اسماعیل هنیه: انتخابات فلسطین مهم و آغازی برای پایان دودستگی است
کد خبر: 3962037
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

اسماعیل هنیه: انتخابات فلسطین مهم و آغازی برای پایان دودستگی است

رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن استقبال از نزدیک شدن مصر و ترکیه آنرا به نفع فلسطین دانست و هر گونه اختلاف میان کشورهای عربی و اسلامی را دارای تاثیرات منفی بر فلسطین برشمرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مهر، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ضمن استقبال از نزدیک شدن مصر و ترکیه آنرا به نفع فلسطین دانست و هر گونه اختلاف میان کشورهای عربی و اسلامی را دارای تأثیرات منفی بر فلسطین برشمرد.

وی ضمن تاکید بر دولت توافق ملی اعلام کرد: ما حتی اگر در انتخابات شورای قانونگذاری در ماه مه پیروز شویم به تشکیل دولت وحدت ملی پایبند هستیم. ما براساس اصل شراکت در انتخابات شرکت می‌کنیم و قصد سیطره بر نظام سیاسی فلسطین را نداریم. باید همگی در این مرحله که از خطرناک‌ترین مراحل نزاع با رژیم صهیونیستی است مسئولیت پذیر باشیم.

هنیه گفت: انتخابات فلسطین مهم است و آغازی برای پایان دودستگی است که از ۱۵ سال پیش شاهد آن هستیم.

وی درباره فهرست ارائه شده روز دوشنبه گذشته برای انتخابات هم اعلام کرد: لیست حماس در انتخابات شامل پیام‌ها و شخصیت‌های مهمی به ویژه درباره قدس، شهدا و اسرا است. در رأس لیستمان خلیل الحیه است. ما نام «القدس موعدنا» را روی حساب انتخاب کرده ایم تا تأکیدی بر این داشته باشیم که قدس از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.

وی درباره احتمال به تأخیر افتادن انتخابات به خاطر فشارهای خارجی گفت: انتخابات براساس توافقی که حاصل شده است پیش خواهد رفت.با وجود فشارها به ویژه از سوی دشمن صهیونیستی ما به انتخابات پایبند هستیم

هنیه گفت: اسرائیل در حال حاضر به دلیل عدم توانایی احزاب برای تشکیل دولت و برگزاری چهار انتخابات طی دو سال و احتمال برگزاری دور پنجم انتخابات در بن بست قرار دارد. این یک بن بست واقعی است. بحران واقعی در داخل رژیم صهیونیستی وجود دارد و ما آنرا رصد می‌کنیم. احزاب صهیونیست توان تشکیل کابینه ثابت و باثبات را ندارند. تغییرات اساسی در جریان است و شواهد به ما می‌گوید که این رژیم در سرزمین فلسطین جایی نخواهد داشت. همه طیف‌های صهیونیست، ملت فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسند و کمترین حقی برای فلسطینی‌ها قائل نیستند.

رئیس دفتر سیاسی حماس نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی برای حماس را کم اهمیت دانست و اعلام کرد: رابطه ما صهیونیست ها مبتنی بر رویارویی و مقاومت و درگیری است. مواضع داخلی رژیم صهیونیستی تأثیری در رویکرد راهبردی یا مواضع تاکتیکی ما ندارد.

هنیه در ادامه گفت: ما نگاه مثبتی به تحولات کنونی در منطقه به ویژه بعد از رفتن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا داریم. ما روی جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی زیاد حساب باز نمی‌کنیم اما توحش سیاسی که در سیاست ترامپ بود احتمالاً در سیاست بایدن نباشد.

وی مجدداً نسبت به خطر عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت: خطر عادی‌سازی بر هیچ کسی پوشیده نیست. این روند جزو معامله قرن است که شامل ایجاد ائتلاف‌های نظامی امنیتی میان اسرائیل و برخی کشورهای منطقه است. تلاشی برای استفاده از سیاست عادی‌سازی جهت تسلیم شدن این کشورها و فشار بر فلسطینی‌ها برای قبول راهکارهایی که در آن به حقوق ثابت فلسطینی‌ها توجه نشده، وجود دارد. ما با عادی‌سازی مخالفیم اما نمی‌خواهیم نزاع فلسطینی اسرائیلی را به نزاع با این کشورها تبدیل کنیم.

هنیه درباره محاصره غزه آنرا طولانی‌ترین محاصره یک ملت دانست و گفت: غزه سه بار در معرض جنگ ویرانگر قرار گرفته است و در نبود امکانات از کرونا رنج می‌برد. جنگ و محاصره دهها هزار شهید و زخمی و نیز خانه‌های ویران برجای گذاشته است. محاصره پایه‌های زندگی و زیر ساختها را نابود کرده است. بیکاری بالای ۶۵ درصد است و فقر از این میزان فراتر رفته است. بیش از ۷۵ هزار فارغ التحصیل در غزه کار ندارند.

وی ضمن محکوم کردن سیاسی کاری رژیم صهیونیستی در موضوع واکسن کرونا و اینکه آنرا به فلسطینی‌ها نمی‌دهد، افزود: رژیم صهیونیستی همواره از موضوعات انسانی برای باج گیری و فشار بهره برداری می‌کند و با بحران کرونا هم همین رویکرد را دارد و انتظاری هم نمی‌رود که برخورد انسانی در این پرونده داشته باشد.
انتهای پیام
captcha