نحوه خواندن «ه» آخر کلمات + فیلم
کد خبر: 3968325
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین / 18

نحوه خواندن «ه» آخر کلمات + فیلم

در هجدهمین جلسه از آموزش روخوانی قرآن کریم به نحوه تلفظ و خواندن «ه» آخر کلمات پرداخته می‌شود.

نحوه خواندن «ه» آخر کلمات + فیلمبه گزارش ایکنا، سیدیوسف درود، مدرس قرآن در نوزدهمین جلسه «آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین» به نحوه تلفظ و خواندن «ها» آخر برخی از کلمات پرداخت. مخاطبان این سی جلسه، علاقه‌مندان به یادگیری صحیح‌خوانی قرآن در تمامی سنین هستند که باید با حروف الفبای عربی آشنایی داشته باشند. متن و فیلم قسمت 19 در ذیل آمده است؛

«مبحث امروز، نحوه تلفظ و خواندن «ه» آخر برخی از کلمات است. در کتاب‌های مختلف اسم این درس را به عنوان «ها»ی ضمیر نیز مطرح می‌کنند و گاهی به عنوان درس «اشباع و بلااشباع» نیز مطرح است.

اگر به کلمه «الله» نگاه کنید، حرف «ه» را در پایان آن خواهید دید. نحوه خواندن صحیح آن مهم است. در این موارد اگر حرف پیش از آن، علامت فتحه داشته باشد به همان صورت خوانده می‌شود، اما قانون این است که اگر پیش از حرف‌ها، علامت کسره یا ضمه باشد در این صورت «ها» به صورت کشیده تلفظ می‌شود و اگر حرف پیش از «ها» صدای کشیده باشد، «ها» به صورت کوتاه خوانده می‌شود.

درباره علامت ساکن هم دقت کنید، هرگاه قبل از «ها» ساکن باشد، حرکت «ها» آخر کلمه به صورت کوتاه باقی می‌ماند؛ مثال‌ها را دقت کنید؛ انزَلناهُ ، أنزَلَهُ، مِنهُ»

یادآوری می‌شود، سی درس آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، طی ماه رمضان هر روز منتشر شده و در آینده نیز در قالب پرونده‌ای ویژه بر روی سایت iqna.ir قابل دسترس خواهد بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha