از یتیم‌نوازی تا همنشینی با اهل بخشش
کد خبر: 3966245
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
شرحی بر دعای روز هشتم ماه رمضان /

از یتیم‌نوازی تا همنشینی با اهل بخشش

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در شرح دعای هشتم ماه مبارک رمضان با اشاره به تأکید اسلام بر یتیم‌نوازی، این موضوع را یکی از راه‌هایی دانست که قلب را جلا داده و زنگار را از آن می‌زداید.

از یتیم‌نوازی تا همنشینی با اهل بخششحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، در شرح دعای هشتم ماه مبارک رمضان با اشاره به 4 نکته مهم و اساسی در این دعا، اظهار کرد: در ابتدای این دعا از خداوند می‌خواهیم: «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ؛ خدایا در ماه رمضان مهرورزی نسبت به یتیمان را روزی‌ام گردان». اگر قلب ما بواسطه گناه زنگ زد، چگونه باید این زنگار را از قلب زدود  و قلب را دوباره مصفا کرد و آماده میزبانی از صاحبش داشت.

وی ادامه داد: فرصت سحر، استغاثه و توبه یکی از راه‌هایی است که قلب را جلا می‌دهد و زنگار را از قلب می‌زداید و راه دیگر در این زمینه یتیم‌نوازی است که در ماه مبارک رمضان می‌تواند شروعی باشد تا در طول سال این امر دنبال شود.

شعشعی افزود: یکی از دستورت بزرگ و اکید اسلام همین بحث یتیم‌نوازی است که در قرآن امر می‌کند: «فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلا تَقْهَرْ، نسبت به یتیم قهر نورز و صدا را بلند نکن». همچنین امام علی(ع) در این زمینه می‌فرمایند: «الله، الله بالایتام، فلا تغبوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم؛ خدا را! خدا را! درباره یتیمان، نکند که آنان گاهی سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع گردد» لذا مهربانی و محبت به یتیم از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد با اشاره به فراز دوم این دعا «وإطْعامِ الطّعامِ؛ خدایا روزی کن که نسبت به هم‌نوعان و دوستدارانت اطعام داشته باشم»، گفت: البته طعام چه در ماه رمضان که تعبیر به افطاری می‌شود، چه در ماه‌های دیگر باید تلاش کنیم سفره اطعام گسترده شود، هر چند اکنون در شیوع کرونا پهن کردن سفره افطار با محدودیت همراه است و باید به فرموده رهبر انقلاب نسبت به تصمیماتی که ستاد مبارزه با کرونا اتخاذ می‌کند ما هم توجه داشته باشیم اما در کنار عمل به دستوارت، نباید فرصت افطاری و اطعام را از دست دهیم لذا می‌توان در قالب بسته‌بندی طعام و یا بسته‌های معیشتی و توزیع بین نیازمندان اقدام کرد.

وی ادامه داد: در فضیلت اطعام همین بس که پیامبر در خطبه شعبانیه در واپسین روزهای ماه شعبان ایراد کردند فرمودند: «هر کسی در این ماه مبارک روزه داری را طعام و افطاری دهد، روز قیامت که قدم‌ها بر صراط می‌لغزد، قدم او نخواهد لغزید. در این هنگام یکی از مسلمانان سؤال کرد: یا رسول الله اگر چنانچه کسی این توانایی را نداشته باشد که دیگران را مهمان کند و به آنان طعام داده، آن‌ها را سیر کند چه کند؟ حضرت فرمودند: حتی اگر می‌تواند که به نصف خرما یا جرعه آبی دیگران را مهمان کند برای دوری از آتش جهنم، انجام دهد».

شعشعی افزود: در فراز دیگری می‌خوانیم: «وإفْشاءِ السّلامِ، خدایا به من توفیق ده در این روز تمرین کنم بلند نام تو را بر زبان جاری کنم و دیگری را در امن و امان و سلامتی  خودت از جانب خودم قرار دهم». پیامبر گرامی اسلام در سلام کردن پیشقدم بودند حتی نسبت به کوچکترها و نباید کبر و غرور و وسوسه شیطان ما را از این نعمت بزرگ و فرصت کلیدی و طلایی غافل کند.

وی ادامه داد: در ادامه آمده «وصُحْبَةِ الکِرامِ، خدایا توفیق بده در ماه رمضان با افراد کریم و عالم و دانا و متدین هم‌نشین شوم تا از علم، کرم، دانایی و تدین آنها هم به من سرایت کند». البته در این فراز منظور از صحبة‌الکرام، هم‌کلام و هم‌نشین شدن با اهل کرم و بخشش است و علت این که این امر از خداوند متعال در این دعا درخواست شده این است که رفاقت و هم‌نشینی با دیگران موجب انتقال خصلت‌ها و خصوصیات دیگران به انسان می‌شود و به دلیل همین تأثیرپذیری است که اسلام تأکید بسیاری بر دقت در انتخاب هم‌نشین دارد. لذا در این دعا از خداوند عزوجل درخواست توفیق هم‌نشینی با کریمان شده تا بدین واسطه نیز انسان متخلق به کرامت شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد بیان کرد: در پایان این فراز می‌خوانیم: «بِطَوْلِکَ، به حق انعامت. به حق نعمت‌هایی که به ما دادی این دعاها را درباره ما مستجاب کن.» «یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ؛ ای کسی که پناه آرزومندان هستی».

انتهای پیام
captcha