در دانشگاه‌ها برندی داشته باشیم که همه آن را بشناسند. البته به هیچ وجه بحث من بحث کاهش فعالیت‌ها نیست.

طیبی به طرح‌هایی همچون «ایران مرز پرگهر» و «طریق جاوید» اشاره کرد و گفت: این قبیل برنامه‌ها می‌توانند مسیر خوبی در ارتقای خودباوری دانشجویان داشته باشند لذا از معاون محترم فرهنگی و همچنین آقای عباسی به شدت درخواست می‌کنم از تکثر فعالیت‌ها خودداری کنند و وقت را بر کیفیت خوب و اجرای همه جانبه فعالیت‌ها بگذارند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه رسانه‌ای ظرفیت بالایی دارد، افزود: این ظرفیت نباید صرفاً به بحث خبررسانی محدود شود؛ بحث خبررسانی حداقل وظیفه‌ای است که باید انجام دهیم و خبر را سالم به مصرف‌کننده برسانیم. اخیراً تصمیم خوبی در ایسنا گرفته شد تا مرکز مطالعات داشته باشیم و این مرکز بر مسائل مهم کشور مطالعه داشته باشد و این مطالعات را هم تحلیل کند و پیشنهاد بدهد. اگر ما فقط به معلول بپردازیم می‌تواند پرهزینه شود اما اگر به حل مسائل هم فکر کنیم، کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ایسنا در بحث انتخابات «دولت کارآمد» را آغاز کرده و کار خوبی است. ایکنا هم بحث کیفی‌کردن کارها را از گذشته شروع کرده و بحث اخلاق انتخاباتی را به درستی در دستور کار قرار داده است. بحث ایجاد پژوهشکده میان‌رشته‌ای هم ظرفیت خوبی است که با استفاده از آن می‌توانیم تولیدات خودمان را در حوزه فرهنگی داشته باشیم.

ضرورت حفظ استقلال جهاد دانشگاهی در رویکردهای انتخاباتی

طیبی اظهار کرد: در بحث انتخابات باید مثل دوره‌‌های گذشته عمل شود؛ باید استقلال جهاد حفظ شده و به هیچ وجه وارد مسائل سیاسی نشویم. شعار ما تبعیت از رهبری و حمایت از دولت‌های منتخب مردم است لذا باید بتوانیم با دولت‌های منتخب از هر جناحی که باشد کار کنیم که این مهم مستلزم آن است که به سیاست ورود نداشته باشیم. توصیه من این است تا آنجا که امکان دارد وارد تبلیغات انتخاباتی نامزدها نشویم چرا که ممکن است دچار هزینه شویم.

رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: در حوزه انتشارات کار مهمی را آقایان «اکبرزاده» و «علیزاده» انجام دادند و با انتخاب عنوان «16» برای تمامی انتشارات جهاد، برندسازی خوبی انجام شده است و دو کتاب هم در کتاب سال برگزیده شد که جا دارد به معاونت فرهنگی و سازمان انتشارات این موضوع را تبریک بگویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به ارزنده‌بودن فعالیت ایسپا در حوزه‌ نظرسنجی اشاره و اظهار کرد: در نظرسنجی‌ها باید بسیار دقت شود و این نظرسنجی‌ها با هماهنگی انجام شود و در گستره وسیعی صورت گیرد.

طیبی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در بحث فرهنگ موضوع اقتصاد فرهنگ بسیار مورد توجه است که به ویژه در شرایط تحریم این اهمیت بسیار بیشتر است. حوزه فرهنگ متعلق به بوم کشور است و ریشه در تاریخ ما دارد که اقتصاد آن می‌تواند توسعه سریعی پیدا کند. یکی از کارهای خوبی که در همین راستا صورت گرفته بر عهده گرفتن مسئولیت تأسیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و فرهنگی در کشور است. بسیاری از واحدهای جهاد علاقه دارند شعب این پارک را در واحدهای خود ایجاد کنند، این کارها عموماً هزینه‌بر است اما اگر بتوانیم خوب اجرا کنیم، امکان درآمدزایی هم وجود دارد.

انتهای پیام
captcha