نخستین مدرسه بین‌المللی «قرآن و فرهنگ» برگزار می‌شود
کد خبر: 3965659
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
مدیر مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن:

نخستین مدرسه بین‌المللی «قرآن و فرهنگ» برگزار می‌شود

مدیر مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با تبیین دستاوردهای این مرکز در سالروز تاسیس این بخش از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، اعلام کرد: نخستین مدرسه بین‌المللی مرکز مطالعات طی خردادماه با عنوان «قرآن و فرهنگ» برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، مهدی گلدوزها، مدیر مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه سابقه راه‌اندازی این مرکز در سازمان قرآنی دانشگاهیان به سال 88 باز می‌گردد، گفت: پس از انتشار نشریه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در کشور توسط سازمان قرآنی، زمینه تأسیس این مرکز فراهم شد.

وی یادآور شد: همزمان با انتشار مجله، رویدادهای مختلفی در سال‌های پس از انتشار مجله برگزار و به تدریج زمینه تأسیس مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم ایجاد و مرکز در سال 94 تأسیس شد. همزمان با تأسیس مرکز، مجوزی از هیئت امنای جهاد مبنی بر تأسیس پژوهشکده‌ای با این عنوان نیز اخذ شد.

گلدوزها ادامه داد: این مرکز برای اینکه به یک مرکز پژوهشی تبدیل شود، به انجام فرایندهایی در معاونت پژوهشی جهاد نیاز داشت تا گروه‌های پژوهشی آن شکل بگیرد. موضوعات مختلفی برای تأسیس گروه‌ها اعم از حوزه اقتصاد، هنر و ... که مبتنی بر ظرفیت‌های درون سازمان بود مطرح شد.

وی افزود: نخستین گروهی که انسجام بهتری پیدا کرد، گروه تربیت با رویکرد آموزش‌های رسمی و غیررسمی بود که در سال 96 موافقت کلی خود را از معاونت پژوهشی دریافت کرد. موافقت کلی به عنوان ساختار رسمی چندان پذیرفته شده نیست و مقدمه‌ای برای اخذ مجوز اصولی است. بر این اساس چند سالی روی این موضوع کار شد و از سال 98، نظر معاونت پژوهشی بر این قرار گرفت که این گروه به سمت موضوع تربیت اجتماعی پیش برود که اکنون عنوان دقیق این گروه،‌ قرآن و تربیت اجتماعی است.

گلدوزها با یادآوری اینکه گروه تأیید خود را از شاخه علوم تربیتی و روانشناسی گرفته است، اظهار کرد: در ادامه این روند، دفاع از طرح در کارگروه تشکیلات دفتر تخصصی علوم انسانی نیز صورت گرفت. گام دیگری که پیش رو داریم، اخذ مجوز اصولی در شورای تشکیلات معاونت پژوهشی جهاد است که به عنوان اولین گروه رسمی و دارای مجوز اصولی در مرکز شناخته می‌شود.

وی یادآور شد: گروه دیگری که در سال 96 شکل گرفت، گروه قرآن و سلامت روان بود که در همان سال موافقت کلی خود را از معاونت پژوهشی جهاد گرفت و در حال مذاکره برای گرفتن اخذ مجوز اصولی برای این گروه هستیم.

گلدوزها در ادامه گفت: سال گذشته مبتنی بر نیاز سازمان، گروه سوم مرکز را با عنوان قرآن و رسانه شکل دادیم که کاربرگ موافقت کلی آن تدوین شده است و در حال اخذ موافقت کلی آن هستیم و امیدواریم با طی کردن فرایندهای لازم موفق به تأسیس پژوهشکده شویم.

وی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته چه پیش از تأسیس مرکز و چه پس از آن، رویدادهای مختلفی مانند همایش‌های ملی و بین‌المللی و نشست‌های تخصصی با حضور اندیشمندان حوزه‌های مختلف انجام شده است.

گلدوزها در ادامه این مطلب گفت: در سال 95 همایشی در سطح بین‌الملل برگزار و مقالاتی از 20 کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد. در این رویداد، پنل تخصصی در حوزه روش‌شناسی مطالعات میان رشته ای قرآن کریم، نظام‌سازی قرآنی و نیز سلامت و قرآن برگزار شد.

وی افزود: انجام طرح‌های پژوهشی، کارویژه مرکز است که در کنار رویدادهای مختلف صورت می‌گیرد. تاکنون 17 طرح انجام شده است که اکثر آنها کارفرمایی هستند. همچنین 13 مقاله در مجموعه به چاپ رسیده است که 30 درصد آنها در سطح علمی ـ پژوهشی بوده و باقی موارد، دارای درجه‌های علمی دیگر هستند.

گلدوزها با توضیح درباره نیروی انسانی مبنی بر اینکه در هر گروه، اعضای هیئت علمی معرفی شده‌اند و عده‌ای به صورت تمام‌وقت و گروهی نیز پاره‌وقت همکاری می‌کنند، اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های جدی مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم،‌ شبکه‌سازی اندیشمندان جهان اسلام است، به این صورت که یک آکادمی بین‌المللی در قالب مدارس فصلی شکل بگیرد و بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

وی یادآور شد: نخستین مدرسه بین‌المللی مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با عنوان «قرآن و فرهنگ» طی خردادماه راه‌اندازی می‌شود. در دوره‌هایی که در این مدرسه برگزار می‌شود از استادان داخلی و خارجی استفاده خواهد شد و دانشجویانی از کشورهای مختلف در آن پذیرش می‌شوند و مطالب دوره به زبان فارسی و انگلیسی ارائه خواهد شد.

گلدوزها راه‌اندازی دانشنامه قرآنی ایکنا را از دیگر اقدامات مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم برشمرد و افزود: این دانشنامه مبتنی بر ظرفیت‌های ایکنا تأسیس خواهد شد و اکنون در مرحله مطالعه هستیم و تعاملی بین خبرگزاری بین‌المللی قرآن و مرکز در این راستا صورت می‌گیرد.

وی گفت: همچنین 20 شماره از نشریه‌ای که نقطه شروع راه‌اندازی مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای بود منتشر شده است و برای پژوهشی شدن آن در حال سفارش مقالات در سطح علمی ـ پژوهشی هستیم و انتظار داریم طی یک سال آینده با انتشار حداقل 4 شماره، موفق به اخذ رتبه علمی از وزارت علوم شویم.

انتهای پیام
captcha