برخوردهای غیرعلمی در عرصه مباحث زنان تاسفبار است
کد خبر: 3958127
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
اطلاعیه روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده درباره یک خبر؛

برخوردهای غیرعلمی در عرصه مباحث زنان تاسفبار است

روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده درباره انعکاس ناصحیح برخی خبرگزاری‌ها از نشست خبری بررسی لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اطلاعیه روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده درباره یک خبربه گزارش ایکنا، روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده درباره انعکاس ناصحیح برخی خبرگزاری‌ها از نشست خبری بررسی لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» اطلاعیه‌ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:
 
بسمه تعالی
 
پیرو نشست علمی ـ خبری با موضوع بررسی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده در تاریخ 1399/12/11 متاسفانه شاهد برخی انعکاس‌های غیرحرفه‌ای و متعاقب آن، سوء‌برداشت‌ها و قضاوت‌های بی‌اساس بودیم.
 
این جلسه با ماهیت علمی و با هدف تبیین مفاهیم و مبانی در خصوص بحث خشونت برگزار شد و حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی دولت در حمایت از زنان مورد خشونت و برشمردن برخی نقاط قوت و امتیازات لایحه مذکور، به فقدان پیوست تحلیلی و ضرورت آن اشاره کرد. وی در بخشی از مباحث خود ضمن تشریح بایسته‌های پیوست تحلیلی، فهرستی از فرضیه‌های مختلف درباره خشونت و راه‌حل‌های برآمده از آن فرضیات اشاره کرد که شامل فرضیه فمینیستی، فرضیه روانشناختی، فرضیه مربوطه به تحولات جایگاه مردان و زنان و فرضیه عوامل محیطی می‌شد. وی بدون موضع‌گیری درباره هیچ یک از فرضیات مذکور بر این نکته تاکید کرد که لایحه‌ای با این اهمیت، نیازمند تصریح مبانی و پیش‌فرض‌ها است.
 
در برخی انعکاس‌های خبری، یکی از این فروض به عنوان نظریه ایشان ـ و حوزه و دین!ـ در خصوص خشونت وانمود شد. تاسف‌بارتر آنکه برخی چهره‌های فرهیخته بدون تلاش در جهت اطمینان از صحت خبر و اعلام موضع علمی و کارشناسانه، به این کژفهمی دامن زدند. تاسف ما نه از خود این اتفاق جزئی، بلکه از برخوردهای غیرعلمی در عرصه مباحث زنان است.
 
روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده، به عنوان نهادی دغدغه‌مند در موضوعات زنان و خانواده با سابقه بیش از بیست سال فعالیت پژوهشی و بین‌رشته‌ای حرفه‌ای، از محققان منصف و پژوهشگران جویای حقیقت دعوت می‌کند ضمن مطالعه یا استماع محتوای مذکور، ما را از نظرات علمی و کارشناسی خود بهره‌مند سازند. امید که با دقّت و صحت‌سنجی‌های آتی، همه ما در راه ارتقای علمی مباحث و حل واقعی مسائل زنان در کشور، گام برداریم.
 
روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده
انتهای پیام
captcha