باور به جاودانگی نفس سبک زندگی بشر را تغییر می‌دهد
کد خبر: 3957122
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
حجت‌الاسلام لکزایی:

باور به جاودانگی نفس سبک زندگی بشر را تغییر می‌دهد

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره روایت «من عرف نفسه عرف ربه» اظهار کرد: شناخت درست از انسان می‌تواند با امتداد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تأثیرات گسترده در سبک زندگی انسان بر جای بگذارد.

باور به جاودانگی نفس سبک زندگی بشر را تغییر می‌دهدبه گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه همایش «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» امروز، 12 اسفندماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام لکزایی در این مراسم از شخصیت علمی و اخلاقی ابراهیم علیپور، رئیس فقید پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه، که در سال گذشته به علت کرونا از دنیا رفت تجلیل کرد و گفت: ایشان تلاش زیادی برای برپایی این همایش داشتند و حتی نشستی را در کشور ایتالیا با حضور اسلام‌شناسان آن کشور برگزار کردند.

وی با بیان اینکه یکی از کلان‌پروژه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بحث جاودانگی نفس بوده است، افزود: در سال 1389 اولین همایش مرتبط با بحث جاودانگی نفس برگزار شد و امروز شاهد آغاز دومین همایش هستیم.

لکزایی با بیان اینکه روش در پژوهشگاه این است که برای مباحث در دستور کار بسته فعالیت علمی تعریف می‌کنیم، اظهار کرد: براین اساس به دنبال فعالیت‌های علمی اثرگذار و جمعی هستیم؛ لذا پژوهش‌های فردی در دستور کار قرار ندارد. این همایش آثار متعددی دارد که از 15 اثر آن در روز اختتامیه رونمایی خواهد شد، همچنین به مدت سه روز موضوع نفس در اسلام و مسیحیت در قالب ارائه مقالات مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اختتامیه همایش روز پنجشنبه، 14 اسفندماه، برگزار خواهد شد، افزود: یکی از سیاست‌های پژوهشگاه آن است که کمتر وارد پژوهش‌های فردی و تک‌نگاری ‌شود؛ دنبال بسته‌های پژوهشی و بسته‌ فعالیت‌های علمی و حتی ترویجی و تبلیغی هستیم، ضمن اینکه نشست‌های علمی و کرسی‌های ترویجی و نقد و نظر هم با همین رویکرد مورد توجه قرار دارد.

لکزایی با تأکید بر اینکه قالب این همایش بین‌المللی است، تصریح کرد: در تلاش بوده و هستیم که این بحث صرفاً در سطح ملی تعریف نشود و ظرفیت‌های بین‌المللی هم فعال شوند، از این رو در دعوتی که از سفیر واتیکان داشتیم با هر سه نحله مسیحیت به لحاظ علمی ارتباط برقرار شد و هر سه نحله در این بحث فعال شدند.

وی ابراز امیدواری کرد تا پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی بتواند با توسعه این ارتباطات به مرجعیت علمی برسد، افزود: شناخت درست انسان به تعبیر روایت «من عرف نفسه عرف ربه» از موضوعات بسیار مهم است که می‌تواند با امتداد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تأثیرات گسترده در سبک زندگی انسان بر جای بگذارد و اگر ما به دنبال امتداد سیاسی و اجتماعی فلسفه هستیم باید مسیر چنین همایشات و گفتمان‌سازی‌ها را طی کنیم.

لکزایی با بیان اینکه اولین مجله به زبان انگلیسی مرتبط با همایش هم رونمایی و انجمن بین‌المللی نفس هم تاسیس خواهد شد، تصریح کرد: اگر به این نتیجه برسیم که دنیا برای انسان به مثابه پلی برای رسیدن به قیامت است این تفکر با تسری به عرصه زندگی باید در رفتار فردی و اجتماعی ما مشاهده شود.

انتهای پیام
captcha