توانایی خودکفایی در بلندت مدت اتفاق می‌افتد
کد خبر: 3961041
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۸
استاد اقتصاد دانشگاه مفید:

توانایی خودکفایی در بلندت مدت اتفاق می‌افتد

استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با بررسی موانع تولید و پشتیبانی دو جانبه مردم و مسئولین از تولیدات داخلی، گفت: درست است که توانایی خودکفایی در کشور در حال ایجاد شدن است اما این مهم در بلند مدت اتفاق می‌افتد و ارتباط با خارج از کشور در جهت افزایش سرعت پیشرفت اقتصادی کشور ضروری است.

توانایی خودکفایی در بلندت مدت اتفاق می‌افتد/ بررسی موانع تولیدحجت‌الاسلام و المسلمین مجید رضایی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید در گفت‌وگو با ایکنا از قم در تحلیل شعار سال که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده، بیان کرد: بخش مهم اقتصاد تولید است؛ کشورهایی که دارای اقتصاد قوی هستند تولیداتشان باوجود کیفیت بالا از هزینه کمتری نسبت به دیگران برخوردار است. کشور ما تولیدات متنوع و مواد اولیه را در اختیار دارد اما در عین حال با موانع بسیاری روبه‌رو است.

وی افزود: مسئله مهم در تولید، بهره‌وری بالا است که این مهم شامل تمامی عوامل تولید از جمله مواد اولیه، مدیریت، نیروی کار چه ماهر و چه نیمه‌ ماهر و تکنولوژی می‌شود؛ بهره‌وری کم، علاوه بر کاهش کیفیت کالا، هزینه زیاد و قدرت رقابت کم را نیز به دنبال دارد.

رضایی ادامه داد: یک موضوع مهم در بالابردن بهره‌وری، آموزش نیروی کار و تخصص وی در حوزه مسئولیتی خود است؛ یعنی مدیر و نیروی کار هر دو باید آموزش‌های مختص کار خود را ببینند؛. مرحله بعد استفاده از تکنولوژی روز است که سبب افزایش کیفیت، کاهش زائدات و هزینه و در نتیجه افزایش سود فروش می‌شود.

فرهنگ سازی خرید کالای داخلی

کارشناس اقتصادی عدم تضمین فروش تولیدات داخلی را که یکی از موانع می‌باشد، مسئله‌ای مربوط به فرهنگ مردم بیان کرد و گفت: اگر شرایط مذکور رعایت شود و تولیدات داخلی با کیفیت بالا عرضه گردد فرهنگ‌سازی نیز آسان‌تر صورت می‌گیرد.

وی گفت: مردم کشور ما از مسئولان تا ملت باید به این تفکر برسند که با خرید تولیدات داخلی علاوه بر حمایت از اقتصاد کشور از اشتغال امثال خود حمایت می‌کنند.

رضایی اضافه کرد: پس از جنگ جهانی دوم مردم ژاپن به شدت از تولیدات خود حمایت کردند که امروز شاهد اقتصاد قوی این کشور هستیم؛ در طول تاریخ کشور ما نیز در زمان‌های بسیاری، افراد زیادی فتوای خرید کالای داخلی را دادند اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

پشتیبانی از تولیدات داخلی

این استاد دانشگاه در خصوص پشتیبانی مدنظر مقام معظم رهبری که در شعار سال ذکر شده است، اظهار کرد: این کلمه شامل هر دو قشر مردم و مسئولان می‌شود؛ نقش مردم در پشتیبانی به حمایت از تولیدات داخلی به وسیله خرید و استقبال از آن‌ها برمی‌گردد.

وی در خصوص نقش مسئولان در پشتیبانی از تولید داخلی تصریح کرد: قوانین وضع شده در خصوص راه‌اندازی تولیدی‌، مالیاتی، پولی و ارزی باید قوانینی شفاف و دارای ثبات نسبی باشند و با تغییر مقامات مسئول عوض نشوند مگر در جهت به‌روز و آسان‌تر شدن کار مردم؛ زیرا سرمایه‌دار وقتی شاهد بی‌ثباتی در این زمینه باشد سرمایه خود را در جایی غیر از تولید مصرف می‌کند که این به ضرر اقتصاد کشور ما است.

رضایی با اشاره به اینکه قوانین می‌توانند هم حامی باشند هم مانع، ادامه داد: در حال حاضر قوانین ما در این حوزه بیشتر نقش مانع را دارند؛ در برخی کشورها مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس یا ترکیه، گرفتن بعضی مجوزها تنها یک روز طول می‌کشد اما در کشور ما هفته‌ها و گاهی ماه‌ها کار را عقب می‌اندازد که این مانع بزرگی محسوب می‌شود.

وی تفسیرهای مختلف از قوانین، توسط نهاد‌های دولتی و غیر دولتی را امری اشتباه و مضر برای تولید دانست و گفت: مراکز مؤثر در این امور باید واضح باشد و نباید اجازه دخالت به هر فرد غیرمتخصصی در قانون‌گذاری یا نحوه اجرای آن داده شود؛ به عبارتی دیگر نگرانی دائمی مردم این است که با تغییر قوانین به دلیل تغییر مسئولان یا دخالت سیاست در اقتصاد تولید و اقتصاد ما دچار آسیب شود.

رضایی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد تأمین مالی کشور بر عهده بانک‌ها است عنوان کرد: پروژه‌های بسیاری به وسیله بانک‌ها به خوبی اجرا شده است اما درصدی هم به مشکل برخورده‌اند و نظرات متفاوتی در این مورد وجود دارد، بنابراین این مسئله نیاز به شفاف‌سازی دارد که آیا واقعا از این سمت ضربه‌‌ای وارد می‌شود یا خیر؟

ارتباط با خارج از کشور و افزایش سرعت پیشرفت اقتصادی

وی همچنین به ارتباط با کشورهای خارجی جهت ترویج و آسان شدن صادرات اشاره و تأکید کرد: در راستای صادرات و واردات باید مشکلات با خارج از کشور در عین حفظ عزت نفس کشور خودمان حل شود؛ زیرا سیاست‌های تحریمی حتی در ارتباط ما با کشورهای همسایه مشکل ایجاده کرده و اگر این اتفاق نیفتد صادرات و واردات از راه‌های نادرست صورت می‌گیرد که خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

کارشناس اقتصادی اضافه کرد: درست است که توانایی خودکفایی در کشور در حال ایجاد شدن است اما این اتفاق در بلند مدت می‌افتد و ارتباط با خارج از کشور در جهت افزایش سرعت پیشرفت اقتصادی کشور ضروری است.

انتهای پیام
captcha