واکاوی رفع مهجوریت قرآن در انگلیس/ قرآن نقطه ثقل فعالیت فرهنگی باشد + عکس
کد خبر: 3963832
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
با حضور علمای شیعه انجام شد؛

واکاوی رفع مهجوریت قرآن در انگلیس/ قرآن نقطه ثقل فعالیت فرهنگی باشد + عکس

سی و دومین اجلاس علمای شیعه انگلستان با هدف بررسی راهکارهای مختلف در رفع مهجوریت قرآن کریم و ترویج آموزه‌های آن در میان مسلمانان مقیم غرب به‌ویژه جوانان، به صورت حضوری و بر خط در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

به گزارش ایکنا، این اجلاس با مشارکت قریب به صد نفر از علماء، روحانیون و رؤسای مراکز اسلامی روز شنبه، 21 فروردین‌ماه برابر با 10 آوریل 2021 در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد و علمای شرکت‌کننده با موضوع اجلاس در آن سخنرانی کردند.

بنا به اعلام مرکز اسلامی انگلیس؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، نماینده ولی فقیه و رئیس مرکز اسلامی انگلیس، در سخنان خود در این اجلاس، با تاکید بر لزوم محور قراردادن قرآن کریم در تبلیغ و برنامه‌های فرهنگی و دینی، به ابعاد مهجوریت قرآن پرداخت.

وی مهجوریت قرآن از نظر تدبر و عمل کردن به آموزه‌های آن را مهمترین ابعاد مهجوریت کلام وحی برشمرد و گفت: قرآن کریم همچنین از نظر تلاوت، استماع و حفظ، به طور جدی مهجور و فراموش شده است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین موسوی توجه اندک به تلاوت قرآن در زندگی روزمره و عدم رعایت آداب تلاوت از جمله اخلاص را از دیگر نمونه‌های بارز فراموشی قرآن در زندگی برشمرد.

راهکارهای رفع مهجوریت قرآن

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه به راهکارهایی برای رفع مهجوریت قرآن کریم به ویژه در غرب اشاره و بیان کرد: آگاهی‌دادن به جوانان و اینکه قرآن کریم مختص و منحصر به زمان خاصی نیست و قابلیت پاسخگویی به نیازهای هر عصر و زمانی را دارد، یکی از مهمترین این راهکارها است.

نماینده ولی فقیه در انگلیس، تبیین و تفسیر آموزه‌های قرآن کریم به زبان ساده به خصوص برای جوانان و به زبان انگلیسی را یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی معرفی کرد و گفت متأسفانه در این زمینه زیاد کار نشده و خلأ بسیار جدی وجود دارد.

استفاده از ظرفیت مساجد، نماز جمعه‌ها و تمرکز بیشتر روی محتوای قرآنی در سخنرانی‌های مبلغین از دیگر راهکارهایی بود که حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی برای رفع مهجوریت قرآن به آن اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در انگلیس همچنین تکریم و تجلیل از خادمان قرآن کریم از طرق مختلف را یکی از کاربردی‌ترین راهکارهای رفع مهجوریت قرآن کریم دانست و گفت: الحمد لله امسال ما در مرکز اسلامی انگلیس برنامه خاصی طراحی کردیم که در ماه رمضان، هر ساله گروهی از خادمان قرآن در غرب را شناسایی و مورد تکریم ویژه قرار دهیم و آثار آنان را در اختیار علاقه‌مندان بگذاریم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین موسوی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تشکر از همه سخنرانان و افرادی که در پنل گفت‌و‌گو شرکت کرده بودند از دبیرخانه اجلاس علمای شیعه در انگلیس خواست که نسبت به جمع‌آوری همه پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده از سوی سخنرانان شرکت‌کننده اقدام کرده و آن را در مجموعه‌ای که قابل دسترس و استفاده همگان باشد، قرار دهد.

از دیگر سخنرانان این اجلاس حجت‌الاسلام والمسلمین علی عالمی، رئیس مجمع جهانی اسلامی لندن بود که به اهمیت موضوع سی و‌دومین اجلاس علمای شیعه انگلستان اشاره و اظهار کرد که امروزه هر جوان مسلمانی که به هر دلیلی در غرب زندگی می‌کند مخاطب ما است و باید با قرآن و پیامبر آشنا شود.

قرآن؛ پناه انسان در فتنه و آشفتگی فکری

حجت‌الاسلام والمسلمین عالمی افزود: براساس آنچه که از روایات معصومین علیهم السلام می‌فهمیم زمانی می‌رسد که مردم دچار فتنه و آشفتگی فکری می‌شوند و قدرت تشخیص حق از باطل سخت خواهد شد و در این لحظات همه موظف هستیم به قرآن کریم پناه ببریم چرا که فرا گیری قرآن کریم و عمل به آن رمز موفقیت ما در دنیا و آخرت خواهد بود.

حجت‌الاسلام میثم قاسمی، رئیس مرکز اسلامی نیوکاسل دیگر سخنران این اجلاس گفت: مهمترین وظیفه مبلغان و دست‌اندرکاران دینی، ​​ترویج قرآن و فرهنگ قرآنی است به گونه‌ای که قرآن نقطه ثقل فعالیت فرهنگی همه را تشکیل دهد.

حجت‌الاسلام محمد الحلی یکی از اعضای پنل گفت‌و‌گوی اجلاس، به بیان وضع جوانان و ارتباط آنها با قرآن و اسلام به ویژه درک وظایف و مسئولیت‌های آنها و کمبود منابع برای آنان اشاره کرد و افزود: این، یعنی جوانان نمی‌توانند آموزه‌های اسلامی را درک کنند و در اعتقادات خود شک دارند. این عالم دینی افزود ساده‌سازی آموزه‌های اسلامی از طریق رسانه‌های اجتماعی ضروری است.

حجت‌الاسلام کاظم معروفی نیز در سخنانی گفت: قرآن به جای استفاده در مراسم ترحیم، استخاره و مسافرت رفتن باید هسته و مرکز زندگی ما باشد و جوانان با تکیه بر الگوهای موفق در قرآن، راه زندگی و سعادت را بشناسند.

از دیگر سخنران این اجلاس حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید علیرضا رضوی، رئیس مجلس العلمای شیعه اروپا بود که با بیان این مطلب که ما باید قرآن كریم و تلاوت آن را به عنوان نقطه اصلی و مرکز ثقل فعالیت‌ها و اجتماعات مذهبی خود قرار دهیم، گفت: علت حادثه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) فراموشی قرآن بود.

قرآن را کتابی زنده ببینیم

این اندیشمند دینی افزود: نشان‌دادن عملی بودن قرآن برای هدایت و بهترین مسیر ارتباط با زندگی روزمره ما بسیار مهم است و جوانان باید قرآن را به عنوان یک کتاب زنده ببینند و نه روشی که ما معمولاً قرآن را به عنوان یک کتاب تاریخی نشان می‌دهیم.

سید علیرضا رضوی افزود: ما باید قرآن را تبلیغ و آن را در قلب و ذهن خود حک کنیم و همان‌طور که آن را برای غیر مسلمانان تبلیغ می‌کنیم باید جوانان خود را نیز از آن آگاه کنیم.

معاون علمی مرکز اسلامی انگلیس، به عنوان سخنران دیگر این اجلاس به تشریح برنامه جدید این مرکز با عنوان «تجلیل از خادمان قرآنی در غرب» پرداخت و گفت: این انتخاب از میان خادمان قرآنی در اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا به صورت سالانه صورت خواهد گرفت و هدف آن ترویج الگوهای عالی خدمتگزار قرآن کریم است که براساس دانش، رفتار اخلاقی و عملکرد خود در زمینه قرآن انتخاب می‌شوند. دسته بندی در این انتخاب براساس هنر، آموزش، تحقیقات، فناوری‌های جدید، رسانه‌ها و مدیریت است.

قرآن را در سطح آکادمیک ارتقا دهیم

عیسی جهانگیر رئیس کالج اسلامی لندن نیز در سخنانی به ارتقای بینش منحصر به فرد اسلام از طریق قرآن کریم اشاره کرد و افزود معرفی قرآن نباید منحصر به جامعه اسلامی و آموزش‌های سنتی باشد بلکه باید بتوانیم آن را به غیر مسلمانان معرفی کرده و در سطح آکادمیک هم ارتقاء بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدشمشاد رضوی، رئیس مجلس العلماء شینگن اروپا از نروژ نیز در سخنانی، به چگونگی مهجوریت قرآن کریم اشاره کرد و تقدیر از چهره‌های شاخص قرآنی را بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: همانطور که برخی از علمای بزرگ اشاره داشتند قرآن فقط برای خواندن نیست بلکه باید آن را به گونه‌ای فهمید که در زندگی ما تأثیر بگذارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابو‌مهدی التریکی نیز در سخنان کوتاهی بر اهمیت انتقال اصل قرآن و فرهنگ آن به جوانان تأکید کرد و حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر علی نجم، دبیر سی‌ودومین اجلاس علمای شیعی در لندن در پایان این همایش وعده داد سخنان و راهکارهای ارائه شده در این اجلاس در مجموعه‌ای مناسب جمع‌آوری و در اختیار همگان قرار بگیرد.

این اجلاس طبق روال همیشگی آن با توسل به نام مبارک اهل بیت(ع) و روضه مختصر حجت‌الاسلام والمسلمین برهان به پایان رسید.

انتهای پیام
captcha