مسجد «نظامیه» در آفریقای جنوبی از آموزش اسلامی تا خدمات درمانی + فيلم
کد خبر: 3966959
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸

مسجد «نظامیه» در آفریقای جنوبی از آموزش اسلامی تا خدمات درمانی + فيلم

مسجد نظامیه در شهر «میدراند»، در نزدیکی کلانشهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی واقع شده است. گفته می‌شود که این مسجد بزرگترین مسجد در نیمکره جنوبی است که کمتر از دو سوم هکتار در 10 هکتار زمین را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در آفریقای جنوبی، نقشه‌های ساخت این مسجد ابتدا در ترکیه طراحی شده بود، اما یک معمار اهل آفریقای جنوبی طرح آن را با استانداردهای ساختمان‌سازی در آفریقای جنوبی تطبیق داد. عملیات ساخت این مسجد اکتبر سال 2009 آغاز شد و در سال 2012 به پایان رسید.

علی کاتیرچی اوغلو، تاجر ترک، قصد داشت معماری به سبک عثمانی را در کشورهای دیگر رواج دهد. پس از آن که موقعیت مناسبی در ایالات متحده برای ساخت این مسجد یافت نشد، این پروژه به آفریقای جنوبی منتقل شد. این حرکت به توصیه فتح‌الله گولن، رهبر جنبش موسوم به گولن و یکی از مخالفان اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه انجام شده است.

کار بر روی این پروژه در تاریخ 1 اکتبر 2009 آغاز شد و در 4 اکتبر 2012، به طور رسمی، توسط یعقوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، افتتاح شد. نام این مسجد از مدرسه نظامیه در قرن یازدهم الهام گرفته شده است که یک سیستم آموزش عالی بوده است که در بغداد و سایر مناطق جهان اسلام رواج داشت.

مجموعه نظامیه (به ترکی: Nizamiye Külliyesi) علاوه بر مسجد دارای چندین مؤسسه است و همراه با چندین تالار و امکانات جانبی، به عنوان مرکز تجمع فعالیت می‌کند.

ساخت مسجد در اکتبر 2009 آغاز شد و در سال 2012 به پایان رسید. طرح اصلی این مسجد از مسجد سلیمیه عثمانی ساخته شده در قرن شانزدهم اقتباس شده است. این مسجد، که در ادرنه(ادیرنه) ترکیه واقع شده، به دست معمار سینان(سِنان) طراحی شده است. نقشه‌های این مسجد در ترکیه طراحی شده و به وسیله یکی از معماران آفریقای جنوبی، با استانداردهای ساختمان‌سازی در آفریقای جنوبی منطبق شده است.

مسجد دارای یک گنبد اصلی است که 31 متر (102 فوت) ارتفاع و 24 متر (79 فوت) عرض دارد و با 48 تن سرب پوشیده شده است. 4 نیم گنبد اضافی و 21 گنبد کوچک‌تر نیز در آن دیده می‌شود. داخل مسجد، با سرامیک‌های اصیل ترکی روی دیوارها و خطاطی‌های روی سقف تزئین شده است. این گنبد با هنر ترکی منقوش شده و فرش سفارشی گسترده شده زیر آن بازتابی از آن است. 4 مناره با ارتفاع 55 متر (180 فوت) وجود دارد که دارای پله‌هایی است که تا سه سکو بالا می‌رود.

در هر نوبت، می‌توان تا 6000 نفر را در نمازخانه مرکزی و سرسرا مستقر کرد. در یکی از حیاط‌ها پنج جایگاه برای گرفتن وضو وجود دارد. در مناسبت‌های خاص، مسجد در هنگام شب، با رنگ سبز و بنفش روشن می‎شود.

مدرسه نظامیه در این مسجد در ژانویه 2012 افتتاح شد و می‌تواند حداکثر 850 دانش‌آموز را در خود جای دهد. برنامه آموزشی این مدرسه شامل مطالعات اسلامی است که در برنامه درسی آموزش سکولار آفریقای جنوبی گنجانده شده است. کلاس‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، اما عربی و ترکی نیز تدریس می‎شود. این مدرسه برای عموم آزاد است، اما توصیه می‌شود که تمام متقاضیان تحصیل در این مدرسه به دلیل برنامه درسی آن، اصول اسلامی را رعایت کنند. معلم شناخته شده‌ای به نام ایزاک توران، به عنوان مدیر مدرسه منصوب شده است. این مدرسه دارای امکانات شبانه‌روزی برای حدود 300 پسر است.

کلینیک نظامیه در 10 منطقه مختلف، به افرادی که نیازی به اقامت شبانه ندارند، خدمات درمانی ارائه می‌دهد. این کلینیک برای عموم آزاد است. علی کاتیرچی اوغلو، سرمایه‌دار مجموعه نظامیه، بنا به درخواست نلسون ماندلا، کلینیک را به مجموعه اضافه کرد. بخش بازار این مجموعه دارای 11 مغازه است که بخشی از درآمد آنها برای مسجد هزینه می‌شود.

در این مجموعه دانشگاه نظامیه به عنوان مؤسسه آموزش عالی اسلامی فعالیت خواهد کرد. در حال حاضر، امکانات این مؤسسه در دست ساخت است.

گورستان نظامیه یک گورستان خصوصی است که به دست مؤسسان مجموعه اداره می‌شود. این گورستان در گوشه‌ای از مسجد واقع شده است که از داخل می‌توان آن را مشاهده کرد. پیکر مهمت رمزی افندی(دیپلمات ترک عثمانی که در آوریل 1914 به عنوان سفیر عثمانی در آفریقای جنوبی منصوب شد و در سال 1916 تحت بازداشت دولت استعماری درگذشت) به قبرستان منتقل شد و او اولین شخصی بود که در آنجا دفن شد.

انتهای پیام
captcha