زندگی حضرت ابوطالب(ع) الگویی برای جبهه مقاومت است
کد خبر: 3958616
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
آیت‌الله حسینی بوشهری:

زندگی حضرت ابوطالب(ع) الگویی برای جبهه مقاومت است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید از حضرت ابوطالب(ع) به خاطر کوتاهی در معرفی ایشان عذرخواهی کنیم، گفت: زندگی ابوطالب درس برای انقلابی‌های امروز است که از آبروی خود برای انقلاب و نظام هزینه کنید و اگر کسی اخلاص داشته باشد خدا انسان را عزیز خواهد کرد.

آیت‌الله حسینی بوشهریبه گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب، 19 اسفندماه با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی و با سخنرانی آیات حسینی بوشهری، اختری و کعبی، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان، حجت‌الاسلام دقاق، نماینده جنبش انقلاب اسلامی بحرین، حجت‌الاسلام حسین طائب، استاد حوزه و آیت‌الله مدرسی، استاد حوزه نجف در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در این مراسم گفت: رمز و راز موفقیت پیامبر(ص) از موضوعات بسیار مهم تاریخی است؛ زیرا ایشان در فضای جاهلی و خاص آن روز توانست پیام خود را به سراسر جهان منتقل کند. دین جان بگیرد و اسلام قدرت بگیرد؛ عوامل مختلفی برای این موفقیت برشمرده شده است که هر کدام در جای خود قابل تحلیل و بررسی است.

وی افزود: شخص پیامبر(ص) طبیعتاً برخوردار از سلسله امدادهای غیبی الهی است و خداوند وعده داده که او را مورد نصرت و یاری قرار دهد، به گونه‌ای که خود اعجاز الهی قرآن سبب شد تا نوای قرآن تا عمق جان آنها بنشیند؛ دیگر عامل، اخلاق پیامبر(ص) بود که اگر به تعبیر قرآن غلیظ القلب بود مردم از دور او پراکنده می‌شدند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه افزود: پیامبر(ص) به هیچ حاکمی شبیه نبود؛ شخص اول جهان اسلام درددل پیر زنی را در کوچه و خیابان می‌شنید، پس پیامبر(ص) مستظهر به مدد الهی، اخلاق نیک و آیات قرآن بود. البته یک نکته کلیدی که به خاطر بغض‌ها و حسادت‌ها پنهان مانده است و شایسته مجمع جهانی بود که وارد این گام بلند و استوار شود، حمایت‌های حضرت ابوطالب بود.

استاد فقه حوزه علمیه گفت: شأن و شخصیت خدیجه سر جای خود، اما شخصیت بزرگ ابوطالب را نمی‌توان نادیده گرفت؛ او نه تنها مدافع و غمخوار پیامبر(ص) بود بلکه در برابر قریش ایستاد و عقب ننشست. این حمایت قبل و بعد از بعثت وجود داشت و نمی‌توان گفت ابوطالب حامی پیامبر(ص) بود ولی حامی اسلام نبود.

42 سال حمایت ابوطالب

دبیر شورای عالی حوزه اظهار کرد: دوستی او نسبت به پیامبر(ص) از قبل بوده است ولی از زمانی اوج گرفت که حضرت عبدالمطلب وفات یافت. ابوطالب نقش پدری ایفا کرد؛ زیرا پیامبر(ص) در کودکی پدر و مادر خود را از دست داده بود و فاطمه بنت اسد هم نقش مادری برای پیامبر(ص) ایفا کرد و وقتی از بی‌تابی پیامبر(ص) در وفات فاطمه بنت اسد پرسیدند فرمود: ماتت امی؛ زیرا او حتی وقتی فرزندانش گرسنه بودند، مرا سیر می‌کرد.

زندگی حضرت ابوطالب(ع) الگویی برای جبهه مقاومت است

حسینی بوشهری تصریح کرد: 42 سال آن حضرت ابوطالب پای حمایت از پیامبر(ص) ایستاد و خم به ابرو نیاورد؛ گاهی جان او خانواده و اموالش به خطر می‌افتاد، ولی در برابر کفار قریش ایستاد و حمایت‌ها تا زمان بعثت ادامه داشت و حتی کسب و کارش را رها کرد؛ امام علی (ع) فرموده است که پدرم با دست خالی و در عین نداری بر قریش سروری کرد. همچنین نکته حائز اهمیت آن است که بارها به ابوطالب(ع) گفتند که به محمد(ص) نصیحت کن دست از کارش بردارد، ولی او فرمود: اگر آفتاب را در دست راست و ماه را در دست چپ من بگذارند، دست بر نمی‌دارم و ابوطالب این پیام را به قریش داد و به پیامبر(ص) فرمود: هر طور دوست داری سخن بگو، من از تو حمایت می‌کنم و تو را تسلیم نخواهم کرد و تنها نمی‌گذارم.

نزول جبرئیل بعد از فوت ابوطالب

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: به تعبیر ابن ابی‌الحدید اگر ابوطالب و فرزندش علی نبودند هرگز قامت اسلام استوار نمی‌شد؛ نقش حمایتی ابوطالب به حدی بود که وقتی ابوطالب وفات کرد جبرئیل بر او نازل شد و فرمود هجرت کن که تو حامی خود را از دست داده‌ای و بعد از این تاریخ چقدر اهانت‌ها و دشمنی‌ها از ناحیه قریش شدت گرفت.

حسینی بوشهری گفت: قدم به قدم اسلام با استظهار الهی، قرآن، شخصیت و اخلاق پیامبر(ص) همچنین حمایت‌های ابوطالب و بعداً علی به پیش رفت. ابوطالب در شعب در حالی که رئیس قریش بود در کوه‌ها و دره‌ها زندگی کرد، چون نمی‌خواست پیامبر(ص) تنها نماند و هر شب جای پیامبر(ص) را تغییر می‌داد و یکی از فرزندانش را به جای او می‌خواباند تا مورد سوءقصد قرار نگیرد.

قصور در تعظیم و تکریم شخصیت ابوطالب

وی تاکید کرد: واقعاً ابوطالب مظلوم مانده و مقصر هستیم و باید عذرخواهی کنیم که کم در مورد او نوشته و خوانده‌ایم. هنگام وفات به فرزندانش فرمود که من پیامبر(ص) را به شما می‌سپارم، او حائز همه کمالات و راستگوست و آئینی آورد که مردم به او ایمان آوردند.

حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه نباید بررسی زندگی ابوطالب به همان مقطع تاریخی محدود شود و باید با امروز پیوند بخورد، تصریح کرد: زندگی او برای ما درس است که اگر یتیمی در جامعه هست و سرپرستی ندارد، باید کفالت کنیم و الحمدلله این مسئله در جامعه ما وجود دارد. نکته دیگر حمایت فرهنگی حضرت ابوطالب از پیامبر(ص) است؛ اشعاری زیبا و رسایی که در مورد پیامبر(ص) داشتند، نشانه این حمایت است؛ وقتی مسلمین به حبشه رفتند شعری برای پادشاه حبشه سرود و فرستاد. «انا محمدا نبی کموسی ...»؛ 30 هزار بیت شعر در وصف پیامبر(ص) و اسلام شوخی نیست.

استاد حوزه با اشاره به حمایت سیاسی از پیامبر(ص)، تصریح کرد: وی حمایت سیاسی در برابر جبهه استکبار ایستاد و نهراسید؛ امروز هم آمریکا رهبر و ملت ایران را تهدید می‌کند و رهبری و مردم ایستاده‌اند و نمی‌ترسند و این دفاع ابوطالب درس برای امروز ماست؛ امروز مدافعان حرم از ابوطالب الگو گرفتند و جبهه مقاومت در سراسر جهان تشکیل شده است.

وی افزود: آیا صرفا الفت قومی و قبیلگی و خویشاوندی می‌تواند این‌قدر حمایت ابوطالب را از پیامبر(ص) به همراه داشته باشد؟ از منظر قرآن خروجی ایمان عمل صالح است و اگر ابوطالب این‌قدر از اسلام و پیامبر(ص) حمایت کرد، بدون ایمان ممکن نبود و نیست. زندگی ابوطالب درس برای انقلابی‌های امروز است که از آبروی خود برای انقلاب و نظام هزینه کنید و اگر کسی اخلاص داشته باشد خدا انسان را عزیز خواهد کرد و ختم کلام اینکه علامه طباطبایی فرمود، اثر مجاهدات ابوطالب با تمام مجاهدت‌های مهاجران و انصار در مدینه برابری می‌کند.

انتهای پیام
captcha