گردهمایی مجازی شخصیت‌های دینی ایران و هند/ گفت‌و‌گو؛ ابزار صلح جهانی
کد خبر: 3958626
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
با همکاری دو کشور برگزار شد؛

گردهمایی مجازی شخصیت‌های دینی ایران و هند/ گفت‌و‌گو؛ ابزار صلح جهانی

روحانیون و شخصیت‌های مسلمان، مسیحی، هندو و سیک از ایران و هند با برگزاری وبیناری مشترک بر ضرورت اهمیت گفت‌وگو، تعامل و هم‌زیستی ادیان در مسیر گسترش صلح جهانی تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو با همکاری مرکز تفاهم و گفت‌وگوی ادیان دانشگاه اسلامی علیگر هند، دپارتمان شیعه‌شناسی دانشگاه علیگر و مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وبینار «بنیادهای هم فهمی دینی در نگاه اندیشمندان ایران و هند» با حضور روحانیون و شخصیت‌های مسلمان، مسیحی، هندو و سیک از ایران و هند برگزار کرد.

علی‌محمد نقوی، مدیر مرکز گفت‌وگوی ادیان دانشگاه اسلامی علیگر در سخنان خود با اشاره به اهمیت گفت‌وگوی بین ادیان میان اندیشمندان و روحانیون هند و ایران، این گفت‌وگوها را اقدام مؤثری در تقویت و تحکیم پیوند فرهنگی دو کشور خواند.

وی همچنین با تشریح دیدگاه‌های مشترک فیلسوفان و عارفان هند و مسلمانان در خصوص  وحدت وجود و  توحید، به استناد بخش‌هایی از پیام ریگودا (کتاب مقدس هندوها) و واسودوا کوتومبا (دنیا یک خانواده است) و تطبیق آن با برخی نظریه‌های حکمای مسلمان مانند ابن عربی، مولانا و ... در خصوص وحدت وجود و صلح پرداخت.

گفت‌وگو؛ رکن پایداری زندگی بشر

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی، گفت‌وگو را یک اصل و رکن اساسی در پایداری زندگی بشر دانست و تأکید کرد: خود گفت‌وگو زمانی یک ارزش است که برای رسیدن به بخشی از حقیقت باشد، تا با جمع کردن دیدگاه‌های مختلف، قطعه‌های گوناگون پازل حقیقت،کامل و هویدا شود.

وی ادامه داد: دفاع از حقوق بشر، عدالت‌خواهی، حقوق زن، دموکراسی، از بین بردن سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای، احترام به اندیشه‌ها، انسان‌ها و استقلال ملت‌ها، همه و همه زمانی قابل انجام است که مدعیان آن با راستی و حقیقت‌طلبی و همفکری با دیگران از راه گفت‌وگو به دنبال آن باشند.

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با اشاره به سیاست‌ها و عملکرد جهل سال گذشته جمهوری اسلامی ایران در حوزه گفت‌وگوی ادیان اظهار کرد: ما امروزه در ایران اسلامی و در طول چهاردهه گذشته تجربه خوب گفت‌وگو با ادیان مختلف آسمانی و غیر آسمانی داریم که موجب آشنایی بیشتر و رفع کدورت‌ها و نزدیک‌ترشدن به حقیقت شده است.

سوامی شانتاناندا (Swami Shantananda)، از رهبران مذهبی هند اظهار کرد: هدف غایی همه ادیان تحقق حاکمیت خداست.رسیدن به این غایت نیز نیاز به هماهنگی و صلح میان ادیان دارد که می‌تواند از طریق گفت‌وگو شکل گیرد.

وی مطرح کرد: همه ادیان برای اتحاد میان انسان‌ها ظهور یافته‌اند نه تفرقه و شرط لازم شکل گیری وحدت ادیان نیز به رسمیت شناختن دیگری است، چرا که همه ادیان مکمل یکدیگر هستند و متناقض نیستند.

ایس.آر باهات، رئیس کنگره فلسفه هند و عضو شورای مرکزی مرکز تحقیقات فلسفی هند در سخنان خود، گفت: ادیان مظاهر آگاهی انسان هستند. دین نقش به سزایی در تحول انسان داشته است. از این رو نیاز مبرم به تمایز بین فرقه گرایی و مذهب است و نباید از دین سوء استفاده شود.

ایران و هند؛ مهد دین و فرهنگ

اسقف اعظم سبوه سرکیسیان از خلیفه‌گری ارامنه از ایران نیز در سخنانی بیان کرد: گفت‌وگو مبنای مؤثری برای همکاری مشترک است. ایرانیان و هندی‌ها به تمدن غنی و ارزشمندی تعلق دارند و هر دو مهد دین و فرهنگ به شمار می‌روند.

وی با استناد به سخنان حضرت علی(ع)، همه انسان‌ها را در آفرینش برادر و فرزندان آدم برشمرد و ضمن تاکید بر اهمیت گفت‌وگوی واقعی به عنوان نیاز عصر امروز یادآور شد: امروز بشر از بی‌عدالتی، فقر، بی‌اخلاقی و تبعیض رنج می‌برد و دین می‌تواند مبنای مناسبی برای همزیستی مسالمت‌آمیز فراهم آورد.

محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو دیگر سخنران این بخش از وبینار بود که با اشاره به ظرفیت گفت‌وگوی ادیان در تعاملات فرهنگی ایران و هند اظهار کرد: به دلیل تکثر و تنوع دینی و فرهنگی موجود در هند و همچنین، پشتوانه‌های فکری و فلسفی در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، موضوع گفت‌وگوهای دینی یکی از ظرفیت‌های مهم در روابط فرهنگی دو کشور ایران و هند محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: گفت‌وگوکنندگان با پذیرش اصل تنوع و تکثر دینی در پی فهم و شناخت طرف مقابلند و می‌کوشند از طریق بازخوانی تجربیات معنوی یکدیگر به شمار مشترکات خویش بیافزایند.

ربانی اصل مسئله محوری و تلاش مشترک برای یافتن پاسخ مناسب برای چالش‌های مشترک  از جمله سه چالش نفی آموزه‌های اخلاقی و معنوی، گریز از دین و ستیز پاره‌ای از پیروان ادیان با نمادهای مقدس ادیان دیگر، را از لوازم یک گفت‌وگوی مؤثر برشمرد.

انتهای پیام
captcha