نشانه‌های فراگیر شدن نهضت الهی امام حسین(ع) در دنیا وجود دارد
کد خبر: 3960004
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
کارشناس دینی عراقی در گفت‌وگو با ایکنا:

نشانه‌های فراگیر شدن نهضت الهی امام حسین(ع) در دنیا وجود دارد

شیخ بهاء‌الدین الجبوری، روحانی و کارشناس دینی مقیم استرالیا، تصریح کرد: نشانه‌‌های فراگیر شدن هرچه بیش‌تر نهضت الهی و انسانی امام حسین(ع) در دنیا وجود دارد و هرچه تاکنون از این نهضت می‌دانیم، تنها قله‌ای از کوه یخ است.

نشانه‌های فراگیر شدن هر چه بیش‌تر نهضت الهی انسانی امام حسین(ع) در دنیا وجود دارد/آماده

حجت‌الاسلام شیخ بهاء‌الدین الجبوری، روحانی شیعه عراقی و کارشناس دینی مقیم استرالیا، به مناسبت سوم شعبان و سالروز ولادت امام حسین(ع) در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره عوامل پایداری و جاودانگی نهضت حسینی و تأثیر آن بر مانایی دین اسلام گفت: قیام امام حسین(ع) منجر به احیای ارزش‌های اسلامی و بقای شریعت شد. در بخشی از وصیتنامه این امام همام به برادرش محمدابن‌‌حنفيه در شب خروج از مدینه آمده است: «أني لم أخرج أشراً، ولا بطراً ولا مفسداً، ولا ظالماً، وإنما خرجت لطلب الاصلاح في أمة جدي، أريد أن آمر بالمعروف وأنهي عن المنكر فمن قبلني بقبول الحق فالله أولى بالحق، ومن رد علي هذا أصبر حتى يقضي الله بيني وبين القوم بالحق، وهو خير الحاكمين؛ همانا من براى سركشى، خودپسندی، تكبر، فساد و ظلم قیام نكردم و به تحقیق كه من برای اصلاح و درست كردن [كارها] در میان امت جدم قیام كردم و می‌خواهم به نیكی سفارش و از بدی نهی كنم و مطابق سيره جدم رسول خدا و پدرم على بن ابى طالب عليهم السّلام رفتار می‌کنم. پس هر كس كه مرا به جهت اينكه حق را می‌گويم قبول كند همانا خداوند به حق سزاوارتر است و كسى كه دست رد به سينه من بگذارد من صبر می‌كنم تا خدا كه بهترين حكم‏‌كنندگان است بين من و آن قوم داورى کند.»

مسئول حسینیه و مؤسسه بیت‌الزهراء(س) استرالیا هدف واقعی و روشن قیام امام حسین(ع) را اصلاح تمام زمینه‌های اعتقادی، فقهی و اخلاقی امت و نیاز به اقدام سریع برای بازگرداندن هویت واقعی اسلامی به امت دانست که با بعثت ترسیم شده و پیامبر بزرگوار آن را اعمال کرده است. پس از رحلت رسول(ص) و سلطه جاهلان بر امت اسلامی مسیر امت منحرف شد و نزدیک بود که تلاش‌ نبی اکرم(ص) و اهل بیت او(ع) و اصحاب برگزیده‌اش کاملاً از بین برود. قیام امام حسین(ع) هویت از دست رفته امت را به آنها بازگرداند و با خون پاک امام و یارانش از انحراف مصون ماند و مشروعیت خلافت کاذب بنی‌امیه، که امت را به سمت جاهلیت منفور و کشمکش‌های قومی و نژادی کشانده بود، سلب شد تا بین اسلام دروغین و اسلام راستین، که مظهرش جانشینان مشروع پیامبرند، تفاوت ایجاد شود.

او علت جاودانه شدن نهضت حسینی را در پنج مورد برشمرد و گفت: نخست اینکه قیام حسینی نهضتی الهی و در امتداد راه انبیاء از آدم تا خاتم(علیهم‌السلام) بوده و در زیارت وارث هم بر آن تأکید شده است. دلیل دوم اهداف عالی و جامع انسانی نهضت امام حسین(ع) و نه تنها اهداف انسانی این قیام است. دلیل سوم اینکه مردان نهضت حسینی قومی‌گرایی را از میان بردند و ابعاد انسانی و فرهنگی را برجسته ساختند، به گونه‌ای که در این نهضت پیر و جوان، کوچک و بزرگ، زنان و کودکان شیرخوار حضور داشتند و این امر آن را از سایر قیام‌های دنیا متمایز می‌کند.

روحانی شیعه عراقی افزود: چهارمین دلیل مانایی نهضت حسینی در نوع رشادت‌ها، مبارزه مقدس، ثبات و استقامت کم‌نظیر این نهضت در تاریخ بشریت است و نقش زنان در جریان این قیام و پس از آن را می‌توان پنجمین دلیل جاودانگی آن برشمرد، چراکه زنان و بازماندگان امام حسین(ع) جلوه‌های نهضت امام را برجسته و حوادث آن و نیز ایثار و رشادت مردان این نهضت و عمق مصیبت، ظلم و قساوت دشمنان و کفر و بیگانگی آنها با اسلام و مبانی آن را بیان کردند.

امام جمعه رسمی و مسئول انجمن تقریب بین مذاهب استرالیا با تأیید وجود نشانه‌هایی از فراگیر شدن هرچه بیشتر نهضت الهی انسانی امام حسین(ع) در دنیا، گفت: نهضت امام حسین(ع) الهام‌بخش همه آزادی‌خواهان و انقلابیون در جهان شد، همان طور که گاندی گفت: «حسین به من آموخت که چگونه مظلوم باشم و پیروز شوم»؛ برخلاف سایر انقلاب‌ها که در جاودانگی به گرد پای نهضت حسینی هم نمی‌رسد. از همین رو نهضت حسینی تا به امروز زنده است.

کارشناس دینی عراقی در پایان تصریح کرد: همان گونه که شاعر گفت: «مرگ، دروغ و حسین جاودانه است» هر چه زمان می‌گذرد یاد او تجدید می‌شود و این نوک قله کوه یخ از دانایی ما درباره امام حسین(ع) و قیام اوست و اشراف بر اهداف و ابعاد این قیام برای من و غیر من ممکن نیست؛ سخن گفتن ما از قیام حسینی بر مبنای قاعده میسور و علم و دانش ناقص ماست که «من لايدرك كله لايترك جله». اگر نتوانیم از تمام ارزش‌های نهضت حسینی سخن بگوییم، با توجه به درک و فهم خود از آن صحبت کنیم.

انتهای پیام
captcha