کتابخانه ملی قطر سمینار تاریخچه کتابت قرآن کریم برگزار می‌کند
کد خبر: 3968143
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱

کتابخانه ملی قطر سمینار تاریخچه کتابت قرآن کریم برگزار می‌کند

کتابخانه ملی قطر سمیناری مجازی را فردا شنبه درباره تاریخچه کتابت قرآن کریم و هنرهای مرتبط با آن طی دوره‌های مختلف برگزار می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه الرایه قطر، کتابخانه ملی قطر در چارچوب برنامه‌هایی که همچنان به مناسبت اعلام دوحه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2021 برگزار می‌کند، سمیناری را به شکل مجازی درباره تاریخچه کتابت قرآن کریم و هنرهای مرتبط با آن و ارتقای آن در دوران‌های مختلف ارائه می‌دهد.

این سمینار روز شنبه از بستر مایکروسافت تایمز برگزار می‌شود و حضور در آن مستلزم ثبت نام در سایت‌های اینترنتی کتابخانه ملی قطر است.

در این سمینار «ابراهیم بن یوسف الفخرو» پژوهشگر قطری علاقه‌مند به نسخه‌های خطی و به خصوص قرآن کریم سخنرانی خود را با محوریت خطوط مورد استفاده در مصحف شریف قرآن کریم و تزئینات مورد استفاده در آن و  هنرهای مربوط به کتابت نسخه‌های خطی ارائه خواهد داد.

او نمونه‌های زیبایی از نسخه‌های خطی را که خود در دوحه در اختیار دارد و در نمایشگاه‌های تخصصی متعددی در معرض عموم قرار داده است، نمایش خواهد داد.

این پژوهشگر قطری همچنین کتاب و یک کاتالوگ مصور را با عنوان سیر خط عربی در سایه قرآن کریم منتشر کرده است.

«محمود زکی» یکی از افراد متخصص در زمینه نسخه‌های خطی نیز با ارائه مقاله‌ای به سنت‌های کلی کتابت و تدوین نسخه‌های خطی و آنچه مربوط به مطالعات علوم نسخه‌های خطی از کاغذ، مرکب و غیره است، می‌پردازد که بر اساس مطالعه‌ای است که روی مجموعه‌ای از نسخه‌های کمیاب و نفیس خطی قرآن کریم در کتابخانه ملی قطر انجام داده است.

مجموعه نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه ملی قطر به متعلق به نقاط مختلف جهان اسلام در دوران‌های مختلف از جزیره العرب تا آفریقا و از چین تا اندلس است.

انتهای پیام
captcha