دهقانی: نمایش ایثار مدافعان سلامت سینمای دینی است/ «افطار تا سحر» طرح خوبی بود
کد خبر: 3965166
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
سینما و اکران رمضان/ 1

دهقانی: نمایش ایثار مدافعان سلامت سینمای دینی است/ «افطار تا سحر» طرح خوبی بود

یک تهیه‌کننده گفت: پرداختن به ایثار پرستاران و مدافعان سلامت در سینما باعث تولید بهترین کارهای دینی خواهد شد،

ناصر دهقانی؛ تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه اکران ماه رمضان شرایط خاص خود را دارد، اظهار کرد: قبل از اینکه بیماری کرونا شیوع پیدا کند، اتفاقی خوبی برای اکران سینماها در ایام ماه مبارک رقم خورد، اتفاقی که می‌توانست رونق سینما را رقم زند. از این طرح به‌عنوان اکران «افطار تا سحر» نام می‌بردند. در این شکل از نمایش آثار سینمایی از افطار تا سحر به نمایش ‌می‌آمدند، البته این رویکرد با مخالفت‌هایی هم روبه‌رو شد، اما درنهایت رونق را به سینماها آورد.

وی افزود: درباره مخالفت عده‌ای با این طرح یک دلیل وجود داشت. مخالفان اکران «افطار تا سحر» معتقد بودند موارد مورد نیاز مردم در این ماه را نباید در سالن‌های نمایش جستجو کرد. اما این افراد به این مهم توجه نداشتند برای اقشاری که مخاطب این طرح هستند سینما این موقعیت را فراهم آورده بود که در یک شرایط مناسب، اوقات فراغت خود را سپری کنند و این تفریح سالم بازخورد مثبتش بسیار بیشتر از برخی نکات منفی اکران افطار تا سحر است.

تهیه‌کننده فیلم «باد و مه» در پاسخ به این سؤال که چرا قبل از کرونا، سینماها در ایام ماه مبارک فیلم‌هایی با موضوعات دینی روی پرده نمی‌فرستادند؟ گفت: نمی‌توان کتمان کرد ذات سینما سکولار است، برای همین سینما هر جا رفته، توانسته ذات خود را اشاعه دهد. در همین راستا شهید آوینی نیز چندان نگاه مثبتی به این حوزه نداشت، زیرا معتقد بود سعی نشده تا هنر هفتم شکلی ایرانی شده به خود گیرد.

وی با بیان اینکه درک درستی از ایام مذهبی نداریم، گفت: سال‌هاست در ایام عزاداری سینماها تعطیل می‌شوند. این اتفاق چشم بستن به ظرفیتی است که برای ترویج مفاهیم دینی می‌توان از آن بهره برد! آیا نمی‌شود در ایام عزاداری فیلم‌هایی را روی پرده فرستاد که نگرش دینی دارند؟ آیا این اتفاق (باز بودن سینماها برای نمایش کارهای دینی) می‌تواند مروج آموزه‌های دینی باشد یا اینکه این رسانه تعطیل باشد؟ در حقیقت باید گفت سینمای فعلی تنها با تعطیل کردن سینماها در ایام عزاداری سعی می‌کند اتفاقات مذهبی را پوشش، درصورتی‌که باید کاری کنیم هنر هفتم از اساس هویت دینی گیرد.

وی متذکر شد: وقتی از دینی شدن سینما در ایام ماه مبارک حرف می‌زنم منظورم این نیست که تمام فیلم‌هایی که قرار است در ماه مبارک روی آنتن رود یا دفاع مقدسی باشند یا اینکه به‌صورت مستقیم به موضوعات دینی توجه کرده باشند، چون این قبیل رفتارها هیچگاه منتج به اتفاقی خوب در سینما نخواهد شد. گاهی اوقات فیلم دینی الزاماً آن چیزی نیست که در ظاهر می‌بینیم، بلکه ممکن است اثری که در ظاهر نگاهی مستقیم به موضوع موردنظر نداشته باشد بیشترین تأثیرات را در این رابطه بگذارد.

این تهیه‌کننده مثال زد: بهترین نمونه در این میان پرداختن به زندگی پرستاران و مدافعان سلامت است. این عزیزان در شرایطی که مردم سعی می‌کنند خود را در منزل قرنطینه کنند به محل کارشان رفته و با پرستاری از بیماران کرونایی، ایثار را به شکل زیبایی معنا کنند. این اتفاق اگر به شکل درستی در سینما مدنظر قرار گیرد، به نظرم بهترین کارهای دینی تولید خواهد شد، لازم به ذکر است اقشار دیگری هم وجود دارد که کارشان نمود فداکاری است که متأسفانه به آنها توجه کافی نمی‌شود. این کم‌کاری نیز خاسته از نبود معرفی سینما و تلویزیون است.

این کارگردان در پایان تصریح کرد: جدا از موضوعات مطرح‌شده، نگرانی من به موضوعات کلان‌تری مربوط می‌شود. کرونا درنهایت روزی به اتمام خواهد رسید، اما با گسترش شبکه‌های نمایش خانگی و شبکه‌های پخش فیلم، شاید دیگر سینما‌‌ها روزهای خوش گذشته را در اکران تجربه نکند، چون مخاطبی که عادت کرده فیلم‌های مدنظرش را در تلویزیون ببینید، دیگر حاضر نمی‌شود هزینه‌ای چند برابری را متقبل شود و فیلم مدنظرش را روی پرده تماشا کند.

انتهای پیام
captcha