منتظر واقعی جیب خود را به قیمت نابودی دیگران پر نمی‌کند
کد خبر: 3961456
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
حجت‌الاسلام نواب:

منتظر واقعی جیب خود را به قیمت نابودی دیگران پر نمی‌کند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: کسی که امروز دنبال پرکردن جیب خود به قیمت بیچاره شدن برخی افراد است، یار و منتظر امام زمان نیست.

ارسال// منتظر واقعی جیب خود را به قیمت نابودی دیگران پر نمی‌کندبه گزارش ایکنا؛ سیزدهمین نشست علمی «در رواق» هشتم فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجج اسلام محمدرضا فوادیان، حسن ملایی و امیرمحسن عرفان، از اساتید مهدویت حوزه برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این نشست در سخنانی با موضوع «انتظارات امام عصر از منتظران»، گفت: در روایات زیادی از امام زمان یاد شده است؛ امام  صادق(ع) فرمودند: «المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَرَ کَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یَدَی رَسولِ اللّه ِ یَذُبُّ عَنهُ؛ منتظر امام زمان همانند رزمنده‌ای است که در دفاع از پیامبر در صحنه کارزار فعال و در حال دفاع است و مقام کسی را دارد که در جنگ بدر و احد در خدمت پیامبر بوده است. برخی شاید بگویند این جایگاه اهمیت ندارد، در حالی که اگر درست تحلیل کنیم، به اهمیت آن پی می‌بریم.

نواب افزود: در جنگ احد، وقتی مشرکان قصد حمله به مدینه را داشتند، پیامبر هزار نفر از مسلمین را مسلح کردند و به سمت احد آمدند؛ در میانه راه، عبدالله بن ابی و همراهانش که یک سوم لشکر بودند، پیامبر را همراهی نکردند. پیامبر  در ادامه سفر، شب را در منطقه مسجد درع فعلی(مسجد شیخین) استراحت کردند و از همان منطقه به بعد مسلح شده و زره به تن کردند و صبح روز بعد، در منطقه احد حضور یافتند. آرایش نظامی گرفتند و وقتی درگیری آغاز شد، در میانه درگیری، مشرکین با تلفات اندکی عقب‌نشینی کردند و غنائمی به جا گذاشتند، در این مرحله دومین گروه خود را نشان دادند و سراغ تقسیم غنائم رفتند و پیامبر را رها کردند. 

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت اظهار کرد: گروه سوم کسانی بودند که ایستادند و دفاع کردند و شهید شدند و آن قدر جایگاه پیدا کردند که پیامبر مرتب به زیارت قبور آنها می‌رفتند؛ حضرت حمزه جزء این افراد بود و سیدالشهداء نامیده شد و قرآن کریم هم از این گروه تجلیل کرده است؛ گروه چهارم هم افرادی بودند که وقتی جنگ شد، صحنه را ترک کرده و گریختند و پیامبر یکی یکی آنها را صدا زد، اما برنگشتند.

نواب با بیان اینکه گروه پنجم هم کسانی بودند که مانند امام علی(ع) 70 ضربه شمشیر بر بدنشان وارد شد، اما همراه پیامبر زنده ماندند، تصریح کرد: گروه ششم کسانی بودند که به دستور پیامبر به غزوه حمراء الاسد رفتند تا از حمله مجدد مشرکان به مدینه جلوگیری شود؛ اینها هم مورد تمجید رسول‌الله قرار گرفتند. درباره گروه ششم همچنین در قرآن آمده است: «الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ» آن‌ها کسانی هستند که بعد از آسیب دیدگی و جانبازی در حمراء الاسد حضور پیدا کردند و سخن پیامبر ص را اجابت کردند«ٱلَّذِینَ ٱسۡتَجَابُوا۟ لِلَّهِ وَٱلرَّسُولِ مِنۢ بَعۡدِ مَاۤ أَصَابَهُمُ ٱلۡقَرۡحُۚ لِلَّذِینَ أَحۡسَنُوا۟ مِنۡهُمۡ وَٱتَّقَوۡا۟ أَجۡرٌ عَظِیمٌ؛ (سوره آل عمران 172) بنابراین کسی که منتظر امام زمان (عج) باشد، همانند رزمنده مدافع در صحنه، همراه پیامبر ص بوده است.

نواب افزود: به یقین امام عصر (عج) نسبت به راه امام رضوان الله تعالی علیه نظر مثبت دارند، هر کسی که در راه اسلام فداکاری و فعالیت کند به یقین امام عصر (عج) این را می‌پسندند و می‌پذیرند. اگر امام عصر (عج) نظر مثبت به این انقلاب و نظام دارند، کسی می‌تواند منتظر واقعی امام زمان (عج) باشد که در صحنه‌های نظام اسلامی همراه و مدافع و«کَالشّاهِرِ سَیفَهُ» باشد، یعنی کسی که مسلح به لوازم دفاع از اسلام است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یادآوری کرد: اگر می‌خواهیم منتظر امام زمان (عج) باشیم نباید در میانه راه رهبر و امام را تنها بگذاریم و الا مانند عبدالله بن اُبی می‌شویم و در مورد ما می‌تواند همان آیه شریفه‌ای که می‌فرماید کسانی که در مسیر رفتن احد راهشان را از پیامبر(ص) جدا کردند؛ «إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّیْطا،نُ» صادق باشد. اگر می‌خواهیم منتظر امام زمان (ع) باشیم امروز نباید به دنبال جمع آوری غنائم باشیم هنوز حرامی در میدان هل من مبارز می‌طلبد خون سرداران دلها و سربازان امامان انقلاب در معرکه جاری است؛ اگر به دنبال پر کردن کیسه خود باشیم، ما یاور امام زمان (عج) نیستیم، امام زمان (عج) نمی‌پسندد که فردی از انقلاب اسلامی که با خون شهید و ایثار امت و امام به دست آمده دنبال جمع آوری غنیمت باشد و یاران دیگر امام زمان (عج) در این مسیر حقشان ضایع شود.

وی یادآور شد: امام زمان (عج)‌ کسی را که از صحنه دفاع بگریزد و یا به دنبال گرفتن امان نامه از غرب و شرق باشد؛ نمی‌پسندد. امام زمان (ع) تفکر و فکر رزمنده ای را می‌پسندد که «المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَرَ کَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یَدَی رَسولِ اللّه ِ یَذُبُّ عَنهُ» باشد.

نواب با تأکید بر اینکه کسی که منتظر ظهور است، مانند رزمنده در رکاب پیامبر است، اضافه کرد: امروز باید ببینیم که اگر در راه اسلام فداکاری کنیم، قطعاً امام عصر آن را می‌پذیرند. اگر امام عصر نظر مثبت به نظام و انقلاب دارند، کسی منتظر واقعی است که در صحنه‌های انقلاب مدافع و شمشیر به دست است. از سخن امام بر می‌آید که اگر می‌خواهید منتظر امام زمان باشید، نباید در میانه راه، رهبر و امام را تنها بگذارید. بنابراین اگر کسی امروز دنبال پرکردن جیب خود به قیمت بیچاره شدن برخی افراد باشد، یار و منتظر امام زمان نیست.

نواب تصریح کرد: امام زمان نمی‌پسندد کسی را که دنبال امان‌نامه گرفتن از غرب و شرق باشد یا دنبال برخورد با متدینین است؛ امام زمان به کسانی ابراز علاقه می‌کند که شاهر بالسیف و در صحنه باشد؛ یک زمانی رزمنده بودن و امروز نبودن هم فایده ندارد، بلکه باید رزمنده و همیشه در صحنه باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: انتظار یک کنش، فعالیت و فعل است و امیدواریم ما هم جزء گروه‌هایی باشیم که در غزوات و جنگ‌ها دنبال دنیا و راه شیطان نباشیم و امام را تنها نگذاریم، همان طور که در غزوات پیامبر، برخی ایشان را تنها گذاشتند.

انتهای پیام
captcha