به گزارش ایکنا به نقل از جامعه ایمانی مشعر، ابوذر بیوکافی، ذاکر و پژوهشگر حوزه هیئت در بیست و دومین نشست از سلسله نشستهای هیئتپژوهی که با موضوع نقد و بررسی استودیوخوانی ستایشگران در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار و از بستر فضای مجازی منتشر شد، با بیان اینکه یک پدیده زمانی فرهنگسازی میکند که فراگیری داشته باشد، اظهار کرد: موضوع استودیوخوانی هنوز به میزانی گسترش نیافته است که استودیوخوانی را به یک مارک و برچسب تبدیل کنیم و با ایجاد تفکیک میان افراد هم نمیتوانیم به وحدت برسیم.
وی با اشاره به اینکه خطکشی میان مداحان کار را دشوار میکند، اضافه کرد: اگر به دنبال نتیجه هستیم باید مبنا را شناسایی کنیم که این مبنا شکوفایی عقلانیت، به تصویر کشیدن توحید، رونق عدالت و خدمت به اهداف کلان اسلامی است.
ذاکر اهل بیت(ع) از وجود تعاریف مشخص در مورد مداحی یاد کرد و گفت: رهبری در ذیل جملهای که هیئت باید هیئت بماند فرمودند که مداحی نباید از قالب خود خارج شود این قالب استانداردهایی دارد که ما نباید از این استانداردها گذر کنیم.
تعریف استودیوخوانی در حوزه موسیقی معنوی
وی با تأکید بر اینکه استودیوخوانی مداحی نیست، مطرح کرد: استودیوخوانی میتواند جذابیت ایجاد کند و مخاطب را جذب کند اما این کار در حوزه موسیقی معنوی تعریف میشود اما اینکه ابزار مورد نظر با جنس کار ما همخوانی دارد یا خیر موضوع دیگری است.
بیوکافی بیان کرد: زمانی به استودیوخوانی پدیده اجتماعی گفته میشود که اصل فراگیری رخ دهد درحالیکه از میان مداحان کشور تعداد محدودی به استودیو دسترسی دارند و هنوز فراگیری در این راستا نداشتهایم.
وی استودیوخوانی را یک اتفاق گذرا دانست و اظهار کرد: این اتفاق زودتر از ایران برای عراق رخ داده است اما عراقیها امروز به سمت واقعیتها روی آوردهاند. باید بررسی کنیم که آیا استودیوخوانی مردم را از محیط اصلی مورد نظر هیأت دور میکند یا نه؟ و آثار بلند مدت آن چیست؟
وی ادامه داد: افرادی که از استودیوخوانی دفاع میکنند به علت پذیرش این قالب در حوزه مخاطب است؛ مدافعان این حوزه میگویند که قبلاً مخاطبان ما کودکان بودند اما اکنون بزرگسالان، بازیگران و همه انسانهایی که گرایشات مذهبی دارند مخاطب این کار شدهاند پس نتیجهبخش بوده است.
بیوکافی با بیان اینکه در استودیوخوانی فقط عنصر احساس و عاطفه را تقویت میکنیم، گفت: احساس و عاطفه باید به محبت برسد و محبت باید مقدمه طاعت شود و مخاطب در میان مدت به یک انسان عابد و ظلمستیز تبدیل شود که این اهداف با استودیوخوانی محقق نمیشود.
وی با تأکید بر اینکه فراگیری در شاخصهای معنوی امتیاز نیست، مطرح کرد: یک شهر مقابل حضرت علی(ع) بودند اما حق با حضرت بود؛ ما هیچگاه نمیتوانیم بگوییم که به علت مورد استقبال قرار گرفتن مخاطب، کار ما درست است.
پژوهشگر حوزه هیئت از ایجاد ارتباطات روحی و معنوی در برخی از مخاطبان استودیوخوانی یاد کرد و گفت: ما هیچگاه منکر این نیستیم که برخی افراد با استودیوخوانی ارتباطات معنوی خود را تقویت میکنند اما نمیتوان این موضوع را به همه مخاطبان نسبت داد. اصلا به دنبال زدن یک فرد یا مقصر شمردن شخص خاصی نیستیم بلکه به دنبال تضارب آرا و همفکری هستیم تا مسیر درست را انتخاب و همگی در این مسیر گام برداریم.
بیوکافی با تأکید بر اینکه هیئت به یک محیط واقعی نیازمند است، مطرح کرد: مسجد در معماری اسلامی یک محور است؛ چراکه همه اتفاقات در این مکان واقعی رقم زده میشود و ما باید این محیط واقعی را برای خود حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: در محیط واقعی هیئت ابعاد روحی و جسمی مخاطب را مشاهده میکنیم و میتوانیم نسبت به مخاطب تأثیرگذاری مستقیم داشته باشیم اما در محیط مجازی دیگر امکان تاثیرگذاری از هیئت گرفته میشود.
گره خوردن تحقق اهداف هیئت به محیط واقعی
بیوکافی یادآور شد: در راستای تحقق اهداف مورد نظر هیئت، محیط و مکان موضوعیت دارد و مداحی به محیط واقعی گره خورده است؛ ما برای فرهنگسازی، رشد عقلانیت و مساوات حتما نیاز به تلویزیون و فضای مجازی نداریم و همانند گذشته فقط در هیأت، جلسات عزاداری و تعزیه میتواند این امور را محقق کند.
وی از هیئت بهعنوان یک کلاس درس و محلی برای ارائه سبک زندگی نام برد و گفت: همانطور که رهبری فرمودند ما ظرفیتی داریم که دیگر جوامع ندارند و باید به شیوه مطلوب از این ظرفیت بهرهمند شویم.
ذاکر هیئت با بیان اینکه در هیئت با محوریت محبت به اهل بیت(ع) به دنبال اجتماع ایجاد کردن و تشکیل جناح مؤمن هستیم، اظهار کرد: بنده در محیط صادقانه و درست هیئت استودیو را نمیبینم اما این کار را در حوزه موسیقی معنوی تعریف میکنم که میتواند پر مخاطب هم باشد.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «در دنیا خوانندگان زیادی هستند که ممکن است شعرهای خوبی هم بخوانند، اما از موضع مداح حرف نمیزنند اما شما از موضع دین حرف میزنید»، تصریح کرد: مداح از موضع فطرت و روحانیت حرف میزند و حامل پیام معنوی است به همین علت نمیتواند از هر ابزاری استفاده کند.
بیوکافی با تأکید بر اینکه مداحی و هیئت باید بازتعریف شود، گفت: در تمامی این بازتعریفها انسان موضوعیت دارد و سلوک آن فطری و الهی است؛ ما با شاخصها و مبنایی که داریم نمیتوانیم استودیوخوانی را در قالب مداحی تعریف کنیم و باید هر تصمیمی که میگیریم با نگاه به آثار بلند مدت و میان مدت آن باشد و اگر مطلوبی وجود دارد باید در سیره و سبک اهلبیت(ع) بگنجد.
انتهای پیام