مشارکت آستان حسینی(ع) در نمایشگاه نسخ خطی هزار ساله بغداد
کد خبر: 3962387
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷

مشارکت آستان حسینی(ع) در نمایشگاه نسخ خطی هزار ساله بغداد

نمایشگاه نسخ خطی هزار ساله با مشارکت آستان‌های مقدس امام حسین و حضرت ابوالفضل(علیهما السلام) در بغداد برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری العالم عربی، اداره کتاب‌های خطی وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی دولت عراق درصدد برپایی نمایشگاهی در  چهارم آوریل جاری در بغداد است که اولین نمایشگاه در نوع خود برای ارائه نسخه‌های خطی نفیس و نادر موجود در این کشور است.

وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق اعلام کرد: نسخه‌های خطی موجود در نمایشگاه که در دسترس عموم مردم خواهد بود، دارای هزار سال قدمت است و به 8 زبان نوشته شده و بخشی از فعالیت‌های «روز نسخه خطی عربی» است که از سوی وزرای فرهنگ عربی در سال 2013 تصویب شد.

احمد العلیاوی، رئیس اداره نسخه‌های خطی عراق گفت که نمایشگاه نسخه‌های خطی بغداد بر اقدامات مربوط به حفاظت از نسخه‌های خطی از هر گونه آسیب و فرسودگی متمرکز خواهد بود.

قرار است در حاشیه این نمایشگاه، سمیناری با حضور حسن ناظم، وزیر فرهنگ و گردشگری عراق و شماری از سفرای کشورهای عربی و خارجی در این کشور و همچنین شماری از پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و علاقه‌مندان برگزار شود و برای نخستین‌بار آستان‌های مقدس و دیوان‌های وقف سنی و شیعه نیز در این نمایشگاه مشارکت خواهند داشت.

محمد فاضل، پژوهشگر آثار باستانی و میراث فرهنگی بر اهمیت این نمایشگاه‌ها به منظور شناسایی میراث فرهنگی غنی عراق تأکید کرد و گفت: دوره پس از حمله آمریکا به عراق شاهد غارت، از بین رفتن و تخریب مرواریدهای ارزشمند تاریخی بودیم که از جمله آن اسناد و نسخ خطی است و اداره نسخ خطی و دیگر نهادهای وزارت فرهنگ عراق برای احیای تاریخ عراق مسئول هستند.

اداره نسخ خطی عراق ماه گذشته اعلام کرد که 47 هزار نسخه خطی در اختیار دارد که برخی از آنها بسیار نادر است و به دست شعرا، فلاسفه و تاریخدانان نوشته شده است.

این اداره تأکید کرد که نیاز به تهیه مکان مناسب برای نسخه‌های خطی و ایجاد موزه‌ای دائمی برای آنها است که در آن دما و رطوبت مشخص شده بتواند از آنها در برابر آسیب محافظت کند.

انتهای پیام
captcha