استقبال از ماه خدا در اوج‌گیری‌های کرونا
کد خبر: 3964852
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
بر خط جامعه؛

استقبال از ماه خدا در اوج‌گیری‌های کرونا

سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت اخبار مختلفی با رنگ و بوی ویژه‌برنامه‌های رمضانی منتشر و اقدام به تهیه و انتشار بسته‌های محتوایی ویژه این ایام کرده است.

برخط جامعه

به گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری، در هفته‌ای که گذشت و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، انتشار بسته‌های خبری تخصصی ویژه این ماه را به صورت روزانه شروع کرده است. همچنین در این هفته اخباری در رابطه با مرکز رسیدگی به امور مساجد، انتقاد جامعه مداحان از رویکرد‌های مسئولان نسبت به فعالیت هیئات مذهبی و انتخاب آیه سال منتشر کرد که به برخی از مهم‌ترین آنان اشاره می‌کنیم.

به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان امسال، سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا بسته‌های متنوعی را تدارک دیده است که از آن جمله می‌توان درس‌گفتارها، آموزه‌های اخلاقی و بیان نکات و گزیده‌هایی از نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و نیز ذکر آداب روزه‌داری از زبان عماد افروغ، طاهره همیز و حسین کرمان‌پور را برشمرد که در این ایام منتشر می‌شود و خواندن و گوش سپردن به آن‌ها خالی از لطف نیست. همچنین تأملی کوتاه بر مفاهیم بلند دعا‌های کوتاه هر روز ماه رمضان خواهیم داشت که می‌توانید آن را در ایام ماه مبارک رمضان به صورت روزانه در صفحه اجتماعی خبرگزاری ایکنا بخوانید و بشنوید.

ویژه برنامه‌های رمضانی دستگاه‌ها


ویژه‌برنامه مناجات‌خوانی شب‌های ماه مبارک رمضان آستان حضرت عبدالعظیم(ع) هر شب بعد از خبر ساعت ۲۴ با نوای سعید حدادیان، مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. همچنین شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، اقدام به برگزاری دو طرح رمضانی «همای رحمت» و «نان و پنیر و همدلی» کرده است.

معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، مسابقه قرآنی «فصل مهمانی» را با هدف حفظ پنج سوره قرآن کریم شامل سور‌های مبارکه جمعه، حجرات، یس، واقعه و انسان برای زائران ایرانی برگزار می‌کند. همچنین فرهنگسرای اندیشه در روزنگار «ارمغان» به استقبال ماه مبارک رمضان رفته و از همگان دعوت می‌کند تا چند عادت اخلاقی نیکو را تمرین کنند.

 

آیه سال تشکل
انتخاب آیه سال تشکل‌های دانش‌آموزی


طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال، همانند سال گذشته به عنوان آیه سال اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان معرفی شد: «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ؛ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﺯ ﻧﻴﺮﻭ [ﻭ ﻧﻔﺮﺍﺕ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭ ﺑﺮﮒ ﺟﻨﮕی]ﻭ ﺍﺳﺒﺎﻥ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ [ﺑﺮﺍی ﺟﻨﮓ]ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎنی ﻏﻴﺮ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻧﻤﻰﺷﻨﺎﺳﻴﺪ، ﻭلی ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ‌ﺷﻨﺎﺳﺪ ﺑﺘﺮﺳﺎﻧﻴﺪ. ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﻨﻴﺪ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﮔﺮﻓﺖ. نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این مراسم، با اشاره به آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال به عنوان آیه سال ۱۴۰۰ گفت: طبق این آیه شریفه، قوت جامعه اسلامی در فکر، ایمان، سازماندهی و ابزار و عرصه‌های گوناگون باید به قدری باشد که دشمن را در خوف دائمی قرار دهد؛ «ترهبون به». جامعه مومنان باید روی دو موضوع اطاعت و استطاعت سرمایه‌گذاری کنند؛ اطاعت از امام و توان‌افزایی دائمی.

امور مساجد
چند اصل برای مدیریت مساجد


در این هفته همچنین طی مراسمی، رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد معارفه شد. حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در این مراسم ضمن تشریح ۱۶ اصلی که مساجد کشور باید براساس آن مدیریت شوند، بیان کرد: مساجد باید از آلودگی‌های مادی، سیاسی، مدیریتی و اخلاقی تطهیر شوند. اصل حضور خانوادگی مؤمنان با تأکید بر حضور کودکان و نوجوانان؛ برنامه‌ها باید به شکلی باشد که مردم را به صورت خانوادگی به مسجد بیاورد. اصل بعدی حفظ و تقویت رویکرد انقلابی مساجد است، اصل حفظ استقلال برنامه‌ای و مدیریتی مساجد، اصل حفظ تاریخ و هویت تاریخی مساجد، اصل صیانت از حقوق مادی و معنوی مساجد؛ بسیاری از حقوق مساجد استیفا نشده است که باید آن‌ها را گرفت، اصل بهره‌مندی حداکثری از تعاون و نهاد‌ها و مجموعه‌های مسئول در این بخش. اصل تقویت رویکرد اجتماعی مسجد و نقش آفرینی به عنوان محور و قلب محله، اصل ارائه تصویر هنرمندانه و جذاب از مسجد تراز اسلامی در افکار عمومی، اصل الگوسازی و الگونمایی از مسجد تراز اسلامی، اصل ایجاد، حفظ و تقویت ارتباط عمیق بین مساجد و اصل شانزدهم اصل حفظ روحیه خدمت‌گزاری نسبت به خانه‌های خدا در غایت تعظیم و تکریم اصولی است که باید توسط نهاد‌های مسئول در خصوص مساجد اجرا شود.

کرونا و هیئت
اجحاف ستاد مبارزه با کرونا در حق جلسات مذهبی

سازمان بسیج مداحان طی هفته گذشته اقدام به انتشار بیانیه‌ای در رابطه با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در لغو برپایی مراسم مذهبی ماه رمضان کرده و نسبت به تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه ابراز گله‌مندی و انتقاد کرد. یوسف ارجونی، رئیس سازمان بسیج مداحان کشور در این‌باره گفت: در طول این یک سال و چند ماهی که از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد، مشاهده می‌کنیم که متأسفانه در حق هیئت‌های مذهبی به ویژه جلسات اهل بیت(ع) از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اجحاف می‌شود. علت این مسئله این است که طی ماه‌های گذشته و در مراسم مختلف مذهبی همچون ایام فاطمیه و ایام محرم سال گذشته، ستاد ملی مبارزه با کرونا در دقیقه ۹۰ بحث رعایت پروتکل‌ها و ممنوعیت‌های برگزاری مراسم مذهبی را اعلام کرد که این مسئله ضربه زیادی به هیئت‌های مذهبی وارد کرد؛ چراکه هیئت‌های مذهبی برای برپایی مراسم مختلف برنامه‌های زیادی را درنظر گرفته و اجرایی می‌کنند که ممنوعیت دقیقه نودی، تمامی این برنامه‌ها و احیانا هزینه‌های انجام شده را از بین می‌برد.

مسعودی فرید
افزایش ۱۰ درصدی فرزندخواندگی


حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به آماری اعلام کرد: براساس آمار‌ها فرزندخواندگی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۱۰ درصد افزایش داشته است. در خصوص توانمندسازی زنان و خانواده علاوه بر ۲۴۰ هزار خانواده تحت پوشش توانستیم پنج هزار و ۵۰۰ خانوار زن سرپرست پشت نوبتی را وارد چرخه حمایتی کنیم.

آمار کرونا
اوج‌گیری دوباره کرونا و افزایش مرگ‌ومیر‌ها


علی‌رغم تلاش‌های دلسوزان برای حفظ جان مردم در برابر همه‌گیری کرونا، متأسفانه طی هفته‌ای که گذشت، شاهد خیز سنگین‌تر بستری‌ها و افزایش بسیار سریع آمار فوتی‌های روزانه بودیم، آن‌گونه که از فوت ۱۹۳ بیمار مبتلا به کرونا در آغاز هفته، اکنون و در مدت زمان ۷ روز به رقم ۳۲۱ جان‌باخته در طی ۲۴ ساعت رسیده‌ایم.
انتهای پیام
captcha