آموزش صدای کوتاه فتحه + فیلم
کد خبر: 3964525
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین / 2

آموزش صدای کوتاه فتحه + فیلم

اعراب و علامت‌های به کار رفته بر روی حروف زبان عربی، کار ما در خواندن راحت‌تر می‌کند. یکی از این علامت‌های، صدای کوتاه است که یکی از آنها فتحه است و صدای آن « َ» است.

به گزارش ایکنا، سیدیوسف درود، مدرس قرآن، در دومین جلسه «آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین» به آموزش حرکت فتحه اشاره کرد. مخاطبان این سی جلسه، علاقه‌مندان به یادگیری صحیح‌خوانی قرآن در تمامی سنین هستند که باید با حروف الفبای عربی آشنا باشند. متن و فیلم قسمت دوم در ذیل آمده است؛

«شما عزیزان فکر می‌کنید برای یادگرفتن قرآن کریم چه راهی را باید پیش بروید؟ فکر می‌کنید این کار، کار سختی است؟ اصلاً اینطور نیست. اگر کسی روزانه فقط 10 دقیقه تمرین‌ها را به خوبی انجام دهد، حتماً پس از گذشت این سلسه دروس , پس از پایان ماه مبارک رمضان، قرآن خواندن را به روش بسیار صحیح و ساده فرا می‌گیرید.

قرآن از مجموعه‌ای از حروف عربی تشکیل شده است. زبان عربی 28 حرف دارد. تفاوتی که زبان عربی با زبان فارسی دارد، این است که نوشتن زبان فارسی دارای اعراب و علامت‌گذاری نیست و حداقل اعراب‌ها را دارد، این اعراب و علامت‌ها کار ما را راحت می‌کند و برای این باید به آموزش علامت‌های قرآن کریم وارد شویم.

حروف عربی را قریب به اتفاق شما عزیزان می‌شناسید و نیاز نیست درباره آن زیاد صحبت کنم، مگر اینکه بگویم در زبان عربی و قرآن کریم چهار حرف «گ»، «چ»، «پ» و «ژ» (گچ پژ) وجود ندارد و سایر حروف بین زبان فارسی و عربی مشترک است. روی این حروف یکسری علامت‌ها قرار می‌گیرد که برخی از آنها حرکت‌های کوتاه هستند.

یکی از این حرکت‌های کوتاه، فتحه « َ» است.

در گذشته هنگامی که می‌خواستند قرآن را به عزیزان آموزش دهند، شاید چند جلسه طول می‌کشید که آن را توضیح دهند و سپس قرآن‌آموز را وارد قرآن کنند، اما با این روش از همین جلسه اول می‌خواهیم، قرآن را در محضرتان باز کنید و آموزش خود را آغاز کنید.

می‌توانید صفحه‎ای را باز کنید و بر روی آن کار کنید، به طور مثال صفحه 177 را باز کنید و ابتدای سوره انفال را بخوانید، حرف نخست در کلمه اول، پس از بسم‌الله، «یَ» در «يَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَنْفالِ» است، ببیند، روی آن فتحه دارد و همین‌گونه سعی کنید تا تمامی حروفی که در این آیات و صفحه دارای علامت فتحه است را بخوانید.

یادآوری می‌شود، سی درس آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، طی ماه رمضان هر روز منتشر شده و در آینده نیز در قالب پرونده‌ای ویژه بر روی سایت iqna.ir قابل دسترس خواهد بود.

انتهای پیام
captcha