راه‌اندازی میز مرجع مجازی در کتابخانه‌های فارس
کد خبر: 3957817
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲

راه‌اندازی میز مرجع مجازی در کتابخانه‌های فارس

مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس از راه‌اندازی بخش مرجع مجازی، پایگاه اطلاعاتی و خدمات تحویل مدرک در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، روح‌الله منوچهری، مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس امروز، 16 اسفندماه بیان کرد: در خدمتی نوین از کتابخانه‌های عمومی فارس به اعضا، دانشجویان و پژوهشگران استان فارس، بخش مرجع مجازی، پایگاه اطلاعاتی و خدمات تحویل مدرک با هدف گسترش و خدمات مرجع و اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های عمومی استان فارس راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: طرح میز مرجع مجازی كتابخانه‌های عمومی با هدف تأمین نیازهای پژوهشی کاربران و پژوهشگران فارس انجام شده و از جمله خدمات قابل ارائه در این طرح، خدمات مبتنی بر وب به ویژه «دسترسی به منابع الكترونیكی، پایگاه اطلاعاتی و مقالات فارسی و لاتین، خدمات مرجع مجازی و ارائه مشاوره‌های اطلاعاتی» است.

منوچهری با بیان اینکه اعضای کتابخانه‌های عمومی  با استفاده از میز مرجع مجازی به ۱۸۰۰ پایگاه معتبر خارجی و داخلی دسترسی دارند، اضافه کرد: در این طرح بیش از ۱۲۵ میلیون رکورد از جمله منابع دیجیتال شامل مقالات ژورنالی و کنفرانسی، مقالات فارسی و لاتین، منابع دیجیتال کتاب‌ها و فصل کتاب، استانداردهای علمی و صنعتی، پایان‌نامه‌ها و گزارش‌ها در اختیار کاربران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه علاقه‌مندان با عضویت در کتابخانه‌های عمومی خدمات مرجع مجازی را دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: با ارسال ایمیل به نشانی ref.services.fars@gmail.com امکان  دسترسی، جست‌وجو، بازیابی و دریافت انواع منابع اطلاعاتی فارسی و لاتین به‌صورت رایگان برای علاقه‌مندان فراهم خواهد بود.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: پاسخگویی به انواع پرسش‌های اطلاعاتی درباره کتاب، کتابخانه، کتابخوانی، منابع پژوهشی و پایگاه‌های اطلاعاتی؛ پاسخ به پرسش‌های پژوهشی، شیوه‌های نگارش علمی مقاله و پایان‌نامه، نیازسنجی و ارائه خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات براساس گروه‌های سنی، رشته تحصیلی و نیاز شغلی از دیگر خدماتی است که در این طرح به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که با توجه به شرایط پیش آمده بر اثر بیماری کرونا، محدودیت‌های فیزیكی، جغرافیایی و زمانی، در این نوع خدمات مرتفع می‌شود و در نتیجه در ارتقای كیفی خدمات كتابخانه‌های عمومی نیز بسیار مؤثر است. بر این اساس، اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی  با هدف فراهم‌سازی دسترسی متمركز كتابخانه‌های عمومی و اعضاء و مراجعان به پایگاه‌ها و منابع الكترونیكی به انجام رسیده است.

انتهای پیام
captcha