مرا به زیور پرده‌پوشی و عفاف نفس آراسته گردان!
کد خبر: 3966135
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان؛

مرا به زیور پرده‌پوشی و عفاف نفس آراسته گردان!

بدیهی است هر چه طهارت نفس و پاکی باطن انسان بیشتر شود، به پرده پوشی از عیوب دیگران آراسته‌تر و پایبند‌تر می‌شود. کسی که به دنبال عیب‌جویی از دیگران است، در واقع از عفت نفس برخوردار نیست و این خود از بدترین و زشت‌ترین عیب‌ها و بدترین گناهان است.

به گزارش ایکنا، یکی از راه‌های بهره‌مندی از ماه مبارک خواندن قرائت و تأمل در ادعیه ویژه و پرمحتوای این ماه است؛ برای مثال دعای هر روز این ماه سرشار از مفاهیم ارزشمند است. در ادامه مروری بر مفاهیم این ماه خواهیم داشت؛

«اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین؛ خدایا! زینت ده مرا در این روز با پوشش و پاکدامنی و بپوشانم در آن جامه قناعت و خودداری و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف و آسوده‌ام دارد در آن از هر چیز که می‌ترسم به نگاهداری خودت ای نگه دار ترسناکان»

مؤمن روزه‌دار در روز دوازدهم ماه مبارک رمضان از خداوند متعال درخواست می‌کند:

الف) زینت عفاف

«اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ» خدایا! در این روز مرا به زیور پرده‌پوشی و عفاف نفس آراسته بگردان.

بدیهی است هر چه طهارت نفس و پاکی باطن انسان بیشتر شود، به پرده پوشی از عیوب دیگران آراسته‌تر و پایبند‌تر می‌شود. کسی که به دنبال عیب جویی از دیگران است، در واقع از عفت نفس برخوردار نیست و این خود از بدترین و زشت‌ترین عیب‌ها و بدترین گناهان است چنانکه مولای متقیان علی(ع) فرمود:«تتبع العیوب من اقبح العیوب و شر السیئات» دنبال عیب دیگران رفتن از زشت‌ترین عیب‌ها و بدترین گناهان است این در حالی که مومن روزه دار هرگز چشم خود را به بد دیدن و عیب جویی از دیگران آلوده نمی‌کند.

به قول حافظ:
منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن
منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن

حتی فراتر از آن، عیوب دیگران را حسن و زیبا می‌بیند و با این نگاه می‌تواند بدی‌های جامعه را به خوبی مبدل کند و این بهترین کیمیا و دارو برای مداوای امراض اخلاقی جامعه است.

ب) زهد و قناعت

«و استرنی فیه بلباس القنوع و الکفاف» دومین تقاضای روزه دار این است: خدایا مرا به لباس قناعت و کفاف مزین فرماً.

مولای متقیان علی(ع) فرمود: :کفی بالقناعة ملکا و بحسن الخلق نعیماً» برای حکومت و دولت مندی گوهری بالاتر از قناعت و نعمتی با ارزشتر از حسن خلق نیست.

به قول حافظ:
هر آنکه گنج قناعت به گنج دنیا داد
فروخت یوسف مصری به کمترین ثمنی

ج) عدل و انصاف

سومین درخواست روزه دار عدل و انصاف است:«واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ» خدایا مرا حامل عدل و انصاف در این روز قرار بده.

یعنی این صف نیکورا در نفس من نهادینه کن تا همواره به عدل و انصاف با مردم زندگی کنم و چنانکه مولای متقیان علی(ع) فرمود: العدل قوام الرعیه و جمال الولاة» عدل مایه قوام مردم و جمال حاکمان است

به قول گنجوی:
مملکت از عدل شود پایدار
کار تو از عدل تو گیرد قرار

د) امنیت درونی

چهارمین درخواست مومن روزه‌دار، امنیت اجتماعی و روانی است: «وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین» خدایا مرا در این روز از هر چه که ترسانم ایمنی بخش به مقام عصمت و نگهداریت، ای مصونیت بخش خائفین عالم.

بدیهی است هر چه ایمان و توجه انسان به خداوند متعال بیشتر باشد، آرامش و امنیت روانی و اجتماعی انسان بیشتر و بهتر می‌شود. زن و مرد مومن همواره با یاد خداوند متعال بر آرامش و اطمینان قلبی خود می‌افزایند چرا که خداوند متعال فرمود« الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد 28) آنان که ایمان آوردند قلوبشان به یاد خدا آرام گیرد اصلا یاد خدا آرام بخش همه دل‌هاست.

دل آرام گیرد به یاد خدا
بیا هر که هستی تو یادش نما
دلت هر چه باشد سرای خداست
اگر چه لگد کوب حرص و هواست

انتهای پیام
captcha