انسان منتظر درد مردم را دارد / برخی ویژگی‌های انسان صالح
کد خبر: 3961471
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
حجت‌الاسلام ملائی:

انسان منتظر درد مردم را دارد / برخی ویژگی‌های انسان صالح

کارشناس مهدویت حوزه گفت: یاران امام زمان کسانی هستند که درد مردم دارند و در میان آنها هستند وگرنه کسی که در منزل یا در اتومبیل آن‌چنانی است و درد مردم را ندارد، انسان صالح در تراز نیست.

ملائیبه گزارش ایکنا، سیزدهمین نشست علمی «در رواق» هشتم فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فوادیان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن ملایی و حجت‌الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان از اساتید مهدویت حوزه برگزار شد. 

حجت‌الاسلام ملائی با بیان اینکه به تعبیر برخی از روایات، نیمه شعبان شب قدر برای امام و معتقدان به ایشان است، گفت: سرنوشت ما گره به انتخاب ما خورده است؛ یعنی اگر برای امشب احیاء و عباداتی در نظر گرفته شده است، یا برای سایر ایام مانند حج و ماه رمضان مناسکی در نظر گرفته شده، فقط برای این است که ما سرنوشت خود را به سمت یک آینده متعالی تغییر دهیم.

وی افزود: اگر انس با قرآن و ادعیه داشته باشیم و اهل ذکر و عبادت باشیم، ولی تغییری در وجود ما ایجاد نشود، این ادعیه و قرآن و ... به غایات خود نرسیده‌اند. اگر حج برویم و ماه رمضان را درک کنیم، اما در وجود ما تغییری به سمت نیکی رخ ندهد، سرنوشت خوبی نخواهیم داشت.

ملائی تصریح کرد: خداوند در سنت خود اسم اعظمی برای تغییر سرنوشت ما به سمت سرنوشت مطلوب قرار داده و آن اسم اعظم، انتخاب درست است؛ یعنی اگر ما در هدف و مسیر زندگی و ابزارهای این مسیر انتخاب درستی داشته باشیم و همه جهان انتخاب درستی داشته باشند، دنیا پر از صفا و معنویت و توأم با رشد و تعالی خواهد شد.

نگاه فردگرایانه آسیب برای مهدویت است

وی تصریح کرد: یکی از آسیب‌های مهدویت، نگاه فردگرایانه به آن است، در حالی که امام و حکومت ایشان مقوله اجتماعی است و نه فردی؛ امام رهبر و پیشوایی است که جلو گروه حرکت می‌کند و اساساً مقوله امامت در فرهنگ ناب شیعه اجتماعی است. 

ملائی بیان کرد: تا نگاه درستی به مهدویت نداشته باشیم، ثمره چندانی نخواهیم برد و اگر به حداقل اکتفا کنیم فقط شربت و شیرینی نصیب ما خواهد شد. ما باید در شروع سال جدید انتخاب‌های خود را اصلاح کنیم، انتخاب‌هایی که در سال قبل باعث رویکرد خوبی برای ما نشده است؛ خدا صالحان را برای آینده زمین در نظر گرفته است و ما هم باید  انتخاب‌های خوبی داشته باشیم.

کارشناس مهدویت افزود: ما به عنوان یک فرد در جامعه در صورتی می‌توانیم فرد صالحی را برای مسئولیت برگزینیم که خودمان هم صالح باشیم و انتخاب فرد صالح می‌تواند در زندگی اجتماعی ما تأثیر زیادی داشته باشد؛ اصلاح زمین جز از سوی افراد مصلح ممکن نیست و افراد مصلح خود باید صالح باشند تا بتوانند اصلاح ایجاد کنند، بنابراین یارانی که برای نصرت امام زمان انتخاب می‌شوند، صالح هستند.

وی اضافه کرد: امروز اگر بخواهیم به جامعه خودمان نگاه تمدنی داشته باشیم، باید کسانی را انتخاب کنیم که در تراز صالحان باشند؛ در انتخاب شورای شهر، مجلس، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری باید کسانی را انتخاب کنیم که عیار لازم را داشته باشند و ما هم به عنوان انسان‌های انتخابگر باید صالح باشیم، زیرا اگر ما صالح نباشیم، عمل ما هم صالحانه نخواهد بود و فرد منتخب هم صالح نخواهد بود و نتیجه آن را در مناسبات اجتماعی می‌بینیم.

ملائی با اشاره به تعریف انسان صالح و معیارهای آن تصریح کرد: این که می‌گوییم فلانی فرد خوبی است، پس صالح است، خیلی مبهم است؛ به همین دلیل انتخاب‌های ما با اشتباهات زیادی مواجه شده است؛ گاهی صالح بودن را به نیکویی و شایستگی معنا می‌کنیم که شاید تعریف خوبی باشد، زیرا خداوند هم افراد شایسته را به نبوت و امامت انتخاب می‌کند و شاید نزدیکترین ترجمه‌ای است که بتوانیم برای افراد صالح به کار ببریم.

معیارهای صالح بودن انسان

وی افزود: در ادبیات اسلامی، کسی صالح است که رفتار او صالحانه باشد یعنی حسن فاعلی و فعلی دارد؛ قصد او الهی و خالصانه است و این مسئله در ویژگی‌های یاران حضرت ولیعصر(عج) هم دیده می‌شود. اینکه کسی را به خاطر رفاقت و هم حزبی بودن برگزینیم هم خودمان صالح نیستیم و هم فرد صالحی را انتخاب نکرده‌ایم. پس اخلاص در این مسئله شرط است؛ در مورد حسن فاعلی هم یعنی اینکه عمل ما شرعاً و عقلاٌ مقبول باشد و شخصی که انتخاب می‌شود، بر مبنای ضوابط عقلی و شرعی باشد.

ملائی اظهار کرد: اینکه ما صرفاً آدم خوبی باشیم و نیت خوبی هم داشته باشیم، ما را فرد صالحی نمی‌کند، برای اینکه کاری صالحانه باشد، باید اولویت هم داشته باشد. بنابراین نیت و اولویت می‌تواند کار را صالح کند. مطلب دیگر اینکه انتخاب، اصل انسانی است، لذا کسی که انتخاب نکند، دیگران برای او انتخاب خواهند کرد و ممکن است انتخاب نادرستی هم باشد.

هشت معیار انسان صالح

وی با بیان اینکه رهبری هشت شاخصه را برای انتخاب فرد صالح معرفی کردند، گفت: اولین معیار، ایمان است که در قرآن هم به آن اشاره شده است؛ دوم مدیریت و کارآمدی است، انسان صالح کسی نیست که تسبیح به دست بگیرد و نماز بخواند، بلکه کسی است که مسئولیتی را که بر گردن دارد، به خوبی انجام دهد و کارآمد باشد. سوم باید جوان‌مدار باشد، امام علی(ع) فرمودند اکثر یاران امام زمان جوان هستند؛ عدالت‌خواهی هم از دیگر ویژگی‌های فرد است.

ملائی تصریح کرد: مردمی بودن هم ویژگی دیگری است که رهبری فرمودند؛ یاران امام زمان کسانی هستند که درد مردم دارند و در میان آنها هستند وگرنه کسانی که در منزل یا در اتومبیل آن‌چنانی هستند و درد مردم ندارند، انسان‌های صالحی در تراز نیستند؛ اتکاء به توان داخلی هم از دیگر ویژگی این افراد است؛ اینکه همیشه چشم به دیگرانی داشته باشیم که بهره‌ای از ایمان و اعتقاد ندارند، در تراز انسان صالح نیستیم. ویژگی دیگر عمل جهادی و انقلابی است؛ به همین دلیل انتظار از جنس جهادگری است. 

انتهای پیام
captcha