معجزه علمی پیامبر(ص) جابجایی مرزهای دانش بود
کد خبر: 3959042
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

معجزه علمی پیامبر(ص) جابجایی مرزهای دانش بود

یک مدرس حوزه علمیه در همدان به بیان معجزات علمی و اخلاقی پیامبر پرداخت و گفت: معجزه علمی پیامبر جابجایی مرزهای دانش بود.

معجزه علمی پیامبر(ص) جابجایی مرزهای دانش بودحجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی سلیمانیان، مدرس حوزه علمیه در استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: پیامبر(ص) با قوانینی که برای انسان‌ها آوردند مرزهای دانش را ازنظر دانشجو، استاد و زمان فراتر بردند ایشان از نظر افراد و دانشجو فرمودند یادگیری دانش بر هر مرد و زنی لازم است، در زمینه زمان نیز یادگیری دانش را از گهواره تا زمانی که انسان از این دنیا برود دانستند همچنین از منظر استاد هم فرمودند دانش و حکمت را یاد بگیر حتی اگر در نزد دیگران باشد.

وی با بیان اینکه پیامبر مرزهای تربیت را فراتر بردند، افزود: ایشان انسان را در سایه تربیت عقل وحیانی قرار دادند تا انسان بتواند به اصل و اساس مسائل انسانی توجه ویژه‌ای داشته باشد تا انسان به عنوان یکی از بهترین مخلوقات خداوند در سایه عقل وحیانی به آن جایگاهی که شایسته اوست برسد.

سلیمانیان معجزه اجتماعی پیامبر(ص) را از دیگر معجزات ایشان برشمرد و گفت: پیامبر(ص) مرزهای وحدت اجتماعی را گسترش دادند و مرزهایی که در گذشته در قالب زبان و قبیله و رنگ بود جابجا کرده و با وحدت اجتماعی از سطح زبان و رنگ و کشور فراتر رفتند و این وحدت را در سایه مسائل ایمانی و محبتی در سایه خلقت و پرتو خداوند قرار دادند.

وی معجزه اخلاقی پیامبر(ص) را از دیگر معجزات ایشان دانست و گفت: ایشان مرزهای اخلاق را نیز جابجا کردند گرچه در ادیان گذشته نسبت به مسائل اخلاقی توجه شده بود اما ایشان مرزهای اخلاق را نیز فراتر بردند به طوری که در قرآن آمده است شما پیامبر در بالای اخلاق های بزرگ قرار داری.

سلیمانیان ادامه داد: یکی از معجزات پیامبر(ص) معجزه فرهنگی بود که ایشان در زمینه ادب، رفتار و الگوهای رفتار فرهنگی را جابجا کردند و نمونه جدیدتری از تمدن فرهنگی اسلام را در مدینه کوچک نشان دادند و کاری کردند که افرادی که از کارهای فرهنگی به دور بودند سطح بالای آداب فرهنگی قرار بگیرند.

وی ششمین معجزه پیامبر را فراتر بردن مرزهای محبت و دوستی برشمرد و اضافه کرد: ما وظیفه داریم هر آنچه که رنگ و بوی خدایی دارد به آن محبت کنیم .

این مدرس حوزه علمیه یادآور شد: معجزه رحمتی پیامبر(ص) از دیگر معجزات ایشان است ایشان نسبت به دیگران رحمت للعالمین بوده است و سخت‌ترین دشمنان را می‌بخشید و با آنها رابطه دوستانه برقرار می‌کرد.

وی ادامه داد: معجزه زندگی و حیات هشتمین معجزه پیامبر(ص) است به طوری که ایشان مرزهای زندگی را از زندگی کوتاه مدت دنیای بالا بردند و انسانها را به زندگی آخرتی توجه دادند.

سلیمانیان اظهار کرد: یکی از معجزات پیامبر(ص) معجزه در تعریف نهادهای سیاسی و حکومتی بود به طوری که مرزهای آن را بالا برده تا جایی که حاکم سیاسی مردم را مربوط به ولایت الهی دانستند که آن از سوی مردم تعیین نمی‌شود بلکه تعیین آن از سوی خداوند است.

وی در پایان گفت: جهان بینی و نوع نگاه مردم به جهان دهمین معجزه پیامبر است ایشان می فرمایند هر آنچه شما می‌بینید نیازمند خداوند است شخصیتی که آفریننده آنهاست و همه آفریدگان در هر سطحی که باشند نیازمند قوت و حمایت الهی هستند.انشالله که خداوند ما را به مرزهای تعریف شده توسط پیامبر رهنمون کند.

انتهای پیام
captcha