از برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی قرآن تا طرح «ستارگان قرآنی» و کمپین «در بهشت»
کد خبر: 3963522
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
از سوی دستگاه‌های مختلف در رمضان امسال انجام می‌گیرد؛

از برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی قرآن تا طرح «ستارگان قرآنی» و کمپین «در بهشت»

برنامه رادیویی افق، امروز، 21 فروردین‌ماه طی گفت‌و گوی تلفنی به تشریح برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان اداره قرآن، عترت و نماز ارتش، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل قرآن، عترت و نماز اموزش و پرورش و همچنین اداره‌کل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق شبکه رادیویی قرآن با موضوع تشریح برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، امروز، 21 فروردین‌ماه و با میهمانان تلفنی به روی آنتن رفت.

در ابتدای این برنامه، ارتباط تلفنی با سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش گرفته شد. وی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها در ماه مبارک رمضان در سه حوزه قرآن، عترت و نماز دنبال می‌شود، گفت: چهارمین سال طرح قرآنی «تنویر»(سبک زندگی قرآنی) ویژه تمامی کارکنان پایور و خانواده‌های ادارات پنج‌گانه ارتش نیروی زمینی، دریایی، پدافند هوایی، هوایی و ستاد آجا و همچنین کارکنان وظیفه با محوریت سوره لقمان با مشارکت انتشارات مؤسسه درس‌هایی از قرآن در اواخر سال گذشته با مشارکت بیش از 180 هزار نفر برگزار شد که در 24 اسفندماه به 20 هزار نفر از منتخبان هدایایی اهدا شد.

وی به برگزاری کلاس‌های قرآنی برای طیف‌های مختلف کارکنان پایور و وظیفه، دانشجویان و خانواده‌ها در بستر فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: به طوری که بیش از سه هزار و 600 استاد قرآنی ارتش، دارای کانال در بستر فضای مجازی هستند که هر کدام از قرآن آموزان در سطح مربوطه و در رشته روخوانی، روانخوانی، تجوید و صوت و لحن با استاد مربوطه مرتبط هستند و در پایان ماه مبارک رمضان به شرکت کنندگان هدایایی اعطا می‌شود.

میدانی با اشاره سهم 65 هزار نفر ارتش در فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، اظهار کرد: طی 43 سال فعالیت قرآنی ارتش، بیش از 14 هزار حافظ یک تا کل تربیت یافته است و در نظر داریم امسال این تعداد را به 28 هزار حافظ افزایش پیدا کند. همچنین طرح «هر روز یک جزء، یک آیه» در بستر شبکه‌های مجازی اجرا می‌شود که براساس جزء، هر روز یک آیه انتخاب و نکات تفسیری و ترجمه آن گفته خواهد شد.

وی به اجرای طرح «هر خانه، یک مسجد» اشاره کرد و گفت: مساجد برای بحث کرونا تعطیل است، اما تمامی فعالیت مساجد ارتش در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود. در ارتش 496 روحانی شاغل و 73 روحانی مدعو هستند که تمامی برنامه‌های آنها  چون سخنرانی‌ها و ... در طول ماه مبارک رمضان در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود. همچنین امسال نیز جشنواره حدیث با محوریت 110 حکمت نهج البلاغه برگزار می‌شود.

در ادامه به بیان جزئیات برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی قرآن پرداخته شد و براین اساس، مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی گفت: نخستین دوره نمایشگاه مجازی قرآن کریم در نیمه دوم ماه مبارک رمضان( 18 تا 27 ماه مبارک) از 11 تا 20 اردیبهشت‌ماه به منظور فراهم کردن زمینه‌ای برای فعالیت مجازی و ارائه خدمات مناسب برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دلیل در نظر گرفتن زمان محدود برای نمایشگاه مجازی قرآن، ادامه داد: نگهداری سامانه نمایشگاه مجازی از جهات مختلف اقتضائات خودش را دارد و شاید اینها باعث شد، زمان مشخصی برای آن پیش بینی شود و براساس برنامه‌ریزی‌ها، درنظر داشتیم تا نمایشگاه را در نیمه نخست ماه مبارک رمضان داشته باشیم، اما به دلیل تعطیلی‌هایی که موج چهارم کرونا موجب شد، این زمان به نیمه دوم این ماه موکول شد. برپایی نمایشگاه مجازی قرآن فرصتی برای تمامی علاقه‌مندان به قرآن کریم فراهم می‌کند تا از تمامی امکانات آن بهره‌مند شوند، برخلاف نمایشگاه حضوری که شاهد محدودیت حضور افراد علاقه‌مند از شهرستان‌ها و سایر استان‌ها بودیم.

خدمتکار در‌باره امنیت سایت و خدمات به مخاطبان، تصریح کرد: شرایط ایده‌آل این است که شاهد برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن به صورت مستمر در طول سال باشیم، اما چون نخستین تجربه است، نگرانی‌هایی را همراه دارد. از طرف دیگر محدودیت زمانی این دوره از نمایشگاه به دلیل تجربه اول است تا با احتیاط بیشتر، گام اول را محکم‌تر برداریم و گام محکمی که دچار نوسان در حین برگزاری نمایشگاه نشویم.

وی به برنامه‌های دیگر این معاونت در رمضان اشاره کرد و گفت: برگزاری پویش مردمی «بخوان» از طریق شبکه‌های اجتماعی به منظور انس بیشتر مردم با قرآن و ترویج سبک زندگی قرآنی و برگزاری مسابقه فرهنگی قرآنی ویژه کارکنان دولت طی مشارکت و همکاری با مرکز آموزش سازمان اداری ـ استخدامی کشور در ماه مبارک رمضان با هدف ترویج معارف قرآن و آموزش معارف قرآن به کارکنان دولت، از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان این معاونت است.

در ادامه محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز در سال گذشته با 17 پایگاه و 17 دبیرخانه در 17 استان، ادامه داد: هر کدام از این پایگاه‌ها، فعالیت مختلفی را در زمینه‌های مختلف چون محافل انس با قران، آموزش علمی و عملی، آموزش نماز و احکام، پاسخ به سؤالات شرعی دانش‌آموزان و ... را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در امسال شاهد برگزاری دو نیمه شعبان خواهیم بود، اظهار کرد: بنابراین پیوست تمام فعالیت‌ها ما جریان‌سازی اتفاق ارزشمند فرهنگ مهدوی است.

مسیب‌زاده به فعالیت ماه مبارک رمضان این اداره‌کل اشاره کرد و گفت: تهیه و تولید ادعیه ماه مبارک رمضان با استفاده از دانش‌آموزان برگزیده حوزه قرآن، همراه با قرائت و ترجمه، ترتیل‌خوانی روزانه یک جزء با مشارکت با آستان حضرت معصومه(س) و پخش از این مرقد مطهر در بستر شاد و اجرای برنامه «ستارگان قرآنی» با هدف معرفی دانش آموزانی که در طول سال تحصیلی به درجه حفظ کل رسیده‌اند و کانالی برای روزه اولی‌ها و آشنایی با احکام روزه و شرایط روزه داری از جمله برنامه‌های ماه مبارک رمضان این اداره در بستر فضای مجازی است.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مستأجران، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی ارتباط تلفنی به تشریح برنامه‌های ماه مبارک رمضان این اداره‌کل پرداخت و گفت: راه‌اندازی پویش و کمپین «در بهشت» ویژه دانشجویان، برنامه تلاوت روزانه، بیان مفاهیم و تفسیر و نشست‌های حوزه دانشجویی و اساتید و مسابقات متعدد از دیگر برنامه‌هایی است که در نظر داریم تا در بستر فضای مجازی و با استفاده از ظرفیت موجود سامانه آموزش مجازی دانشجویان، تلویزیون اینترنتی و تعامل با صدا و سیما طی ایام ماه مبارک رمضان انجام دهیم.

یادآور می‌شود، برنامه افق، کاری از گروه اطلاع‌رسانی به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و کارشناس مجری جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت ۱۶:۱۵ تا۱۷:۰۰ از شبکه رادیویی قرآن بر روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
captcha