حفظ مخاطب در جلسات قرآن، مهم‌تر از جذب است
کد خبر: 3960354
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
نقش محافل قرآنی در تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی / حوریه عقبایی:

حفظ مخاطب در جلسات قرآن، مهم‌تر از جذب است

عضو حقیقی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور با بیان اینکه جلسات قرآن باید مخاطب را حفظ کند و این امر مهم‌تر از جذب اوست، گفت: بدین منظور استاد قرآن باید علم خود را به‌روز کند و مخاطب نباید جلوتر از او باشد، زیرا در این صورت استاد موفق نخواهد بود.

انقلاب اسلامی ایران به پشتوانه قرآن کریم، پیروزی عظیم خود را تجربه کرد. در پرتو این کتاب و به برکت جلسات و محافل قرآنی، نسلی سر برآورد که نظام دژخیمان را سرنگون ساخت و جمهوری اسلامی را بر جای آن بنشاند. اکنون که سال‌ها از پیروزی انقلاب می‌گذرد، بار دیگر می‌خواهیم که از کارکردهای جلسات قرآن بپرسیم و این سؤال را مطرح کنیم که آیا هنوز جلسات قرآن در تربیت نیروهای باورمند تراز انقلاب، نقش سابق خود را ایفا می‌کنند و چقدر موفق بوده‌اند. خبرگزاری ایکنا در این‌ باره با حوریه عقبایی، عضو حقیقی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور در سازمان دارالقرآن‌الکریم، عضو حقیقی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور، داور و استاد قرآن و دکترای فقه و حقوق اسلامی گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ محافل قرآنی قبل و بعد از انقلاب از نظر تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی چه تفاوتی دارند؟

از نقش سازنده محافل و جلسات قرآنی در قبل و بعد از انقلاب نمی‌توان به آسانی گذشت. این جلسات قبل از انقلاب توانستند نیروهای انقلابی و قرآنی تربیت کنند. تعداد این محافل اندک اما پرثمر بود و بعد از انقلاب، اساتید سعی کردند که جلسات خود را گسترش دهند و همین اتفاق مبارک نیز رخ داد. بعضی اساتید در نقاط مختلف کشور جلساتی را برپا کردند و به تربیت شاگردانی همت گماردند.

ایکنا ـ آیا می‌توان پرداختن محدود به تفسیر و بخش‌های معارفی در جلسات آموزش قرآن را آسیبی در پرورش نیروهای باورمند تلقی کرد؟

برخی جلسات قرآنی به آموزش صوت و لحن و بعضی به آموزش تجوید یا روان‌خوانی یا فقط تفسیر اختصاص داده می‌شود. همه اینها قابل تقدیر است، اما هر جلسه باید با توجه به خواسته هر شرکت‌کننده‌ای برگزار شود. شرکت‌کنندگان کلاس اساتید را به ‌صورت آزاد و از روی علاقه انتخاب می‌کنند. لذا جلسات باید بتواند آن فرد را راضی نگه دارد.

اساتیدی که در جلساتشان تجوید، صوت و لحن، مفاهیم و تفسیر را آموزش می‌دهند، مخاطب هم بنا به علاقه خود از خوان گسترده استاد قرآن گلی را می‌چیند و شاگرد از این باران رحمت استفاده می‌کند. بعضی اوقات ممکن است مخاطب ما فقط برای تجوید پای درس استاد تلمذ کند، اما محفل به ‌گونه‌ای است که به مرور زمان علاقه او به دیگر آموزش‌ها جلب می‌شود. تمام آموزش‌ها برای این است که انس با قرآن، اهل بیت(ع)، اخلاق قرآنی و سبک زندگی اسلامی آشنا شود. در غیر این صورت به هدفمان نرسیده‌ایم.

ایکنا ـ خروجی جلسات قرآن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

وقتی شاگردان آموزش می‌بینند، ثمره آن چندین استاد است که وارد جامعه قرآنی می‌شوند؛ یعنی وحدت در عین کثرت. شاگرد دیروز و استاد امروز راه استادش را ادامه می‌دهد. بعضی اوقات شاگردان حتی می‌خواهند مانند استاد خود راه بروند، غذا بخورند، عبادت کنند. در واقع تا این اندازه استاد الگو می‌شود. بنابراین اساتید نقش سازنده‌ای در تربیت نیروی قرآنی خواهند داشت و اگر آنان این امر را باور نداشته باشند، ممکن است شاگردانی را که تحویل جامعه می‌دهند، شایسته جامعه اسلامی نباشد. استاد قرآن باید بداند که با اساتید دیگر متفاوت است. او سعادت دارد که کتاب خدا را آموزش دهد و مخاطبان نیز او را رهرو راه ائمه(ع) می‌دانند. لذا در مقابل تمام اعمال خود باید پاسخگو باشد، زیرا اگر خطایی از او سر بزند، ممکن است به پای اسلام گذاشته شود و در این صورت پاک کردن آن از ذهن مخاطب کار سختی است.

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که هیچ تجربه‌ پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و امروز مساجد و فضا‌های دینی رونقی بی‌سابقه‌ای گرفته است. صف اعتکاف مملو از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف اردو‌های جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی آکنده از هزاران جوان داوطلب و فداکار است. نماز و حج و روزه‌داری و پیاده‌روی زیارت اربعین و مراسم گوناگون دینی و انفاق و صدقات واجب و مستحب در همه‌ جا به ‌ویژه میان جوانان رونق یافت و روزبه‌روز بیشتر و باکیفیت‌تر شده است.

با توجه به بیان ایشان، نتیجه می‌گیریم که انقلاب اسلامی طی 40 سال با وجود حمله دشمنان داخلی و خارجی موفق عمل کرده است. پس باید جلسات قرآنی خیلی موفق‌تر از قبل از انقلاب عمل کنند، زیرا الگو و تجربه‌ای از جلسات قبل از انقلاب وجود دارد که می‌توان با رفع کاستی‌های آن، در پربار ساختن محافل قرآنی قدم برداشت و اگر اینگونه نباشد، باید بر قرآنیان خرده گرفت.

ایکنا ـ معلمان قرآن چه نقشی در تربیت نیروهای باورمند دارند؟

معلمان قرآن بایستی در محافل خود اخلاق اسلامی را ترویج و آموزش دهند. اساتید می‌توانند سبک زندگی اسلامی را که معظم‌له بر آن تأکید می‌کنند، آموزش دهند و نقش مهمی در ترویج معنویت و اخلاق دارند که یکی از نکات مهم بیانیه گام دوم است. استاد در کلاس آزاد است و هیچ کس اجازه ندارد که بدون اجازه به حریم او تجاوز کند. به همین دلیل او می‌تواند از این آزادی، برای تربیت نیروهایی که مد نظر اسلام است، به نحو احسن استفاده کند.

ایکنا ـ چگونه می‌توانیم انس با قرآن را در نیروهای انقلابی تقویت کنیم؟

در رژیم گذشته جلسات قرآن به آسانی برپا نمی‌شد و اگر تشکیل می‌شد، اساتید به راحتی نمی‌توانستند آموزش‌های لازم را بدهند، اما امروزه نظام اسلامی مشوق تشکیل محافل قرآنی است. باید قدر این زمان را دانست و البته کسانی قدر می‌دانند که سختی برپایی کلاس یا حضور در محافل را درک کردند.

استاد قرآن باید علم خود را به‌روز کند و مخاطب نباید جلوتر از او باشد و استاد باید در جریان مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه قرار بگیرد و همیشه باید یادش باشد که کیست، هدفش چیست و مخاطب او چه کسانی هستند و شاگردان در مورد او چه فکر می‌کنند. بنابراین می‌توانیم با عملکرد خود اسلام ناب محمدی را به مخاطب نشان دهیم. لذا در عملکردها و صحبت‌ها باید دقت کرد که اندکی غفلت ممکن است مخاطب ما را به راهی دیگر بکشاند.

انتهای پیام
captcha