مناسک رمضان تمرینی برای نظم در تمام امور زندگی است + فیلم
کد خبر: 3963957
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
درس‌گفتار تحفه‌های ماه عشق/ 5

مناسک رمضان تمرینی برای نظم در تمام امور زندگی است + فیلم

نماینده جامعة المصطفی(ص) العالمیه در پاکستان تأکید کرد که ایجاد نظم در مناسک ماه رمضان می‌تواند برای انسان تمرینی باشد تا در سایر امور زندگی با رعایت نظم و انضباط موفقیت‌های بیشتری حاصل کند.

روز پنجم/ مناسک رمضان تمرینی برای نظم در همه امور زندگی است

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسن دادسرشت، نماینده جامعة المصطفی(ص) العالمیه در پاکستان در سلسله درس گفتارهای رمضانی «تحفه‌های ماه عشق» که به صورت ویدئویی تهیه شده است، تأکید کرد که ایجاد نظم در مناسک ماه رمضان می‌تواند برای انسان تمرینی باشد تا در سایر امور زندگی با رعایت نظم و انضباط موفقیت‌های بیشتری حاصل کند.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین دادسرشت در روز پنجم ماه مبارک رمضان از این قرار است:

«بسم الله الرحمن الرحیم. روز پنجم ماه مبارک رمضان خدمت سروران عزیز ابتدا دعای این روز را قرائت می‌کنم: اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.

خدایا، قرار ده مرا در این ماه از آمرزش‌جویان و از بندگان شایسته فرمان‌بردار و از اولیای مقرّبت، به مهربانی خودت ای مهربان‌ترین مهربانان.

یکی از کارهایی که در ماه مبارک رمضان می‌تواند در موفقیت برای زندگی مؤثر باشد، نظم در کارها و در امور زندگی است. می‌دانید که هر فرد موفقی انسان منظمی است، یعنی نظم یکی از شرایط توفیق و موفقیت در زندگی است؛ مثلاً نیت روزه در ماه مبارک باید قبل از اذان صبح یعنی قبل از طلوع فجر باشد. یعنی روزه‌دار باید وقت‌شناس بوده و نسبت به وقت دقت داشته باشد، اگر یک دقیقه یا کم‌تر بعد از طلوع فجر بخواهد نیت کند، روزه‌اش درست نیست، باید وقت را دقیقاً بشناسد و مراعات کند.

همچنین امساک از خوردن و آشامیدن باید قبل از طلوع فجر باشد، یعنی قبل از اذان صبح و همچنین برای افطار کردن باید بعد از مغرب افطار کند، حتی اگر یک دقیقه قبل از مغرب افطار کند، روزه‌اش درست نیست.

دعاهای این ماه نیز متناسب با اوقات مشخص تعیین شده و از نظم برخوردار است، مثلاً سحر ماه دعای مخصوص، شب، دعای مخصوص و روز دعای مخصوص به خود را دارد.

رعایت وقت در ارتباط با خدا و دعا نیز انسان را منظم می‌کند. ایجاد نظم در مناسک ماه رمضان می‌تواند برای انسان تمرینی باشد تا در بقیه کارهای زندگی نظم را رعایت کند. اینقدر نظم در توفیق انسان مؤثر است که در توصیه‌ها و سفارش‌های امیرالمومنین(ع) نکته مهم این است که حضرت بعد از تقوا، توصیه به نظم در زندگی کرده است، زیرا یکی از شرایط مهم موفقیت، مراعات نظم در امور است».

در ادامه ویدئوی این درس‌گفتار را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha