چگونه بر استرس ارائه محفوظات قرآنی غلبه کنیم
کد خبر: 3967016
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
نکته‌ای برای حافظان قرآن؛

چگونه بر استرس ارائه محفوظات قرآنی غلبه کنیم

حجت‌الاسلام میریحیی در زمینه چگونگی غلبه بر استرس ارائه محفوظات قرآنی گفت: غالباً دلیل استرس در زمینه حفظ و ارائه محفوظات به موارد مختلفی بازمی‌گردد اما مهمترین آن‌ها عدم تسلط است. بنابراین هنگامی که فرد در ارائه محفوظات از تسلط کافی بر موضوع برخوردار نباشد، دچار استرس می‌شود.

چگونه بر استرس ارائه محفوظات غلبه کنیم؟به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم درباره علت‌های استرس فرد در هنگام ارائه محفوظات، گفت: غالباً استرس در  زمینه حفظ و ارائه محفوظات به موارد مختلفی مربوط می‌شود. به‌طور مثال،  دانش‌آموزی که در آزمون پایان ترم شرکت می‌کند، بنابر عوامل مختلف ممکن است دچار استرس شود که مهمترین آن عدم تسلط است. بنابراین در ارائه محفوظات نیز هنگامی که فرد بر مطالب مسلط نباشد، دچار استرس می‌شود. 

وی ادامه داد: اگر فرد بر محفوظات تسلط نداشته باشد، بسته به شرایط آزمون و اهمیت آزمونی که در آن شرکت می‌کند، دچار استرس کم یا زیاد می‌شود؛ این در حالی است که فرد هنگام مرور محفوظات برای خود، هیچ مشکلی ندارد اما هنگامی که در کلاس و یا در جمعی به ارائه محفوظات می‌پردازد، دچار استرس می‌شود که نشئت گرفته از تسلط محدود بر محفوظات است.

میریحیی با تأکید بر اینکه حافظ باید از لحاظ روانی نیز خود را برای ارائه محفوظات در جمع آماده کند، اضافه کرد: حافظان با کسب تجربه در جمع، می‌توانند استرس خود را کاهش دهند و به ارائه بهتر محفوظات بپردازند. 

وی ادامه داد: از دیگر عوامل ارائه محفوظات همراه با استرس می‌توان به عدم سازگاری با محیط و اهمیت ارائه محفوظات برای فرد و جایی که می‌خواهد به اجرای برنامه بپردازد، اشاره کرد. از سوی دیگر گاهی حافظ نگران نتیجه کار است که موجب استرس مضاعف در وی می‌شود. پس می‌توان گفت هرچه اهمیت نتیجه برای حافظ بالاتر باشد، میزان استرس می‌تواند بالاتر باشد و تسلط بر حفظ می‌تواند از این استرس بکاهد.

کد
 
انتهای پیام
captcha