3 درخواست روزه‌دار از خداوند متعال
کد خبر: 3964698
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
شرحی بر دعای روز دوم/

3 درخواست روزه‌دار از خداوند متعال

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد با شرحی بر دعای روز دوم ماه مبارک رمضان به سه نکته کلیدی و درخواست روزه‌دار از خداوند متعال اشاره کرد.

3 درخواست روزه دار از خداوندبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان با اشاره به 3 درخواست روزه‌دار اظهار کرد: «اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ؛ پروردگارا! در این روز پربرکت مرا به رضایت و خوشنودی خویش نزدیک کن. و جَنّبْنی فیهِ مِن سَخَطِکَ و نَقماتِکَ؛ و از خشم و عذاب خود برهان. و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ؛ در این ماه توفیق تلاوت قرآن را بر من ارزانی دار تا برسفره قرآنت مهمان باشم. برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین؛ به رحمتت، ای رحم‌کننده‌ترین رحم‌کنندگان.»

وی اولین تقاضای روزه‌دار از خداوند را رضایت پروردگار دانست و گفت: انسان عاشق همه سعی و تلاش خود را می‌کند تا رضایت معشوق خود را به دست آورد و همه ما عاشق خداوند هستیم، معبود، معشوق و محبوب ما خداوند تبارک و تعالی است زیرا که او معبود و ما عبد او هستیم.

شعشعی ادامه داد: اگر به در خانه خدا نرویم و از خداوند طلب رضایت و خشنوی نداشته باشیم پس چگونه می‌توانیم رضایت خلق خدا را به دست آوریم همان گونه که امام علی(ع) فرمودند: « مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ؛ هر کس [رابطه] میان خود را با خدا اصلاح کند، خدا [رابطه] میان او و مردم را اصلاح فرماید.» 

وی با اشاره به اینکه چگونه می‌توان فهمید که خداوند از  ما راضی است بیان کرد: یکی از  کلیدی‌ترین فرمول‌هایی که با استفاده از کلام معصومان می‌توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم تا درک کنیم خداوند متعال از ما راضی است، مراجعه به دل است بدین گونه که آیا ما از خدا راضی هستیم و آن قضا و قدر و اموری که خداوند برای ما رقم زده است، رضایت داریم و اینکه در زبان ادعا داریم حسینی هستیم و گفتن «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا» گوش فلک را کر می‌کند آیا در عمل هم تأسی به صاحب کربلا و وجود حضرت سیدالشهدا داریم.

تعجب خداوند از 3 شخص

وی با اشاره به اینکه جابربن عبدالله انصاری از اصحاب رسول خدا که کبیر سن و در اواخر عمر زمین‌گیر شده بود؛ امام باقر(ع) به عیادت وی رفت و از حال او پرسید گفت: جابر به گمانش که دیگر بالاتر را دارد می‌گوید، و بالاتر قابل تصور نیست، می‌گوید: درحالی هستم که مرگ را از حیات بهتر دوست دارم؛ درحالی هستم که فقر را از غنا بیشتر دوست دارم؛ در حالتی هستم که مرض را از صحت بیشتر دوست دارم، امام باقر(ع) به جناب جابر می‌فرماید اما ما اینگونه نیستیم! ما در حالتی هستیم که برای ما فرقی نمی‌کند فقری باشد یا نباشد. فرق نمی‌کند حیات باشد یا مرگ باشد؛ صحت باشد یا مرض باشد؛ پیری باشد یا جوانی باشد؛ هر چه را که او برای ما بپسندد ما هم همان را می‌خواهیم.»

شعشعی ادامه داد: همان فرمایشی که جناب بابا طاهر در آن رباعی معروفش آورده: «یکی درد و یکی درمان پسندد؛ یکی وصل و یکی هجران پسندد؛ من از درمان و درد و هجران؛ پسندم آنچه را جانان پسندد» لذا هرآنچه خداوند برای ما مقدر کرده باید بپذیریم تا آن رضایت پروردگار حاصل شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد گفت: در کلام نورانی پیامبر اکرم آمده: «خداوند از سه گروه تعجب می‌کند: 1.کسی که در حال نماز است و می‌‏داند به سوى چه کسى دست را بالا برده، و مقابل چه کسى ایستاده، ولی در نماز حضور قلب ندارد. 2. کسى که خوراک یک روز را دارد، با این وصف در فکر مخارج فرداست و برایش تلاش مى‏‌کند. 3.کسی که می‌خندد در حالی که نمى‌‏داند من از او راضیم یا خشمگین،» 

پنج موردی که دل را صفا می‌دهد

وی با اشاره به دومین و سومین درخواست روز‌دار گفت: انسان روزه‌دار از خداوند می‌خواهد که خداوند او را از خشم و عذاب خود برهاند و در ماه رمضان که تمرین بندگی و بنده خوب بودن است را نصیب بنده‌اش فرماید تا واجبات را انجام و محرمات را ترک کند، همچنین او را به تلاوت قرآن موفق بدارد، آیات نورانی که شفابخش، رحمت، سراج منیر و فرقان است و در این ماه مبارک تدبر در آن داشته باشد تا به عنوان چراغ و مشعل راه در زندگی بهره‌مند شود.

شعشعی با اشاره به اینکه دل انسان به واسطه مشغولیت دنیا گاهی زنگار می‌گیرد، با اشاره به فرموده پیامبر اکرم(ص) که پنج چیز دل را صفا می‌دهد و سختی قلب را برطرف می‌کند و آنگاه با قلب سلیم خدا را ملاقات می‌کنیم، همنشینی علما، دست به سر یتیم کشیدن، نیمه شب استغفار کردن، کم خوابیدن شب و روزه را از پنج موردی دانست که دل را صفا می‌دهد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد گفت: امیدواریم خداوند متعال به ما توفیق بدهد هم ما از خدا راضی باشیم و در سایه این رضایت خداوند از رفتار، کردار و اعمال ما راضی باشد.

انتهای پیام
captcha