برنامه‌ای برای اکران رمضان نداریم
کد خبر: 3964274
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
علی‌رضا سبط‌احمدی:

برنامه‌ای برای اکران رمضان نداریم

تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه شرایط اکران در سینماها به اندازه‌ای با گیشه پیوند خورده که دیگر موقعیتی برای نمایش کارهای دینی یا ارزشی فراهم نیست.

علی‌رضا سبط احمدی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا، پیرامون شرایط اکران در ماه رمضان اظهار کرد: ماه مبارک نیز همانند دیگر ایام سال که مشاغل در آن فعال هستند به اکران آثار نمایشی ادامه می‌دهد، اما طبیعی است کمی تفاوت را هم در این ایام شاهد باشیم. اولویت تغییری که در این رابطه می‌توان دید بحث اکران‌های آنلاین هستند. در رمضان سینما بحث اکران افطار تا سحر را دارند که برای برخی فیلم‌ها بسیار مفید بوده است، البته سال گذشته و امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا این طرح به نوعی مسکوت ماند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در ماه مبارک فیلم‌هایی که روی آنتن می‌رود باید به لحاظ مضمونی، موضوعاتی خاص را مد نظر قرار دهند؟ گفت: طبیعتاً در این ایام آثاری که در آن موضوعات دینی و معنوی مطرح شده باشد با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه خواهد شد، چون روحیه تماشاگران سینما در این ایام پذیرایی چنین موضوعاتی است، البته برای اینکه این تولیدات در اکران رمضان حضوری پررنگ داشته باشد باید حمایت‌های لازم نیز از آن انجام شود.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: وقتی از حمایت از حرف می‌زنم دو بخش را مد نظر دارم. نقطه آغازین حمایت در ساخت است. در شرایط فعلی کمتر تهیه‌کننده بخش خصوصی حاضر است در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشد، برای همین همانگونه که در سیما از تولید آثاری ارزشی حمایت می‌شود در هنر هفتم نیز باید این اتفاق رخ دهد. مرحله دوم حمایت به اکران مربوط می‌شود. کارهایی که در آنها موضوعات اخلاقی یا دفاع مقدسی بیان می‌شود، عموماً بدترین زمان‌های نمایش را به خود اختصاص می‌دهند به این بهانه که فروش این تولیدات پایین است.

تهیه‌کننده «شرط اول» اضافه کرد: عدم موفقیت تولیدات ارزشی را به هیچ وجه قبول ندارم، بلکه باورم این است به دلیل عدم بسترسازی مناسب کارهای مربوط در گیشه مخاطبی ندارد، والا اگر فیلم‌هایی دینی باکیفیتی مطلوب و ساخته و اکران شود‌، بیشترین مخاطب را خواهند داشت. این اتفاق را در سینمای جهان هم شاهد هستیم. برای مثال به جدول فروش سینمای جهان دقت کنید برخی مواقعی فیلم‌هایی که در صدر فروش قرار می‌گیرند، آثار دینی یا ماورایی هستند. با این توضیح پیشنهاد می‌کنم یک متولی فرهنگی برای این شکل از سینما در نظر گرفته شود تا با حمایت‌های لازم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

سبط‌احمدی تأکید کرد: فیلم دینی تنها کاری نیست که در آن حرفی زده شود، بلکه معتقدم برخی از آثاری که قوه اندیشه را مد نظر قرار می‌گیرد هم کار دینی محسوب شده و در ایام ماه مبارک می‌تواند در سینما روی پرده رود. برای مثال به کارهای فلسفی اشاره می‌کنم که می‌تواند گزینه خوبی برای پخش در ماه مبارک باشد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه موضوعات دینی می‌تواند تبعات بسیاری خوبی برای سینما در پی داشته باشد، باز هم این تولیدات راهی به اکران ماه رمضان پیدا نمی‌کند؟ تصریح کرد: من به بحث‌هایی چون مافیای اکران و... معتقد نیستم، بلکه باور دارم در این حوزه حرف اصلی را اصل عرضه و تقاضا می‌زند.

وی متذکر شد: در تلویزیون وقتی قرار است برای ماه مبارک کاری تولید شود از ماه‌ها قبل در این رابطه تصمیم‌گیری می‌شود، اما در سینما اینگونه نیست، برای همین وقتی زمان اکران این ایام فرا می‌رسد، ما با کمی تولید مواجه می‌شویم. موضوعی دیگری که در این رابطه مطرح است به سینماداران مربوط می‌شود. دولت به سینماداران می‌گوید باید خودکفا باشند، برای همین آنها نیز تنها به کارهایی روی آورند که گیشه در آنها تضمین است، اما اگر در مناسبت‌هایی چون ماه رمضان حمایت از کارهای دینی وجود داشته باشد سینمادار با فراغ بال از کارهای مربوط حمایت خواهد کرد. درضمن اگر حمایت‌ها متداوم باشد سلیقه مخاطب و سینمادار متمایل به این تولیدات خواهد بود.

سبطاحمدی پیشنهاد کرد: یکی از حربه‌هایی که معتقدم بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد خرید بلیط توسط سازمان‌های مختلف است. اقدامی که چندباری رخ داده، اما هیچگاه تداوم نداشته است. وقتی سازمان‌ها، بلیط‌های سینماها را خریداری می‌کنند و بلیط را در اختیار خانواده‌های پرسنل خود قرار می‌دهند هم به دیده شدن فیلم مورد نظر کمک کرده هم اینکه گیشه آن را تضمین می‌کنند، اما نمی‌دانم، چرا هیچگاه این رویکرد مثبت به شکل جدی ادامه پیدا نکرده است.

انتهای پیام
captcha