۸۰ درصد قرآن‌های ایران به خط عثمان‌طه است
کد خبر: 3958315
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
گزارش ایکنا از دومین همایش کتابت قرآن کریم/

۸۰ درصد قرآن‌های ایران به خط عثمان‌طه است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما هنوز نتوانستیم قرآنی کتابت کنیم که الگوی کشورمان باشد و ۸۰ درصد قرآن‌های ایران به خط عثمان‌طه است.

جای کتابت قرآن نمونه جمهوری اسلامی/80 درصد قرآن‌های ایران به خط عثمان‌طه استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین دوره همایش کتابت قرآن کریم به عنوان بخشی از مسابقات ملی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران صبح امروز ۱۸ اسفند با حضور مهدی قره‌شیخلو؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ‌و ‌امور خیریه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین نواب؛ رئیس مدرسه اسلامی هنر و جمعی از قرآن‌پژوهان در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

قره‌شیخلو در این همایش گفت: امسال در سال ۱۳۹۹ با تمام مشکلاتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان و کشورمان داشت، بسیاری از مراکز و محافل قرآنی تحت‌الشعاع قرار گرفت و برگزار نشد اما این توفیق را پیدا کردیم که مسابقات قرآن را با شیوه جدیدی اجرا کنیم و نگذاریم وقفه‌ای در این برنامه قرآنی با چهار دهه سابقه برگزاری، ایجاد شود.

وی افزود: از سال گذشته در کنار برگزاری مسابقات قرآن، مسابقات کتابت قرآن کریم نیز انجام می‌شود و امروز هم دومین دوره آن با تعداد محدودی در حال برگزاری است و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد رشد، پویایی و جهش در حوزه کتابت قرآن باشیم زیرا ظرفیت‌های خوبی در این راستا وجود دارد.

قره‌شیخلو ادامه داد: قرآن از جنبه‌های مختلف با هنر عجین است، چه از نظر قرائت که تنها متن عربی است و آهنگ خاصی دارد و اگر مدل تلاوت و خواندن آن را در کتابی همچون نهج‌البلاغه ارجا کنیم، قرآن نبودن آن کاملاً مشهود خواهد بود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در حفظ و صیانت از تحریف قرآن، دو سنت حفظ و کتابت قرآن مورد توجه بوده است، یعنی عده‌ای خود را مؤظف می‌دانستند قرآن را حفظ کنند و عده‌ای هم به دستور پیامبر قرآن را کتابت کردند. این کار در سال‌های متمادی ادامه داشته و در کشور ما نیز سابقه خوبی دارد.

وی در ادامه به برخی از اهداف همایش کتابت قرآن اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این همایش توجه به هنر خوشنویسی قرآن و شناسایی استعدادهاست که اگر فضا و شرایط مناسبی فراهم شود، خواهند درخشید و نمونه‌هایی که در این جلسه از تابلو‌های خوشنویسی موجود است و آثاری که برای دومین دوره ارسال شده، حاکی از همین مسئله است.

قره‌شیخلو ادامه داد: هدف دیگر این همایش این است که ضمن شناسایی استعدادها، باید فضایی ایجاد کنیم تا سفارش کتابت به هنرمندان داده شود زیرا متأسفانه در سال‌های گذشته بنا به دلایلی هنر کتابت قرآن از نظر کمی با افت مواجه بوده است. همچنین بنا داریم برای نفر اول امسال و سال قبل، کتابت بک جلد کامل قرآن کریم را سفارش دهیم و خوشنویسان از سال آینده شروع به نوشتن کنند. زیرا هر چه بتوانیم دامنه کار‌ها را در این زمینه توسعه دهیم از میان این آثار قله‌هایی خواهند درخشید.

وی افزود: در گذشته می‌بینیم که در بسیاری از موزه‌ها، قرآن‌هایی منسوب به ائمه معصومین(ع) وجود دارد، این مسئله اهمیت این کتابت قرآن را می‌رساند که نسبت به این مسئله حساس بودند و تکلیف خود می‌دانستند، از این رو باید از این موضوع الگو بگیریم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به خلأ‌های کتابت قرآن گفت: ما هنوز نتوانستیم قرآنی کتابت کنیم که الگوی کشورمان باشد. قرآنی که توسط عثمان طه کتابت شده و به عنوان یک کتابت محوری از آن استفاده می‌شود، وقتی در داخل کشورمان هم آمار می‌گیریم ۸۰ درصد قرآن‌ها به خط عثمان طه است. ما باید ضمن استفاده از هنر کشور‌های دیگر، به هنر خوشنویسی در کشورمان توجه کنیم و به گونه‌ای نباشد که این مسئله هنر خوشنویسان ایرانی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید مدلی از کتابت قرآن جمهوری اسلامی را به جهان معرفی کنیم، بیان کرد: این ظرفیت در کشورمان وجود دارد و سازمان اوقاف نیز وظیفه خود می‌داند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند تا این فضا بیش از پیش توسعه یابد.

قره‌شیخلو ادامه داد: برنامه‌ریزی برای برگزاری سومین دوره همایش کتابت قرآن را باید به زودی آغاز کنیم تا با محدودیت‌های زمانی مواجه نشویم و با برنامه‌ریزی دقیق و مدون فضا را برای هنرمندان باز کنیم. بسیاری از هنرمندان به دلیل کمبود وقت، نتوانستند در این دوره شرکت کنند و به دلیل شرایط موجود نمی‌توانستیم تصمیم قطعی در این زمینه بگیریم و تا اوایل مهر قطعیت نداشت که می‌توانیم این مسابقات را برگزار کرد یا خیر.

وی تصریح کرد: امیدوارم در تعامل با سازمان‌های و نهاد‌های دیگر بتوانیم در سال آینده به جای یک نفر به پنج برگزیده سفارش کتابت قرآن دهیم.

 نواب نیز در بخش دیگری از این همایش گفت: قرآن کتاب راهنمایی است که «حی» است و خداوند حی و زنده بودن آن را در این قرار داده که در جامعه مدرنی که امروز با انواع مشکلات مواجه هستیم، به این کتاب مراجعه کنیم و اعجاز این کتاب این است که برای زندگی امروز راه‌حل دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه حضرات معصومین(ع) همواره آراسته بودند، قرآن نیز باید در انتشار به بهترین خط و تزئینات دیده شود و من خوشنویسی را با لباس حضرات معصومین مقایسه می‌کنم. در طول تاریخ تشیع همواره کتابت قرآن مورد توجه بوده و ما ایرانیان صاحب طولانی‌ترین سنت کتابت هستیم.

نواب ادامه داد: متأسفانه طی سال‌ها و دوره‌های تاریخی به دلیل کم‌کاری‌هایی، کتابت در کشورمان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است اما در حال حاضر این مسئله مورد توجه است و ما تلاش می‌کنیم این سنت ارزشمند و همچنین خط نسخ ایرانی را که بسیار زیبا و مستحکم است، احیا کنیم تا در خدمت به قرآن کریم به کار گرفته شود.

وی در ادامه گفت: خوشنویسی یک هنر قدسی است و ریشه آسمانی دارد. زمانی این هنر، در اوج شکوفایی خود بوده و امیدوارم با مطالعه تاریخی و شناخت علل و عوامل به شکوفایی خوشنویسی کمک کنیم.

یادآور می‌شود؛ این همایش با ارائه مقاله‌ها در دو نوبت صبح و عصر ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha