آموزش علامت تشدید + فیلم
کد خبر: 3965361
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین /8

آموزش علامت تشدید + فیلم

در راستای آموزش روخوانی قرآن کریم به علامت تشدید رسیدیم. علامت تشدید در واقع حرکت کوتاه به همراه ساکن است، ساکنی که دوبار تکرار شده است.

به گزارش ایکنا، سیدیوسف درود، مدرس قرآن در هشتمین جلسه «آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین» به آموزش علامت تشدید پرداخت. مخاطبان این سی جلسه، علاقه‌مندان به یادگیری صحیح‌خوانی قرآن در تمامی سنین هستند که باید با حروف الفبای عربی آشنایی داشته باشند. متن و فیلم قسمت هشتم در ذیل آمده است؛

«در این جلسه، علامت جدیدی آموزش داده می‌شود که با یاد گرفتن آن در واقع مقدار بسیاری از علامت‌های اصلی قرآن کریم را فرا گرفته‌اید.

علامت تشدید برای همه ما آشناست و در زبان فارسی نیز استفاده می‌شود.

هر وقت در زبان فارسی و عربی، حرفی دو بار در کنار هم تکرار شود، به شرطی که اولین حرف، حرف ساکن و دومین حرف، حرف متحرک باشد، یکی از حروف را حذف می‌کنیم و حرف اصلی را نگاه می‌داریم و روی آن علامت تشدید قرار می‌دهیم و اینگونه نشان می‌دهیم که در آنجا، آن حرف دوبار تکرار شده است.

یکی از کلمات معروف که دارای علامت تشدید است، کلمه «الله» است. حرف لام دو بار تکرار شده، اولی ساکن (ساکن با حرکت حرف قبل خود که صدای کوتاه دارد، خوانده می‌شود) و دومی متحرک بوده است.

فقط دقت کنیم، صداهای کوتاهی که به علامت تشدید منتهی می‌شوند، همان خواص خود را دارند، کشش ندارند و تک‌ضرب هستند.

اگر زمانی گفتند، علامت تشدید را بخش کنید؛ علامت تشدید تبدیل به دو قسمت می‌شود، بخشی در حرکت قبلی خود، و بخشی در حرف بعدی خوانده می‌شود.

اگر بر روی صداهای کشیده، علامت ~ بود، کمی بیشتر از حد معمول صدای کشیده را می‌کشیم.»

یادآوری می‌شود، سی درس آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، طی ماه رمضان هر روز منتشر شده و در آینده نیز در قالب پرونده‌ای ویژه بر روی سایت iqna.ir قابل دسترس خواهد بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha